#1 Skrevet Juli 22, 2010 er det noen som vet hvor mye arbeid det er å bytte fjærer på 100 q? hadde tenkt å skifte selv å har aldri gjort det på denne type bil før. er det noe spesielt verktøy jeg trenger? evt noen i harstad området som har gjort det før og har lyst til å gi en hjelpende hånd finnes det noe diy på fjærbytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 22, 2010 Ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 22, 2010 Først og fremst trenger du ei skikkelig fjærklemme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 23, 2010 det har jeg. dem ser vel ganske lik ut alle sammen. det jeg er mest bekymret for er vel å fa av fjærbein fremme. regner med dette må helt av for å bytte fjæren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 23, 2010 Forran er jo enkelt å ta av. Skru løs calipern, det er to skruer. Fjørbeinslageret på toppen er 3 skruer, bærekula i bunn er en skrue, og en mutter på endeleddet og en på bærekula i bunn.. Bak er det en skrue i bunn av dempern og 3 muttere i toppen på fjørbeinslageret.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 23, 2010 hvis jeg må ut med hele fjærbeine så må vel akslingen også av. må man bruke tærsj får å få av styrestag og bærekule? takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 23, 2010 Pass også på å skifte bolt og mutter som holder bærekulen inne, bruk original fra Audi når du setter det sammen igjen. At bærekulen spretter ut er IKKE gøy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 24, 2010 tror jeg så gjerne da må jeg nok vente til johnsen bil åpner. er det dyr bolt og mutter? har du opplevd at kulen har hoppet ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 24, 2010 har ikke noe å si om det er orginal bolt eller ikke.. få tak i en svart unbrakobolt å sett i.. samme strekkfastheten du trenger ikke tasj for å få av styreleddet.. men det er det enkleste hvis du gir godtset der styreleddet sitter i et par krafitge slag mens du holder press oppåver med et maskinspett, løsner de somregel:) bunnkula lønner det seg å ha hammer å meisel, slå meiselen inn i sprekken hvor bolten sitter så er det bare å benne ut kula. hvis du har abs lønner det seg å ta av kontekten som sitter i motorrommet å ta med ledningen ut da abs sensorene somregel ikke er så enkle å få ut hele.. å de er ikke så billi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 24, 2010 Takker for svar. Må kanskje mote meg opp å få det gjort. Er det noen her inne som har satt originalt sportsunderstell fra s6 på Audi 100 er spent på hvor mye det senker. Det er det laveste s6 understellet. Og 100 har nok det høyeste understellet, er jo som en høy allroad nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 26, 2010 har ikke noe å si om det er orginal bolt eller ikke.. få tak i en svart unbrakobolt å sett i.. Originalbolten har litt tykkere "hals" enn standarden, derfor skal man bruke original, ellers blir det slark, og etterhvert kan man risikere at det spretter fra hverandre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 26, 2010 Går an å skifte fjærene foran uten fjærklemme og uten å ha av fjærbenet. Jekk opp til hjulet nesten letter fra bakken, løsne øvre dempermutter, jekk opp og fjæra lar seg lirke ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 26, 2010 Hmm. Skal prøve det. Satt å lurte på om hvis man tar ut dempern så burde d kanskje bli plass til å kirke ut fjæren har du prøvd dette selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 27, 2010 bunnkula lønner det seg å ha hammer å meisel, slå meiselen inn i sprekken hvor bolten sitter så er det bare å benne ut kula. Det er litt fy-fy, man skal ikke bende på støpegods og Bentley servicemanualen er veeeldig nøye på å si at dette ikke er bra å gjøre! Men 'alle' har gjort det uten problemer, og det er veldig lokkende å gjøre det for den kula kan sitte veldig godt! Bortsett fra at fjærbeinet veier en hel masse og er noe herk å ta ut og få på plass, (husk å løfte opp begge sider, så stabstaget ikke jobber mot deg!) er dette grei skuring. Som flere sier, kjøp originalbolter på Møller, så får du riktig kvalitet og størrelse med en gang. Ikke koster de så mye mer heller. Og bytt i hvertfall alle mutre og bolten i bunn av fjærbeinet. Jeg har prøvd å få av en fjær ved å ta ut demperen, men det ga jeg opp pga. dårlige klemmer. (må klemme mye!) Mulig det er enklere hvis du tar av skjermen, men da er du liksom minst like langt.. Steinar: Er dette annerledes på 'vanlig' C4 kontra S4? