#1 Skrevet Desember 29, 2007 Hei Det nermer seg tid for register reim bytte... har lest litt her på forumet om fremgangsmåte på dette, og fant ut at dette må vell egentlig være en grei jobb! men... så ser jeg di fleste bruker en slik "Crank Lock" for og låse fast reimhjulet når man skal skrue det av.. er denne mulig og få kjøpt? eller må man bare være oppfinsom og lage en selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 29, 2007 Kan bestilles på Møller... men regn med god tid.. bestilte min i sommer........ enda ikke fått den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 29, 2007 Jeg har denne http://www.handsontools.com/store-products-AST2084-Assenmacher-VW-Audi-Counter-Holder_20736264.html Fungerte helt fint ved bytte av registerreim på AAN motoren. Det går helt fint å lage verktøy selv... kanskje jeg kan "tegne av" litt på mitt verktøy Kjekt å vite ved montering: Bentley service manualen har en feil. Moment for strammehjulet til registerreim er IKKE 20 Nm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 29, 2007 Kjekt å vite ved montering: Bentley service manualen har en feil. Moment for strammehjulet til registerreim er IKKE 20 Nm... Påstår du at "fingerstramt" ikke er bra nok på veiven? Den saken du linket til. Hva treffer den på blokken som gjør at den holder igjen? så ikke det så godt utifra bildet. Den originale skrues jo fast i blokken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 29, 2007 Påstår du at "fingerstramt" ikke er bra nok på veiven? Den saken du linket til. Hva treffer den på blokken som gjør at den holder igjen? så ikke det så godt utifra bildet. Den originale skrues jo fast i blokken. Var innfestingen av strammehjulet jeg snakket om Jeg ordnet meg litt ekstra greier slik at jeg fikk låst den i blokka. Er bare litt som mangler i lengden på dette verktøyet for å passe AAN. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 29, 2007 Eller få lånt deg en svær muttertrekker. Det gjorde jeg. Et hydraulisk beist.. Gjorde det samme på to motorer, en 10vt MC og min egen 3B... Dro rett av i løpet av 1 sekund.. Helt rått! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 29, 2007 Eller få lånt deg en svær muttertrekker. Det gjorde jeg. Et hydraulisk beist.. Gjorde det samme på to motorer, en 10vt MC og min egen 3B... Dro rett av i løpet av 1 sekund.. Helt rått! hehe, men fikk ikke reimhjulet god fart da? mtp. timing og få merkene overens? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 29, 2007 hehe, men fikk ikke reimhjulet god fart da? mtp. timing og få merkene overens? Satte bilen i gir bare.. Og holdt igjen litt med bremsen.. Var noe jævlig med trøkk i den trekker'n så den slo løs mutteren med en gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 29, 2007 Jeg har dennehttp://www.handsontools.com/store-products-AST2084-Assenmacher-VW-Audi-Counter-Holder_20736264.html Fungerte helt fint ved bytte av registerreim på AAN motoren. Det går helt fint å lage verktøy selv... kanskje jeg kan "tegne av" litt på mitt verktøy Kjekt å vite ved montering: Bentley service manualen har en feil. Moment for strammehjulet til registerreim er IKKE 20 Nm... kanskje det går ann og lage eget verktøy ja eller kanskje få lånt seg et.. Hvilket moment skal strammehjulet ha da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 29, 2007 Satte bilen i gir bare.. Og holdt igjen litt med bremsen.. Var noe jævlig med trøkk i den trekker'n så den slo løs mutteren med en gang skjønner skjønner.. ja det er jo en utveien om jeg ikke får tak i verktøy... leste litt om reg.bytte... og det sto at det merket på svinghjulet ble ikke bestandig brukt.. hvet ikke han mente med det... "I have found some of these AAN's with incorrectly set engine camshaft timing. This most likely happens after the timing belt has been replaced. The mechanic or technician may have incorrectly used the front vibration damper timing mark, instead of this flywheel mark when doing the repair. For setting the basic engine and cam belt timing, I like to apply some white paint to the mark to make it easier to see." 