#1 Skrevet Juli 29, 2010 Denne saken har sikkert vært tatt opp før, men jeg forsøker meg på om noen kan hjelpe litt: Golf 3, 1992 modell med 1,8 AAM - maskin, monopoint injeksjon. Bilen har bestandig vært lett å starte, men har tidligere hatt noen problemer med at den "rykker og napper" litt, spesielt når den er kald, i tillegg til at jeg synes den i det siste er ekstremt treg å få opp i akselrasjon, både kald og varm motor. Rykker veldig og fusker endel ved litt kraftig gasspådrag. Under kjøring på vanlig vei "døde" motoren plutselig helt bort og stoppet. Rullet inn til siden, forsøkte å starte på nytt, uten hell. Startmotoren drar villig rundt så lenge det er strøm på batteriet, men motoren vil ikke gå. Fikk hjelp av Falck, forsøkte med startgass, da ruste den i gang og gikk greit i noen sek. Gjorde et forsøk på å bytte bensinfilter og releet til bensinpumpa (nr 67 eller 167). Etter dette gjorde jeg et nytt startforsøk, motoren startet etter noen sekunder og gikk pent i ca 3 minutter, da døde den helt bort og stoppet.. Jeg mistenker at det er bensinpumpa som er gåen? Etter hva jeg har forstått skal denne gå i et par sekunder når man setter på tenningen? Jeg klarer ikke å høre noen ting når jeg setter på tenninga? Er det slik at denne pumpa virker dårlig, eller har en tendens til å ta kvelden dersom man konsekvent kjører med lite bensin på tanken?? Må innrømme jeg har gjort det i det siste halve året... Og kan det være slik at pumpa fungerer, men bare delvis, og at det er derfor jeg fikk startet når jeg hadde tømt systemet for luft, og at den da klarte å fylle det opp igjen med bensin før den gav opp.?=? Noen som har noen tips eller råd om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 29, 2010 sjekk bensintilførsel og gnist. Så går du ut derfra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 29, 2010 Jeg har sjekket gnist. Helt fin. Ang. bensintilførsel, så virker det som pluggene er knusk tørre. Ved forsøk etter arbeidstid i dag hadde bilen stått siden i går ettermiddag. I det jeg skrur på tenninga, hører jeg bensinpumpa starter i ca 1 sekund før den stopper igjen. Forsøker å starte, og etter litt innslag, starter maskinen. Men, den går heller dårlig, og dør ut etter kort tid. Deretter er det umulig å starte den. Pluggene er da som sagt helt tørre, kan ikke se at det er så allverdens mye bensin som kommer inn der. Jeg står da igjen med følgende teorier: 1. Bensinpumpa er gåen. Den virker, men likevel ikke godt nok til å kunne føde maskinen under drift. Men den klarer å bygge litt trykk i systemet, som sakte siver inn i forgasseren, og gjør at jeg får startet når bilen har stått en god stund. Derfor går motoren noen sekunder etter start når den har stått stille en del timer. 2. Er det en eller annen trykksensor i bensinsystemet som ikke virker? Vet det er noe med lufttrykk, eller noe slikt, men trodde ikke det hadde innvirkning på dette på denne måten?? Så, i helgen får jeg forsøke å bytte bensinpumpe.. Håper det hjelper. Om ikke: Noen som vil kjøpe en hel og fin golf ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 30, 2010 finn beninspumpereleet, koble over det så pumpa går konstant. Sjekk hvor mye som kommer ut. Kan være trykkfeil, bør sjekke trykket da. Du har nok drivstoff på tanken da? 1.8? den med monopoint? Sjekk tilkoblinga til "forgasseren". Er vel 4 ledninger i den pluggen. Hvit ledning der som bruker å ryke. Den som styrer dysa. Som på disse bilene og audi så sjekk Rele 30. Motorstyringsrele. Typisk problem. OG tenntingsbryteren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 30, 2010 Som på disse bilene og audi så sjekk Rele 30. Motorstyringsrele. Typisk problem. OG tenntingsbryteren. Er ikke ECM relè på Monopoint motorene, dvs at dette er forbeholdt 1,6SR, 2,0 og muligens Vr6 av bensinmotorene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 30, 2010 Slutt å gå rundt grøten, og få bytta den faens bensinpumpa. Er en svakhet på Golf3, hvertfall Golf 1.8. Bytta min 2 ganger på under 1år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 30, 2010 Slutt å gå rundt grøten, og få bytta den faens bensinpumpa. Er en svakhet på Golf3, hvertfall Golf 1.8. Bytta min 2 ganger på under 1år. He he.. Konge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 30, 2010 Kjøpte ny, fin pumpe på mekonomen i dag.. Demonterte utysket etter å ha laget mitt eget spesialverktøy til å få av plastringen rundt toppen på pumpa. Tok ut pumpa, bare for å konstatere at den var alt annet enn lik den mekonomen mente skulle passe... Men jeg er ganske sikker på at pumpa ikke leverer nok bensin. Når jeg skrudde sammen galskapen igjen (den gamle pumpa), hører jeg at den starter i det jeg vrir på tenninga. Men det kommer fortsatt ikke noe frem til motoren. Tenningsbryteren er helt Ok, pluggene gnistrer som et skikkelig tordenvær når jeg tester dem, og rotor/fordeler er renset og skal være helt fine. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette må være bensinpumpa som ikke klarer å levere nok føde til motoren... Ja, jeg innrømmer - det er veldig lite bensin på tanken, men det er helst fordi jeg ikke har lyst til å bytte pumpe med full tank. Løsnigen er vel å dra til hoggern og finne en annen pumpeenhet som likner litt mer til uka... Men på bensinpumpereleet, antar dette er det som er merket 167 (eller 67 som det gamle het), hvlike kontakter er det jeg må kortslutte for å få konstant føde og konstant drift fra pumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 30, 2010 Bensinfilter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 30, 2010 Bensinfilteret er byttet - første jeg gjorde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 20, 2011 hvordan gikk det her? har nesten same problem nå døde bare ut ved kjøring og vil ikke starte igen men kan dra den på starteren. prøvde og trill starte den da starta den men så fort jeg trykka in clutsjen så stoppa den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...