PKK, hva sjekkes ang dekk og felg der?

Anbefalte innlegg

Skal snart ha bilen på eu-kontroll, og lurer litt på hva de ser på ang. dekk og felger :)

 

Bilen har original dimensjon 185/55R15, men kjører i dag på 205/45R16, og skal i følge en gå fint da det skal være maks 5% avvik opp/ned.. I dette tilfellet gir det en "Diameter Difference: 0.22%" (Link for kalkulator)

 

Så da burde denne går fint? :)

 

Men så er jo Audi 90 oppført med innpress på ET 45, mens mine felger (på sommer) en ET på 35.. Mener det skal være lov å gå opp 5/7 så dette vil da krysse den grensa..

 

Vil dette by på noen problemer eller burde jeg sette på piggfrie vinterfelga mine med 195/55R15 og ET 45?

 

Alle dekk har bra mønster, så dette skulle ikke by på noen problemer :)

 

--

Alex

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt går vel bra på det du skriver untatt ET. det er +-7.5 som er godkjent.. og du har -10

finnes det TUV på felgene så kan du jo få skrevet dem inn i vognkortet.

 

Er ikke sikkert dem ser på det engang men får du det først som mangel så må du jo vise bilen uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri vært borti at de har sjekka ET og sånt på EU...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje jeg skal hive på vinterfelg før pkk for sikkerhets skyld? :)

 

Om de setter felger som mangel, vil jeg da måtte vise bilen igjen for å få den godkjent, eller vil det helst bli en enkel 1'er feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ET er 2`er feil. sett på andre dekk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil ET er 2er feil på pkk enkelt og greit:) Bruk felger med riktig ET på eu kontrollen, piggfritt går fint:) Load index sjekkes også.. Og husk om vinterdekkene er under 3mm mønster på, så går de som sommerdekk når de kontroleres og da må også hastighetsmerkingen være minimum det som står i vognkortet:)

 

Om du aldri har vært borti at ET har blitt sjekket på eu kontroll så kan man jo vurdere seriøsiteten av verkstedet.. da det isåfall er et klart brudd på kontroll reglementet for verksteder som er godkjent for å ta PKK:) Ikke at eier av bil lider av at de nødvendigvis ikke sjekker det.. men jeg tenker da.. hva annet dropper de å sjekke.. som du faktisk betaler for å få sjekket:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for info :)

 

Men eh, *kremt* vil alderen på dekk ha noe å si? :P

 

Sjekka vinterdekka, og de er med bra mønster og gummien er overaskede myk og fin, til tross for at den har en alder som står på 2392...

 

Vil anta dette er dag 23 i 1992? :P

 

Har bra med mønster og slikt altså.. :)

 

--

Alex

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for info :)

 

Men eh, *kremt* vil alderen på dekk ha noe å si? :P

 

Sjekka vinterdekka, og de er med bra mønster og gummien er overaskede myk og fin, til tross for at den har en alder som står på 2392...

 

Vil anta dette er dag 23 i 1992? :P

 

Har bra med mønster og slikt altså.. :)

 

--

Alex

 

Uke 23 1992;) Så lenge dekk ikke har skader av alder feks sprekker, så har ikke det noe å si på pkk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nåhh , er vel mer sikkerhet i å kjøre med sommerdekk og ET35 , enn eldgamle vinterdekk og ET45 på tørt/vått sommerføre spør du meg : rolleyes

Sier dette med tanke på Stians utspill om "seriøsiteten" på verkstedet.

 

Skjønner sellfølgelig det er kun til kontroll formål i denne sammenhengen , men det sier egentlig litt om reglene : rolleyes

 

Regelrytting istedet for å tenke på hva som faktisk er sikkerhet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med du, men får gjøre det slik nå :)

 

Men de vinterdekka vil nok bli brukt for site gang i denne anledningen tror jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også hva som står i vognkortet som innpress (ET), det er ofte ført feil der slik at man kan komme unna med andre ting. Min bil har ET37 i vognkortet enda ET45 er standard, så da har man litt mer å gå på. ;)

 

Har forresten heller aldri vært borti at noen har sett på ET eller loadindex på personbil under en PKK, ikke engang hos Statens Vegvesen den gangen de drev med sånt.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja mye rare regler i dette landet:) Og hva som blir gjort av den enkelte person som utfører en kontroll er også veldig variabelt,man har de som er strengere enn selve regelverket(derav har man rett til å få overprøvd en pkk så mange ganger man vil før tidsfristen hos så mange verksteder man vil, det er ditt valg om skjema skal registreres og sendes inn etter at kontrollen er utført), så har man de som ikke sjekker en dritt... (ingen av delene er bra) uavhengig av det så skal i allefall alt dette sjekkes på pkk:) Og om man dropper å ha dette riktig kan man gå på en liten smell på en pkk:) For regelverket for pkk er helt klart og kan ikke feiltolkes om man har blitt utstyrt med "full kortstokk" ved fødsel:) Forventer ikke at alle med bil skal kunne pkk foreskriften i sin helhet..:) men det gjør ikke ting noe mere lovlig av den grunn om foreskriften sier no annet, selv om man handlet i god tro feks:) Hadde det vært slik, så hadde det vært trynefaktor på pkk og det hadde vært lite heldig:)

 

Sier på ingen måte at jeg er enig i alle regler.. men sånn er det nå da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i det du sier :)

 

Var i dag å bestillte time, og pratet med verksmester/kontrolør, og han sa det slik at så lenge ikke felgen stakk utenfor hjulbuen, og det var bra mønster i dekk, så skulle han la det gå :)

Så da slipper jeg å legge om til vinterdekk allerede i Juli :P

 

--

Alex

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.