#1 Skrevet Juli 28, 2010 (endret) Har en 04 Touran 1.9 Tdi 100hk som har fått en rar høyfrekvent plystrelyd av og til. Vet ikke helt hva jeg skal sammenligne den med. Dette skjer i ovegangen fra gjevn gass og pådrag, men bare fra ca 1800-2100 rpm. Det er uansett gir,hastighet og belastning. I det siste så kommer den fast på det turtallet om det er under akselerasjon eller gjevn kjøring. Det er jo bare å gi gass, så forsvinner den, men kommer jo på neste gir også. Noen tanker om dette? Bilen har forresten rullet 136 000 nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 28, 2010 Vet ikke hva mer jeg skal skrive jeg, men hvis noen har tips til hva det kan være, så hadde det vært supert! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 28, 2010 Turboen er det første som slår meg iværtfall..mulig at det er ett turbohavari på gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 28, 2010 Men ville ikke da lyden blitt værre ved høyere turtall? Den forsvinner jo helt over 2100 rpm, og merker ikke noe til dårligere drag. Tanken har slått meg også. Burde kansje sjekke om det er slakke på turboen da eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 28, 2010 Vist du kan sjekke det,ville jeg ha gjort det. Har ikke mye peiling på sånt desverre:o Men vil tro det er noen hoder her inne som kan svare deg på dette;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 29, 2010 (endret) Vet det var en annen her på forumet som hadde en lekkasje på en slange på innsug siden. Da fikk han en slik lyd visstnok. ( Var en 1,9 tdi det også ). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 29, 2010 Turbo lager eller en sprekk slange var det jeg tenkte på også.... Sjekk slakke i turbo å trykktest slangene med 1,5 bar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 29, 2010 Takk til alle for forslag. Skal prøve å få sjekket dette i dag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 29, 2010 Jeg hadde blendet med ett lokk rett ved egr, dette ble en lekkasje og en sinnsyk plystrelyd ved alle turtall. Hørtes ut som turboen gikk i grus. Ved ALT av hyle/plystre lyder bør eksos og luft siden på turboen sjekkes for lekkasje. Napp av luftslangen inn på turbo og kjenn på akslingen, hvis denne virker ok og tuboen snurrer greit (skal være litt motstand) så er den nok noe annet som skaper lyden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 29, 2010 Hadde samme lyd i min som du beskriver.. Var turboen. Sprekkt manifoil er også en ting som kan skape denne lyden. Var i allefall turboen på min:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 29, 2010 Da har jeg vært ut i garasjen for å se litt. Men fant ut at hvis jeg skal kjenne på turboen, så må jeg opp i bukk. For turboen ligger på undersiden i bakkant av motoren. Men men, sjekket litt uansett jeg da. Har ikke så alt for mye peiling på disse motorene, så måtte ta et bilde for å forklare. Tok av dette røret, og såvidt jeg kan forstå, så er dette røret som kommer med luften fra IC og inn til motoren? Jeg fulgte røret fra luftfilteret, gjennom turboen og ut til IC, så ender det opp her. Det som da skremmer meg litt, er at det var endel/noe olje på innsiden av dette røret. Det kan vel stemme med defekt turbo eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 29, 2010 Den oljefilmen du finner i trykkrør kommer fra veivhus ventilasjonen, så dette er helt normalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 29, 2010 Ok. Ble bare litt bekymret. Skal prøve å få kommet meg opp i en bukk i løpet av helgen for å sjekke turboen. Har som sagt ikke veldig mye kunnskaper om denne motoren enda, da bilen er nyinnkjøpt. Men takker alle for tips og råd!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 1, 2010 Noen som vet om turbo fra 2.0 TDI passer på 1.9 TDI?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 2, 2010 Tvilsomt, da den eneste tverrstillte 2.0tdi som har 8v som 1,9tdi har DPF og trolig annerledes mot eksos, uten at jeg veit det sikkert. Turbo fra 16v 2.0tdi 140hk står snudd motsatt vei og passer ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 2, 2010 Ok, det vil si at den eneste turboen som passer er den orginale til AVQ da? Men uansett, tusen takk for hjelpen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 2, 2010 Kansje feks en turbo fra 130 eller 150hk 1,9tdi muligens vil passe:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 2, 2010 En turbo ifra ARL (150hk) burde være en finfin oppgradering på denne og skal etter sigende være bolt on uten noe mere tull. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 2, 2010 En turbo ifra ARL (150hk) burde være en finfin oppgradering på denne og skal etter sigende være bolt on uten noe mere tull. Hvilken biler står denne i da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 2, 2010 Feks Golf 4 1,9TDI 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 2, 2010 Hvor lønner det seg å kjøpe ny turbo da? Møller skal ha 19 600,- NBS skal ha 12 109,- Bilformidlingen skaffer for 10 500,- Men alt dette er jo orginal turboen da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 2, 2010 Prøv også turboservice på høvik, hyggelige folk og som regel hyggelige priser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 10, 2010 Da var feilen funnet. Kjøpte ny turbo fra TurboPower og begynnte å demontere. Kjennet etter slakke, men var ikke mere enn på den nye turboen. Fant så ut at eksostilbakeførings røret var nesten helt delt. Sveiset dette midlertidig og monterte igjen. Bilen fungerer nå som normalt. Nytt rør kommer på Møller i morgen, og turboen er sendt tilbake igjen. Sparte noen tusen da ja!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 10, 2010 På min 2,5 tdi r5 102 hk har jeg ganske merkbar plystring av turboen under akselrasjon. Sjekket med en kompis som har lik bil og der var det samme plystringen. Mulig det skal være slik?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 10, 2010 Hvor lønner det seg å kjøpe ny turbo da?Møller skal ha 19 600,- NBS skal ha 12 109,- Bilformidlingen skaffer for 10 500,- Men alt dette er jo orginal turboen da. Nu lager vel ikke Vag egne turboer? Som regel er det en KKK turbo eller lignende. Eneste forskellen er eska delen er pakket inn i, den kan koste mange tusen kroner p.g.a Vag emblemet som er stemplet på eska... Har du sjekket med Mekonomen hva de skal ha for en "snurrebass"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...