Risting ved bremsing, A100 C4 fwd

Anbefalte innlegg

I min '91 Audi 100 C4 rister rattet (og bilen) når jeg bremser. Noen ganger rister det mye, andre ganger rister det mindre. Skjønner heller ikke hvorfor dette varierer.

 

'Gnissegummiene' er nye, alle 4. Endeledd, støtdempere og øvre opplagring i fjærbeina likeså. Bremseklosser fremstår som ok.

 

Bremseskivene ser helt ok ut å se på, ser ingen skjevslitasje på dem.

 

Dekk og felg er balansert på et bra sted, merker heller ingen unormale vibrasjoner i bilen ellers.

 

Hva kan denne ristingen komme av? Skjeve bremseskiver? Slitte hjullager? dekk/felg? Kan det være tannstanga? Andre ting - forslag ønskes?

 

- Hvis det er hjullagrene som er slitne, vil jeg da kunne merke dette ved å jekke opp bilen og ta i hjulet?

 

- Hvis det er tannstanga (huff og huff), hvordan finner jeg ut at det er denne? Noen som vet hvilken del på tannstanga det i så fall er som er feil?

 

 

Alle forslag og ideer mottas med takk.

 

Edit: Bremseskivene var synderen; byttet disse og problemet var borte.

 

mvh Martin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det er hjullagrene som er slitte så merker du det ja ved å heise opp bilen og "dra/riste" i dekket. da det er slakk i det ved slitt lager.

 

men personlig så holder jeg en knapp på skjeive bremseskiver

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det er hjullagrene som er slitte så merker du det ja ved å heise opp bilen og "dra/riste" i dekket. da det er slakk i det ved slitt lager.

 

men personlig så holder jeg en knapp på skjeive bremseskiver[/quote

 

Uten og være for påstålig,vil det ikke nødvendigvis merkes ved og og dra/riste i dekket om hjullager er def.har byttet 2 ganger på min.uten og merke slakk.Men kraftig ulyd.Byttet lager.ulyd borte.

Mvh Kjetil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være vanskelig å finne ut om skiven/e er skjeve, graden av kast kan variere alt etter belastning/varmeutvikling. Mange verksteder kan måle kast i og har utstyr for avretting av skivene hvis du ønsker å prøve det før du evt. skifter skiver og klosser. Fikk utført dette selv (Mekkonomen) med godt resultat på en C4 som hadde kast i relativt nye skiver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Vil vurdere å bytte bremseskiver først, problemet er at skruene som holder sadelen som caliperene er skrudd fast i sitter bom fast (har prøvd å få løs disse ved en tidligere anledning).

 

Vet ikke helt når jeg får gjort dette, men det er veldig bra å få innspill på hva som kan være feil slik at jeg blir motivert og får bakgrunnsinformasjon.

 

Synes også det er en interessant diskusjon hvorvidt man kan kjenne om hjullagrene er dårlige eller ikke uten å skru for mye.

 

Ellers er det bare å fortsette å fylle på med teorier hvis noen har noe de skulle ha sagt.

 

Edit: Det skal vel ikke være noen form for styredemper som kan gi disse symptomene på denne bilen? ('91 Audi 100 C4) Har i alle fall ikke sett noen slik noe sted og hvis det skal være tror jeg den mangler.

 

mvh Martin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste måten jeg har avdekket gåene lagre på 100%, er å pelle av alt av bremser og skive, og knakke på navet med en gummihammer. Et bra lager gir 'stumt' slag, mens et som synger på siste verset gir klakkelyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremseskiver som har stått noen uker i regnvær og med åpne alufelger ruster ulikt under klossene og ellers. Når man etter få meter kjører av rusten kan det allerede ha blitt ujevn tykkelse og derav kast. Merker mer kast når "kastet" er samme sted i runden på de sto skivene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste måten jeg har avdekket gåene lagre på 100%, er å pelle av alt av bremser og skive, og knakke på navet med en gummihammer. Et bra lager gir 'stumt' slag, mens et som synger på siste verset gir klakkelyd.

 

Fantastisk tips! Dette skal jeg prøve, driver og skrur nå.

 

 

 

Bremseskiver som har stått noen uker i regnvær og med åpne alufelger ruster ulikt under klossene og ellers. Når man etter få meter kjører av rusten kan det allerede ha blitt ujevn tykkelse og derav kast. Merker mer kast når "kastet" er samme sted i runden på de sto skivene.

 

Også et bra tips. Har fått av skiva akkurat nå. Kan denne ujevne tykkelsen måles med mikrometer?

 

Edit: Har sett på den ene skiva og satt den på igjen. Hadde ikke noe mikrometer å måle med, men det virker ikke utenkelig at det er forskjell i tykkelse i skivene. Konklusjonen må bli at jeg bytter skiver før jeg gjør noe mer med denne ristingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er denne LØST; det var bremseskivene som var for tynne og dårlige. Byttet bremseskiver og problemet var borte.

 

Takk for all hjelp!

 

 

mvh Martin Ulsaker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.