Hva slags 1000 metere er best, "pencile" eller "wide" lysbilde?

Anbefalte innlegg

Ska ha meg ett par 1000 metere til vinteren kommer, har sett på masse forskjellig, men lurer på hva som er det beste lysbilde, langt å smalt eller ikke fult så langt men betydelig bredere?

Sett mange har 3 stk. dem på sidene er såkalte "wide" mens den i midten er "pencile" men siden jeg ska putte xenon i dem går jeg for 2 stk. Sett på Bosch Big Knick 225, Hella 3003 og NBB Alpha 225. Hadde tenkt å gå for bosch sine, men er litt usikker. Noen med erfaringer her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tre stk med xenon jeg.. Lyser helt greit da ;) Etter hva jeg forsto så selges bare wide i Norge, mens i sverige er det vanlig med 2 wide og den i midten pencil... Når det er sagt, så kunne jeg godt tenkt meg at den i midten var pencil, men det er en annen sak.

Sånn utseendemessig synes jeg helt klart at det ser bedre ut med 3 istedet for 2... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hella 3003 kan man få i begge deler i norge faktisk, så veit ikke om jeg ska ha 2 wide eller 2 pencile, er jo greit å se langt frem samtidig som det er greit å se ut til sidene, kommer til i montere xenon i nær å fjærn også, så det sprer vell lyse ganske bra bare med det, sån att jeg kan kjøre med pencile for å se lengre frem,

veit ikke jeg.

Dette blir montert på en audi 80 b4 med sån holder man fester bak skilte, men hvor ska man feste di støttestaga? skrur man dem i en rille i grillen må man av med det hver gang man ska opp med pansere da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva slags lykter du velger..

Om du velger LightForce sine 240-lykter så er det både pencil og wide der(i ei og samme lykt ja) som lyser lengre og bedre enn konkurrentene.

Og med to slike så har ikke jeg plass til mer enn to.. :P

lightforce2.jpg

En kompis av meg har fått plass til tre slike på en caravelle, det ser litt hårete/tøfft ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett på dem, men er en dagsjobb å konvertere til xenon, så vurderer bosch big knick 225 (17,5%) eller hella rallye 3003 med klart glass (37,5%)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så visst ingen dagsjobb å konvertere disse til xenon. Jeg har 70W xenon i mine, og om jeg ikke på død og liv skulle hatt det til å se OEM-ut så ville det vært gjort på en time eller noe.

Og når jeg kjører forbi lastebiler med 4 hella eller bosch-lykter med xenon så vises det ikke i lysbildet når de blender ned til nærlys når jeg har skrudd på langlysa mine.. Har kommet lastebilsjåfører bort til meg og titta på lyktene på bensinstasjoner og lurt på hva faen slags monsterlys jeg har.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, er det bare å putte i pæra å borre ett høl til ledningen? Er di lyktene 17,5 eller 37,5?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke borra hull til ledningene, hos meg ser lykta helt original ut. Men som sagt så la jeg litt ekstra arbeid i det..

Du kan gjøre dette på flere forskjellige måter, modifisering av original pæresokkel må til. Der må du borre hull hull sånn at du får inni bakdelen på xenonpærene. Så er det opp til deg selv om du vil borre hull til ledningene eller om du vil klippe ledningene og bruke de originale kabelføringene. jeg gjorde det siste og har ikke hatt problem med å få lysene til å tenne noen gang, mens svenskene på et annet forum bannlyste meg for å klippe ledningene.. jaja, mine ser vertfall originale ut, og så lenge jeg fikk dreid meg nye pæreholdere tilpasset xenon så har jeg de originale pæreholderne inntakt om jeg mot formodning skulle føle for å sette i det igjen.

 

Hva er disse prosentgreiene forno..? :P

 

Om du lurer på om det er klart glass eller ikke..?

Lightforce0110.jpg

Du får kjøpt forskjellige filter som du bruker foran selve lampeglasset, da kan du kjøre enten med klart glass, kombiglass, farvede glass(mange kjører med blå glass for å få xenon-farge på lysene selv med halogen-pærer) og full spredning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, her er tråden til en svenske om hvordan han bygde om sine. Legg merke til at han lenger ned på siden gikk bort fra den jallaløsningen og heller borra i stykker originalholderen sin for å få det stabilere og penere.

http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopic.php?f=4&t=3452

Og her er hvor han fikk inspirasjon til hvordan bygge om den originale sokkelen

http://www.expeditionportal.com/forum/showthread.php?t=11347

Og her er min tråd om hvordan jeg bygde om mine.

http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopic.php?f=4&t=5300

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men roger(Lux som han kaller seg på Bergli) skal gjerne ha det til å virke som det er vanskelig og omfattende. For da er det tøft å fortelle videre om det da vettu, lange gode historier! :)

Jeg tenkte det samme som deg, at dette turte jeg ikke begynne med. Men når jeg først starta så var det piece of cake.

