#1 Skrevet Februar 14, 2005 Hva er egentlig forskjellen og hvordan bli f.eks nm målt?Har jo hørt masse rart med tida og er nå LOST.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 14, 2005 Hva er egentlig forskjellen og hvordan bli f.eks nm målt?Har jo hørt masse rart med tida og er nå LOST.. Hk er på en måte et måltall for den evnen motoren har til å akselerere oppover i turtall, mens newtonmeter (nm) er den energien motoren innehar når den går på et bestemt turtall. Jo mer energi det må til for å bremse motoren, jo større en dreiemomentet.. Ta for eksempel en formel 1 bil.. disse har ca 900 hk, og aksellererer veldig fort, men grunnet stor borring og liten slaglengde, så klarer ikke motoren å holde på turtallet særlig bra... gir man full gass på en formel 1 bil og slipper gassen, vil motoren ligge med tomgangsturtall etter veldig kort tid. Se også for deg at en formel en bil kommer i 200 og møter en bratt oppover-bakke.. siden denne motoren ikke kan lagre bevegelses energi, så vil bilen måtte gire ned en god del og ligge på høye turtall der hk-delen blir stor nok.. Hjemme har jeg derimot stående en en-sylindret porsche traktor fra 1955 med 800ccm og 12hk.. denne traktoren får 12 hk til å fungere på 800kg i skogskjøring ved hjelp av et 156 kg tungt svinghjul.. når man gir full gass, så tar det omtrent ett minutt før man når maks turtall, men det tar omtrent like lang tid før den stopper igjen, så når jeg først får gitt såpass mye energi til svinghjulet, så går den opp det bratteste av bakker.. -vet ikke dette, men vil tro at nm måles best ved å prøve å bremse ned en motor, mens hk måles ved å prøve å holde igjen en motor med full spjeld-åpning.. sikkert noen her som kan forklare den delen bedre og som kan mer om det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 14, 2005 Hk er farten du treffer autovernet med, og Nm er hvor langt du drar autovernet med deg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 14, 2005 Okei... Tar først en fysisk forklaring. Dreiemoment er krafta som motoren lager. På svinghjulet kan dette sees som en konstant kraft. Per definisjon er effekt definert som dreiemoment multiplisert med turtall. Dreiemoment (kraft x arm) er av benevnelse newtonmeter , som er en SI-enhet. Som tilsvarer kg*m / s^2 . Effekt er definert som joules per sekund. Hvor Joule er newton x meter. Så effekt er faktisk kg x m^2 / sekund Når man multiplisererer dreiemoment med vinkelhastighet, så får man effekt. Enklest forklart med ett eksempel. 6000rpm er 100omdreininger i sekundet. Det blir vinkelhastighet på 2pi x omdreininger = 628radianer per sekund. hvis du har 300newtonmeter på 6000rpm blir dette: 300x628 = 188400watt = 188kw (tilsvarer=> 257hk.) ---- Kanskje ikke alle gidda henge med på denne forklaringa, men det er ett hvorfor. Så kan jeg ta den enkle versjonen som bare forklarer hvordan. Hestekrefter er ett tall som avhenger av turtall mens newtonmeter/moment er uavhengig. Begge tallene henger sammen, og kan regnes fram og tilbake. På turtall 7118 har vi ett 'magisk punkt' for HK vs NM skalaene. Her er dem begge like. Om du har 300hk på 7118 har du også 300newtonmeter. Dette fører til at du enkelt kan regne ut moment ut fra turtall og effekt, og effekt ut fra moment og turtall. effekt = (moment x turtall) / 7118 moment = (effekt x 7118) / turtall På dette viset kan du ha en lastebilmotor som gir 1000newtonmeter på 1000rpm, som har bare 140hk. samtidig som du har en honda motorsykkelmotor som gir 90newtonmeter på 11000rpm og fortsatt har 140hk. Begge motorene KAN utføre samme arbeid per tid, men lastebilen kan utføre mere kraft per omdreining. Og motorsykkelen hadde trengt en helt annen utveksling enn lastebilmotoren for å trekke lastebilen opp en bakke. Håper ting ble litt klarere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 14, 2005 Hk er på en måte et måltall for den evnen motoren har til å akselerere oppover i turtall, mens newtonmeter (nm) er den energien motoren innehar når den går på et bestemt turtall. Jo mer energi det må til for å bremse motoren, jo større en dreiemomentet.. Ta for eksempel en formel 1 bil.. disse har ca 900 hk, og aksellererer veldig fort, men grunnet stor borring og liten slaglengde, så klarer ikke motoren å holde på turtallet særlig bra... gir man full gass på en formel 1 bil og slipper gassen, vil motoren ligge med tomgangsturtall etter veldig kort tid. Se også for deg at en formel en bil kommer i 200 og møter en bratt oppover-bakke.. siden denne motoren ikke kan lagre bevegelses energi, så vil bilen måtte gire ned en god del og ligge på høye turtall der hk-delen blir stor nok.. Hjemme har jeg derimot stående en en-sylindret