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 29, 2007 Jeg brukte denne guiden: http://s-cars.org/postnuke/downloads/pdf/Audi%20UrS4%20AAN%20Timing%20Belt%20R&R.pdf Står nevt at de boltene ikke tåler 20 Nm (15 ft-lb) i guiden men jeg var litt rask med monteringen og fulgte momentene jeg hadde printet ut fra Bentley manualen. Jeg brukte 15 Nm og blå lock-tite etter å ha dratt av en bolt med 20 Nm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 29, 2007 Jeg brukte denne guiden:http://s-cars.org/postnuke/downloads/pdf/Audi%20UrS4%20AAN%20Timing%20Belt%20R&R.pdf Står nevt at de boltene ikke tåler 20 Nm (15 ft-lb) i guiden men jeg var litt rask med monteringen og fulgte momentene jeg hadde printet ut fra Bentley manualen. Jeg brukte 15 Nm og blå lock-tite etter å ha dratt av en bolt med 20 Nm... jepp, denne har jeg printet ut helt grei oppskrift detta! blir og bruke den er det noe annet jeg burde tenke over under montering/demontering, forruten og få timingen rett? trenger jeg locktight under montering av strammehjul? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 29, 2007 Man skal vist det i følge fasiten... Jeg brukte den blå typen (medium). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 30, 2007 Har laget en tegning av verktøyet, se her: http://www.sendspace.com/file/862f41 (Er fila borte, så send meg en pm så laster jeg opp på nytt!) Tok også noen bilder av verktøyet jeg lånte.. Bytt også nedre simmering, jeg fisket den ut vha. en liten skrue på forskjellige steder. Husk å låse den med sement eller noen kjørnermerker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 30, 2007 Har laget en tegning av verktøyet, se her: http://www.sendspace.com/file/862f41(Er fila borte, så send meg en pm så laster jeg opp på nytt!) Tok også noen bilder av verktøyet jeg lånte.. Bytt også nedre simmering, jeg fisket den ut vha. en liten skrue på forskjellige steder. Husk å låse den med sement eller noen kjørnermerker! Får du til å lage en slikt til meg? Isåfall, skal du ha mye for jobben? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 30, 2007 Hehe.. Har ikke laget en selv en gang, bare tegnet av den jeg lånte! Men et mekanisk verksted kan nok fikse det. (Kanskje ikke noe rimeligere enn for VAG originalen?) Men det bør vel være en i området ditt som har dette verktøyet? Hva med å hjelpe hverandre, gutter? (og jenter?) Jeg har også sett en utgave som er laget av etpar biter firkantstål og et lite flattjern, poenget er å finne noe som passer inn i midten av reimskiva. PS! Målene på tegningene er bare hva jeg kom frem til, mye mulig han som lagde verktøyet brukte det han hadde for hånden og at målene er mer fleksible! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 30, 2009 Gjorde jo dette tidligere i år... Men jeg fikk aldri montert dette "Spesial Verktøyet" til Møller ordentlig.. Noen som vet hvordan det skal festes? Evt har bilder av det? Det er da dette verktøyet.. Finner ingen oppgjenga hull i blokka eller noen andre steder jeg kan skru denne inn i... Lurte også på og få sveisa på ett rør eller lignende på verktøyet, slik at det får stått mot bakken, og holder igjen der.. Noen med noen formeninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 30, 2009 Det hjulet må av for å skifte reg. reimen sant? Er det ikke nok at bilen står i gir med brekket på? Jeg er ganske sikker på du finner det verktøyet igjen hvis du søker på AAN motor - har nettopp sett det i en tråd, men husker ikke hvor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 30, 2009 Det hjulet må av for å skifte reg. reimen sant?Er det ikke nok at bilen står i gir med brekket på? Jeg er ganske sikker på du finner det verktøyet igjen hvis du søker på AAN motor - har nettopp sett det i en tråd, men husker ikke hvor. Det holder nok ikke det Christian.. Skal lete litt Takk for tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 30, 2009 Hakke sjangs å holde igjen... har til og med vært med på å stikke stålrør og alt mulig innimellom eikene på felgene for at den ikke skal spinne, og det uten hell... sitter med oppi 450nm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 30, 2009 Crap- og det hjulet må av for å skifte reimen sant? - spørs om jeg gidder å ta det i denne omgang likevel då. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 30, 2009 Skal normalt sett festes i ett hull i blokka der hvor fremre motorfestet er festet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 30, 2009 Skal normalt sett festes i ett hull i blokka der hvor fremre motorfestet er festet. Det er vel ikke et motorfeste akkurat... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 30, 2009 Tok denne av en 1,8t,,, og det var et hellve%%e. Bruk fantasien for å låse av veiva, du trenger sikkert 2m arm for å løsne denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 30, 2009 Skal lete litt Karer, letingens tid er med denne over: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167917 Her finnes linker til "how to skifte regrem" med bilde av hvordan verktøyet skrus fast i blokka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...