Lav Touran+20" = Problemer?? Ja iflg dekkbutikken jeg handlet dekka!

Anbefalte innlegg

Jeg har fått problem med trapping/trappeslitte sommerdekk på alle 4 hjul på min 2010 Touran.

 

Fikk bilen i januar og var veldig fornøyd, skulle bare ha ett sett med 19" når sommeren kom, og skulle beholde understell orginalt. Jeg bestemte meg for ett felgsett og fant billigste alternativ i mitt område, jeg ble litt "revet" med som noen kanskje vil si, og gikk for 20" istedet. Jeg spørte da dekkforhandler om hva som var anbefalt av dekktrykk, og ble anbefalt 2,6PSI (37 pund) i alle dekk. Må også sies at jeg monterte FK justerbart etterfulgt av 4-hjulskontroll hos VW forhandler med kun grønne tall på skjema før 20" ble montert.

Etter ca 5-6000km på 20" kjørte jeg innom dekkforhandler å klagde på vibrasjoner, og fikk da beskjed om å avbalensere hjula.

 

Siden det var veldig lite vibrasjoner kjørte jeg en stund til, dvs ca 3000km, og nesten overnatten kom det sterke vibrasjoner i bilen. Så store at jeg faktisk stoppet langs veien for å sjekke om hjulet var løst. Jeg fikk da ut finger`n og kjørte innom den lokale Dekkpartner for avbalansering.

Da fikk jeg så beskjed! Avbalansering er OK, men dekka er slitt feil grunnet for lavt dekktrykk. Burde minimum ha 45 pund fikk jeg beskjed om.

 

Jeg reiste da videre til dekkforhandler der jeg hadde kjøpt dekkene og "klagde" over problemet jeg hadde. Der det hadde blitt trappeslitasje i alle fire dekk, på innerkant og ytterkant. Forhandler sier så at dette må jeg regne med siden jeg kjører lav bil med denne dimensjon. Samtidig legger han til "TYPISK SENKET TOURAN!".: mad : Det som nå er litt merkelig er at han også påstår at jeg bør kontrollere camber, eller ha ny firehjulskontroll + kjøre med ca 50 pund i dekka. Når jeg sier at han anbefalte meg 36 pund og at det er for lite, sier han bare at ingenting tyder på for lite luft og at jeg må regne med å bytte dekk etter ca 10000km. Jeg har flere kunder med samme problem og de bytter! Er jo kun snakk om ca 4000,-

Han er med andre ord vanskelig å ha en normal diskusjon med!

 

Info:

8,5x20 med -1mm avvik i ET fra orginalt, montert med 235/30-20 Falken 452. FK justerbart moderat senket, med ca 15mm klaring mellom dekk og skjerm.

 

Her kommer spørmålene mine, og jeg takker for svar!: klø :

 

- Kan noen 100% bekrefte at trapping forekommer med for lavt lufttrykk?

- Noen andre som har problemer med dette på Touran? Bilen er ikke veldig lav..

- Trenger råd på hva jeg kan "bruke" mot dekkforhandler. (tenker da ikke på ting som inneholder krutt):evil:

 

Jeg mener at jeg ikke har fått varen jeg har betalt for siden de opplysningene jeg har fått har medført til rask slitasje av dekka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått problem med trapping/trappeslitte sommerdekk på alle 4 hjul på min 2010 Touran.

 

Fikk bilen i januar og var veldig fornøyd, skulle bare ha ett sett med 19" når sommeren kom, og skulle beholde understell orginalt. Jeg bestemte meg for ett felgsett og fant billigste alternativ i mitt område, jeg ble litt "revet" med som noen kanskje vil si, og gikk for 20" istedet. Jeg spørte da dekkforhandler om hva som var anbefalt av dekktrykk, og ble anbefalt 2,6PSI (37 pund) i alle dekk. Må også sies at jeg monterte FK justerbart etterfulgt av 4-hjulskontroll hos VW forhandler med kun grønne tall på skjema før 20" ble montert.

Etter ca 5-6000km på 20" kjørte jeg innom dekkforhandler å klagde på vibrasjoner, og fikk da beskjed om å avbalensere hjula.