 

Eksempel:

Ta lykta ut av embalasjen, skru reflektordelen av foten / pæreholderen...

Dette gjør du ved å holde i foten og skru reflektoren mot klokka, "akkurat som å åpne ei flaske brus"...

Sett så foten i ei skrustikke;.....

Det der hadde han ikke trengt å si i det heletatt. Alle skjønner jo at man skal pakke ut og demontere dritn.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trur jammen meg jeg ska gå for dem da ja, virker jo veldig brae.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åsså kan man jo nevne at disse tåler uendelig med juling(les steinsprut, balltre og rådyr)

 

:)

Og når du da bulker eller riper opp glassene så kjøper du bare nye filter etter eget ønske, og lykta er god som ny igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med NBB sin lyskaster, men har vært borti både Bosch 225 og Hella 3000/3003, begge i 37,5%. samt hella i 17,5%.

 

Først og fremst så har referansetallet en viktig faktor. Man har ikke lov til å ha mere enn 75% fjernlys på en personbil, inkludert de originale lysa på bilen. Disse er også merket med %. Så, hvis de originale lysa er på 25%, så har ikke ekstralys lov til å være på mere enn 12,5% hver. I tillegg har man ikke lov til å ha mere enn 4 fjernlyskastere på en personbil, de originale inkludert. Hvis da bilen er utstyrt med doble lykter, hvor nærlyset er av typen H4 (som f.eks. en Golf 1 eller 2 med ekstralysgrill) så har man ikke lov til å montere ekstralys overhodet. I tillegg har man altså ikke lov til å overstige 75% lys. Med to stk lyskastere med 37,5% spredning så er grensen allerede nådd. Hvor mange, og hva slags du likevel ønsker å montere, er ditt eget ansvar. Grunnen til at lyskastere med 37,5% selges er at lastebiler har en høyere grense, de har lov til å ha 6 fjernlys totalt, med samlet

 

Så, over til min erfaring med selve lyktene. Bosch 225 bruker H3 pære, Hella 3000/3003 bruker H1. Hva den egentlige forskjellen dette utgjør i praksis, kan vel diskuteres, men jeg føler at en H1 gir bedre lys pga den har en langsstilt glødetråd, hvor H3 sin glødetråd er tverrstilt. Dermed tror jeg den lagsstilte tråden vil "dekke" et større areal av reflektoren.

 

På begge lyktene er glasset av glass, og reflektoren av metall. Bosch har metall lyktehus, mens Hella har plast lyktehus. Begge er ganske solide. Forskjellen på Hella 3000 og 3003 er kosmetisk, det er nemlig den samme lykteinnsatsen på begge utgavene, men 3003 har et nyere design enn 3000. Den samme innsatsen brukes forøvrig også på den større Luminator serien, som oftere er å se på trailere, og kan også leveres i original Xenon utgave (svindyr)

 

Hella med 17,5% gir et langt lysbilde med litt spredning mot sidene. Passer best på lange sletter og lite svinger. Hella med 37,5% er flombelysning, passer bedre på veldig svingete veier og byområder. Jeg syns rekkevidden på disse virker kort. Bosch (ukjent hvilken % vi hadde på arbeidsbilen, trolig 37,5%) hadde en mellomting av de to Hellaene. Ikke fullt så mye spredning som Hella 37,5%, og ikke fullt så lang rekkevidde som Hella 17,5%. Personlig ville jeg gått for Hella med 17,5%, da jeg liker lysbildet bedre på disse.

 

TIl slutt, blå eller hvite glass? Hvis jeg bare skulle kjørt med halogen pærer, så ville jeg valgt blå glass, men med xenon-konvertering, så er det hvite glass som gjelder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De norske lysreglene er jo ganske noldus(som en del andre særnorske regler). Tenk at i det landet hvor vi har mest bruk for lys, så får vi ikke lov til å ha noe.. hva har det med sikkerhet å gjøre?

Anyway, med disse ligtforcene mine med xenon i så lyser det veldig bra, veldig langt og veldig veldig.. Så lysbruken må justeres deretter også. Men de norske reglene virker som de er laget sånn at du ikke skal ha mer lys enn at du kan ha på fulltlys uten å blende møtende biler i stupmørket, for faktum er at du blender folk med feil justerte lys med en 35W pære også.