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 27, 2010 prøvde igår kveld å ta ut fjæra, men kan liksom ikke skjønne hvordan d skal gå å lirke den ut uten å ta ut demperen. røvde da å få ut demperen, men fikk ikke løs demperen nede på fjærbenet. måtte idag å kjøpe større tang Har fått gjort noe idag da. fikk satt på s4 linselys er kjempefornøyd med det. men etter å ha styrt litt med demperen igår så fikk jeg en lyd ifra bilen i fra ca 40km/t og oppover. d hørest ut som no flaggrer under bilen med en litt mekanisk lyd. men lyden blir borte når jeg svinger til venstre. virker nesten som at eksos eller noe kommer borti mellomakslingen, men bare svakt. høres bedre utafor bilen. lurer på om et opphensgsfest er røket å eksosen flagrer litt i vinden når jeg kjører Noen som har noen andre ideer? kan ikke se noe løst hvis jeg legger meg ved siden av bilen. å det virker ikke som det kommer fra fjærbenet eller der i nærheten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 27, 2010 prøvde igår kveld å ta ut fjæra, men kan liksom ikke skjønne hvordan d skal gå å lirke den ut uten å ta ut demperen. Såvidt jeg husker så går puslespillet opp dersom du: - jekker opp fronten så hjulene henger i lufta og stabstaget ikke gir for mye motstand - putter et spett i mellom stabstag og bender nedover hjulopphenget - fjerner eller dytter ned demperen (husker ikke helt) Det er så lenge siden jeg har gjort dette at jeg desverre må ta forbehold om at dette kan ha blitt gjort ifm at skjermen var tatt av, men jeg tror ikke det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 27, 2010 man må iallefall ha av fjæra jeg jekket bare bilen opp på den ene siden. men da den var helt oppe så var d ingen slakk i fjær, så må nok ha brukt klemmer for å få den slakk nok i tillegg ha ute demperen. alt dette er muligens enklere om man har av skjermen. men som d ble sagt da er man like langt med tanke på arbeid men jeg har ikke gitt opp metoden enda. skal prøve til helgen med dobbelt opp med klemmer å ta ut demperen har noen små klemmer som jeg tror skal bli bra. skulle bare ønske jeg hadde luftverktøy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 28, 2010 er det mulig at noe skal komme borti mellomakslingen fra eksosen? er en merkelig lyd. ender antakelig med at jeg må demontere hele eksosen for å finne ut av dette. kjørte idag en tur å da var det betydelig mindre lyd, men den er fremdeles der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 28, 2010 men da den var helt oppe så var d ingen slakk i fjær Var demperens mutter i topp av slik at du fikk hjulet lengre ned enn normalt? Ellers er jo ikke fjæra slakk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 29, 2010 den var selfølgelig av tok av hjulet også å prøvde å bende forsiktig ned, men enda ble det ikke slakk i fjæra. men turte ikke bende sp mye da jeg ikke hadde bukkene å sette bilen på så den sto på en garasjejekk. men om jeg får ut demperen så tror jeg det skal la seg gjøre med fjærklemmer må klemme dem ca 10cm sammen å da skal den være "home free" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 29, 2010 den var selfølgelig av tok av hjulet også å prøvde å bende forsiktig ned, men enda ble det ikke slakk i fjæra. men turte ikke bende sp mye da jeg ikke hadde bukkene å sette bilen på så den sto på en garasjejekk.men om jeg får ut demperen så tror jeg det skal la seg gjøre med fjærklemmer må klemme dem ca 10cm sammen å da skal den være "home free" Punkt for punkt: Jekk opp bilen (hjul over bakken) Skru av tårnlager og det oppi der og lirk det ut Dra på biltema og kjøp verktøyet til denne jobben (trykk her) Løsne demperen med verktøyet Klem sammen fjær (du må nok bende ned fjærbeinet for å få på klemmene) Løft ut demperen Fjern fjæra Sett i ny fjær Og reverser hele prosessen. Den Norske Biltema-siden funket ikke, men det er det samme produktet og samme pris. Lykke til! Bak er jeg ikke helt sikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 29, 2010 Da kan du forsøke å sette bilen på hjulene, skru fjærklemmer på fjærene og deretter løfte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 29, 2010 skjønner ikke helt hvor man skal bruke det verktøyet? men skal dra å kjøpe det imorgen. da gjenstår det bare å finne ut hvor den lyden kommer fra. å få tak i de ytterste grillene nede i fangeren min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 29, 2010 Etter du har tatt ut det som sitter i toppen av tårnet foran så setter du denne hylsa (verktøyet fra Biltema) ned rundt dempern, så skrur du løs dempern med en skralle eller noe i den duren. Denne hylsa er litt større enn demperen og skal rundt den ved å sette den ned på den. Nederst er det et sekskantmønster som passer nedi der så du får skrudd ut dempern uten å ta ut fjæra eller senke fjærbeina. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 29, 2010 flotters!! takker så meget for raske svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...