porsche traktor fra 1955 med 800ccm og 12hk.. denne traktoren får 12 hk til å fungere på 800kg i skogskjøring ved hjelp av et 156 kg tungt svinghjul.. når man gir full gass, så tar det omtrent ett minutt før man når maks turtall, men det tar omtrent like lang tid før den stopper igjen, så når jeg først får gitt såpass mye energi til svinghjulet, så går den opp det bratteste av bakker.. -vet ikke dette, men vil tro at nm måles best ved å prøve å bremse ned en motor, mens hk måles ved å prøve å holde igjen en motor med full spjeld-åpning.. sikkert noen her som kan forklare den delen bedre og som kan mer om det... Du har nok bomma litt. De observasjonene du nevner har med treghetsmomentet i en motor og opplagret energi... Putt på ett lite og lett svinghjul, bruk lette råder og stempler, og ha generelt lite masse i bevegelse og du får en motor som RASER opp og ned i turtall, som en formel1 eller motorsykkelmotor. Ta en med tunge deler, som en traktor, og du får en motor som er umulig å kvele, fordi bevegelsesmengden til motoren er så høy at den trenger lang tid for å 'bruke opp' lagret energi. Når du bremser en bil på bremsebenk er det newtonmeter på hjula du måler. Effekten beregnes deretter ut fra en omregningsfaktor, som gjør at du finner turtallet på motoren ut fra turtallet på hjula, og dermed omregningsformelen som jeg nevnte i forrige post. I tillegg lar man bilen 'bremses' tilbake til utgangsturtall, og legger til den negative krafta (tapet) for å få tilnærmet effekt på motoren. (hjul og drivverk har bl.a. ett treghetsmoment og opplagret energi som man vil 'få igjen' når motoren går tilbake til utgangsturtallet). Mvh Morten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 14, 2005 Du har nok bomma litt. De observasjonene du nevner har med treghetsmomentet i en motor og opplagret energi... Putt på ett lite og lett svinghjul, bruk lette råder og stempler, og ha generelt lite masse i bevegelse og du får en motor som RASER opp og ned i turtall, som en formel1 eller motorsykkelmotor. Ta en med tunge deler, som en traktor, og du får en motor som er umulig å kvele, fordi bevegelsesmengden til motoren er så høy at den trenger lang tid for å 'bruke opp' lagret energi. Når du bremser en bil på bremsebenk er det newtonmeter på hjula du måler. Effekten beregnes deretter ut fra en omregningsfaktor, som gjør at du finner turtallet på motoren ut fra turtallet på hjula, og dermed omregningsformelen som jeg nevnte i forrige post. I tillegg lar man bilen 'bremses' tilbake til utgangsturtall, og legger til den negative krafta (tapet) for å få tilnærmet effekt på motoren. (hjul og drivverk har bl.a. ett treghetsmoment og opplagret energi som man vil 'få igjen' når motoren går tilbake til utgangsturtallet). Mvh Morten. Bøyer meg i støvet morten.. skal gå litt inn i skammekroken, ta med meg en flaske cola og hente opp 2 og 3 FY bøkene igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 14, 2005 Okei... Dreiemoment (kraft x arm) er av benevnelse newtonmeter , som er en SI-enhet. Som tilsvarer kg*m / s^2 . Effekt er definert som joules per sekund. Hvor Joule er newton x meter. Så effekt er faktisk kg x m^2 / sekund Mye bra og informativt i innlegget der, bare må avklare noen definisjoner som kanskje er litt tvilsomme: Dreiemoment er kraft*arm [Nm], men siden [N] = [kg*m/s^2], så blir [Nm] = [kg*m^2/s^2] Effekt = Arbeid/tid = [J]/ = [Nm]/ = [kg*m^2/s^3]. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 14, 2005 Mye bra og informativt i innlegget der, bare må avklare noen definisjoner som kanskje er litt tvilsomme: Dreiemoment er kraft*arm [Nm], men siden [N] = [kg*m/s^2], så blir [Nm] = [kg*m^2/s^2] Effekt = Arbeid/tid = [J]/ = [Nm]/ = [kg*m^2/s^3]. Du har nok helt korrekt. Gikk vel litt fort ei stund der. Rett skal være rett. Effekt er iallefall watt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 16, 2005 Morsomt med magisk tall! Hvis jeg bytter ut HK med 1.36 kW skulle det magiske tallet for kW og Nm bli 7118 x 1,36 = 9671 (9680 om jeg deler på 0,734) Så på det turtallet har altså alle motorer like mange kW som Nm hvis jeg ar forstått dette riktig. Men kW er jo blitt umoderne igjen, etter en bølge rundt 1980 eller så? Det er ikke for ingen ting at den gamle 2.2 5E'en hadde 136 HK eller akkurat 100 kW............. OT: Tilleggs-Elektromotoren i Toyota Prius har 400 Nm fra 0-1200 omdr/min. Og 68 HK ved 1200 omdr/min (selv elektromotorer måles i HK og ikke i kW!) Test av formelen til Morten: 400Nm * 1200omdr/min / 7118 = 67,4 (nesten 68) - så formelen stemmer bra! (Disse formlene stemmer jo uansett hva slags motor vi snakker om) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...