#1 Skrevet Juli 25, 2010 Hei! Var og henta en gammelbil på Skreia i dag, som kun har vært småkjørt i 30 år. Kontrollerte kjølevæska, den var klar og fin. Tempen var stabil pg fin hele veien, men da jeg kom midt på Dovrefjell, begynte tempen å stige fort. Stoppet på en rasteplass, og da kokte den, og det kom ut brun gugge (rustvann/slam) fra overløpet. Fikk tappet av radiatoren, og det kom bare rustvann. Fylte på rent vann fra elva, og kom hjem med noenlunde stabil temperatur. Tror det var noe i motoren som løsna da den ble skikkelig varm. Spørsmålet mitt er : Har noen ett tips på hva som kan brukes for å få renska opp skikkelig? Har spylt igjennom med hageslangen, men får ikke ut alt. Noen vidundermidler, eller "husmormidler" som kan has på for å renske opp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 25, 2010 Hei! Var og henta en gammelbil på Skreia i dag, som kun har vært småkjørt i 30 år. Kontrollerte kjølevæska, den var klar og fin. Tempen var stabil pg fin hele veien, men da jeg kom midt på Dovrefjell, begynte tempen å stige fort. Stoppet på en rasteplass, og da kokte den, og det kom ut brun gugge (rustvann/slam) fra overløpet. Fikk tappet av radiatoren, og det kom bare rustvann. Fylte på rent vann fra elva, og kom hjem med noenlunde stabil temperatur. Tror det var noe i motoren som løsna da den ble skikkelig varm. Spørsmålet mitt er : Har noen ett tips på hva som kan brukes for å få renska opp skikkelig? Har spylt igjennom med hageslangen, men får ikke ut alt. Noen vidundermidler, eller "husmormidler" som kan has på for å renske opp? Stikk på BilXtra, Mekonomen, Meca etc og kjøpt kjølesystemrens og bruk som spesifisert på boksen/flasken. Hell rett inn i motoren evnt radiatoren, ikke i evnt ekspansjonskaret da det er for dårlig sirkulasjon der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 25, 2010 Ha nedpå maskinoppvaskpulver uten fosfat. (mengde tilsvarende 2stk knuste tabletter) Kjør bilen varm og la den gå en stund før du gjentar prosessen til vannet er rent Billigste å beste middelet jeg har brukt til denne type ting:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 25, 2010 Noe annet som garantert renser opp er fosforsyre. hvis du får tak i en blanding som er opp til 4% så burde det gjøre susen. Har brukt det mye til å rense opp i kjølevannsystemer. La den sirkulere ca en 30-40min før du bytter ut fosforsyra med kjøleveske. ( det var fosforsyra i colan som gjor den god som rustløser før i tiden da dem hadde større konsentrasjon av den i blandingen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 25, 2010 Takker for tips!! Var denne typen tips jeg trengte Torte ikke å si at det er til en non-Vag, men den er jo tysk, så Hvor får man tak i fosforsyre forresten? Detta må prøves 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 25, 2010 Jeg får det gjenom en kjemikalieforhandler her i destriktet, men en kan sikkert få det på apoteket. koster nokk noen kroner mer da samt en får det i en litt høyere konsentrasjon. 20-40% 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 25, 2010 Da blir det opprensking i mårra Ser at det er noen som påstår at man kan kjøpe denne syren på byggvare/malerforretning?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 25, 2010 Men for all del ikke tapp den av bilen mens veska er varm. og ikke få noe på deg. Tynnes ut med å helle SYREN I VANN 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 26, 2010 Hehe, minner meg om naturfag på ungdomskolen. Syre i vann går ann, men vann i syre blir uhyre! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 26, 2010 De-laval selger noe som heter kombi,som brukes på å rense rørsystemer,varmt vann og kombi gjør nok susen...fåes nok kjøpt på felleskjøpet og lignende butikker...=o) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 26, 2010 Er radiatoren i kobber uten noe aluminium kan den renses med kaustisk soda også. Det må IKKE brukes på aluminium, men på stål/kobber/det meste annet er det trygt. Ikke ha kaustisk soda i kjølesystemet, det er kun til bruk i selve radiatoren når den er tatt ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...