Blårøyk og motoroverhaling etter høyt oljeforbruk

Anbefalte innlegg

Har en a4 1.8tq 03mod som har begynt å bruke for mye olje. Mesteparten forsvinner nå igjennom eksosen

da det ryker voldsomt på tomgang og lavt turtall. Kommer likevell ikke blårøyk bestandig ved oppstart og tomgang.

 

Over til spm. Har snakket med det lokale verkstedet og de har på følelsen at det er stempelringene som er gåene. Bilen har gått 166.000 og brukte nå sist 0,3-4 dl på 35 mil...

har lest igjennom flere tråder her inne og ser en del har byttet veivhusventilasjon, ventiltetninger mm. ved samme reperasjon. Hva bør jeg sørge for å få skiftet og utført samtidlig som stempelringene?

nb! oljelekasjer har forekommet etter at bilen har stått i ro over lengre tid i gårdsplassen.

 

hilsen snekker.. ikke mekaniker ;p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter pengene mine på turboen jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som et typisk turbo problem ja... Få sjekket den først, sjekk og slanger til ic for olje og på eksossiden....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan får jeg enklest sjekket om det er turboen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du lurer på om det er noe galt med selve motoren så tar du først en kompresjonstest. Her er det viktig at kompresjonen er relativt lik på alle sylindere.

Så tar du en "leak down" (lekasje) test. Her ser du hvor en evt lekasje er, feks ventiler, sylinder (stempelringer) osv.

Når du har gjort det så vet du hvilken stand motoren din er i. Da kan du bedømme om du må åpne den eller om problemet kan være et annet sted, feks turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru turboen løs fra katten og kjenn inni turboen på eksossiden, om det er søkkvått av olje i eksosdelen av turboen er det ganske 100% sikkert der problemet ditt ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du av slange inn på enden av turboen så kjenner du etter slark på akselen. Kan være litt radialt men bør ikke kjenne noe aksialt, har du aksialslakk så kan lagrene være slitt og lekke olje.

 

Det er enklere og rimeligere å kjøpe en brukt turbo i god stand og forsøke å montere den, fremfor å gå rett på motoroverhaling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også ta av lamdasonde og se om den er tilgriset av olje og lyse ned og titte.

 

Selv når turbohavari på min 1.8tq tok jeg av innsugslangen inn på turbo og sjekket tilstand på aksel med slark. Og fikk bekreftet når jeg tok ut lamda da den var full av olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering

 

Kom i går kveld på at jeg har superkasko forsikring hos If, så begytne å undersøke vilkårene for forsikringen.

Siden jeg har superkasko dekker de eventuelle uforutsette og plutselige skader på både mortor, driverk og girkasse.

Ringte de i dag å hørte hvordan jeg skulle tolke dette, å fikk som konklusjon at bilen blir levert på et lokalt verksted for takst.

Om skaden dekkes av de betaler jeg 30% eller minimum 7000 kr i egenandel (ut i fra hvor langt bilen har gått), leiebil fra lørdag førstkommende til mandagen uka etter (dette fordi jeg skal kjøre til stavanger og reise til syden på søndag) og null i bonus tap :)

Så da ser det ut til at jeg slipper å løfte en finger for å få gjort noe, bare kruse til syden istedet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.