Når det er sagt så har jeg blitt stoppet i flere kontroller i vinter. Politibetjentene har titta på lysa og kommentert at jeg er glad i å ha godt lys, men aldri sjekka E-merking eller noe annet. Og alle med noenlunde gangsyn ser at disse lyktene sprenger enhver norsk lov hva lys gjelder med bare en sånn lykt. Derfor tror jeg også det er smart å ha bare to, for blir det fler så begynner de lettere å pirke(er min erfaring, da han kompisen min med 3stk på caravellen har fått muntlig tilsnakk et par ganger).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ingen "norske lysregler", dette er EU-regulativer som Norge har forpliktet seg til å følge gjennom både EØS- og FN-medlemsskap. Og hvis du stusser på FN, så har det seg slik at de fleste land i verden, gjennom deres FN-medlemsskap, støtter EU's regulativer for belysning på kjøretøy. Unntakene begrenser seg stort sett til USA og Canada.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/ECE_Regulations

http://www.unece.org/trans/main/welcwp29.htm?expandable=99

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått for LightForce sine om det ikke var så mye jobb med ettermontering av xenon, så trur jeg går for hella rallye 3000 med klart glass uten optikk å "highboost" reflektor, så på lysbilde på hella sine sider å der ser det både breit å langt ut. Pluss att det blir xenon i nær å fjærn også så blir nok bra nok lys. Men hvor fester dere di støttestaga på audi 80 b4 uten att man trenger å ta dem av når man ska ha opp pansere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"unntakene begrenser seg til USA og Canada"? Er du blind?

Har du noen gang vært utenfor Arendal?

jeg skal gi deg et par bildetips på ett annet land, som ikke ligger så langt unna, som har mer fornuftige regler..

Det er også ganske morsomt at dette landet faktisk er medlem av EU, dermed skulle man tro at det landet hadde større forpliktelser når det gjelder å føye seg etter EU's regler.. Men neida, ola dunk som står utenfor medlemsskapet er faktisk det landet i hele europa som føyer seg fortest etter eu's regelverk.. Men ja, over til noen diskrete tips..

Og disse bryter ikke noen lysregler i sitt moderland.

008.jpg

_MG_6249.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan fester dere di støttestaga når grillen følger med pansere egentlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"unntakene begrenser seg til USA og Canada"? Er du blind?

Har du noen gang vært utenfor Arendal?

jeg skal gi deg et par bildetips på ett annet land, som ikke ligger så langt unna, som har mer fornuftige regler..

 

De har samme regler som oss, men om eierne av disse kjøretøyene velger å montere så mange lykter så er det ingen som kan nekte dem det. Ser det samme her og sikkert der du bor også, men det er likevel regler rundt dette, uansett om en svenske velger å ha 48 tusenmetere på Scaniaen sin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ska ha meg ett par 1000 metere til vinteren kommer

Hadde tenkt å gå for bosch sine, men er litt usikker. Noen med erfaringer her?

Brukte muligheten for et godt kjøp (rabatter) hos Mekonomen i Trondheim til å kjøpe meg Hella 3000 compact.

Ble et par med hvite glass, compact utgaven, 37,5 grader spredning og "gamle" 3000 designet ettersom dette skulle på en gammel 90 Passat og dermed så litt mer stilrent ut.

 

VELDIG fornøyd med hvordan disse fungerte med H1 pærer og releoppsett, og ingenting å si på byggekvaliteten på lyktehusene tross at de er av plast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Hella 3003 37,5 med blått glass, med 55W 6000k xenon, Og det lyser ekstremt godt! kunne sikkert blitt enda bedre med hvitt glass, men er mer enn fornøyd med slik det er nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en gang man passerer grensa til Sverige møter man jo bare lastebiler med minst 8 tusenmetre.. Tviler på at ALLE driver å plukker av sine 10lamper hver gang de skal på kontroll. Er det ikke candella-begrensning de bruker der a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har ikke samme lysreglene som oss i Sverige, så enkelt er det med den saken.

Denne bilen her ser ut som han sliter, men gjett hva. Han måtte blåse i alkometeret og vise frem førerkort og vognkort.

875408_6g8k9x.jpg

Her er to bilder av bilen i dagslys.. ikke for dét, tror det er ganske dagslys selv om natta rundt han her..

877170_qg8wpu.jpg

877173_zvopq0.jpg

Og som om det ikke var nok.. Han lånte biltilsynets lysjusterings-ting når han var inn for å få godkjent senkinga i vognkortet, og her er bilde fra det besøket..(om dere har lest tråden hans så vet dere at han ikke fikk lånt lysjusteringa denne dagen, men han hadde fått det forrige gang)..

869286_h3uew4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.