 

Siden det var veldig lite vibrasjoner kjørte jeg en stund til, dvs ca 3000km, og nesten overnatten kom det sterke vibrasjoner i bilen. Så store at jeg faktisk stoppet langs veien for å sjekke om hjulet var løst. Jeg fikk da ut finger`n og kjørte innom den lokale Dekkpartner for avbalansering.

Da fikk jeg så beskjed! Avbalansering er OK, men dekka er slitt feil grunnet for lavt dekktrykk. Burde minimum ha 45 pund fikk jeg beskjed om.

 

Jeg reiste da videre til dekkforhandler der jeg hadde kjøpt dekkene og "klagde" over problemet jeg hadde. Der det hadde blitt trappeslitasje i alle fire dekk, på innerkant og ytterkant. Forhandler sier så at dette må jeg regne med siden jeg kjører lav bil med denne dimensjon. Samtidig legger han til "TYPISK SENKET TOURAN!".: mad : Det som nå er litt merkelig er at han også påstår at jeg bør kontrollere camber, eller ha ny firehjulskontroll + kjøre med ca 50 pund i dekka. Når jeg sier at han anbefalte meg 36 pund og at det er for lite, sier han bare at ingenting tyder på for lite luft og at jeg må regne med å bytte dekk etter ca 10000km. Jeg har flere kunder med samme problem og de bytter! Er jo kun snakk om ca 4000,-

Han er med andre ord vanskelig å ha en normal diskusjon med!

 

Info:

8,5x20 med -1mm avvik i ET fra orginalt, montert med 235/30-20 Falken 452. FK justerbart moderat senket, med ca 15mm klaring mellom dekk og skjerm.

 

Her kommer spørmålene mine, og jeg takker for svar!: klø :

 

- Kan noen 100% bekrefte at trapping forekommer med for lavt lufttrykk?

- Noen andre som har problemer med dette på Touran? Bilen er ikke veldig lav..

- Trenger råd på hva jeg kan "bruke" mot dekkforhandler. (tenker da ikke på ting som inneholder krutt):evil:

 

Jeg mener at jeg ikke har fått varen jeg har betalt for siden de opplysningene jeg har fått har medført til rask slitasje av dekka.

 

Har ikke nok erfaring til å gå i dybden her, men med gewinder og masse senk (15mm mellom dekk og skjerm tilser vel det selv om du sier at bilen ikke er så lav?) som du beskriver så vil man nok i hvertfall slite skjevt foran selv om man tar forstillingskontroll for å prøve å forhindre dette. Bak kjenner jeg mindre til, vet ikke om man kan jusetere camberen på Touran, men hvis man gjør det, så blir det skjevslitt der også. Har hatt drøssevis med biler med gewinder og alltid slitt skjevt foran i hvertfall. Man har vel endel ansvar selv når man kjører med et slikt oppsett, ville i hvertfall ikke kontaktet "TV2 hjelper deg" med en gang. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke direkte svar på dine problemer, men kan fortelle at en kompis nettopp kjøpte nesten ny Passat 170hk tdi/4motion og byttet til 19" felger og samme dekk som deg, Falken 452. Han fikk en slags "fornøyd-garanti" på dekkene, da han var usikker på disse. Han opplever mye vibrasjon i enkelte hastigheter, men har neppe med felgene å gjøre. Han har standard sportsunderstell. Blir selvsagt ikke helt sammenlignbart med ditt problem, men noe av vibrasjonene kan jo ha med dekkene å gjøre, selv om Falken har vært med en stund.. Han skal i alle fall bytte dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan skrive litt om min erfaringer om dette.

Lavt trykk i dekkene sliter dekkene mere på utside/innside som igjen fører til trappslitte dekk.

Lettere å få trappslitte dekk ved breier/lavere profil på dekkene.

Billigmerke dekk er mye dårligere når det gjelder trappsliting.

For/bakstilling som er feil lager jo selvfølgelig slitasje i dekkene på feil sted og som deretter fører til trappsliting.

 

En seriøs dekkforhandler hadde nok ikke gitt deg nye dekk når du har kjørt 10000km men hadde senket prisen betraktelig/innpris på noen kvalitets dekk han har god erfaring med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du justert höyden etter 4-hjulskontrollen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem som deg på min A3 (greit senket).

Mye vibrasjoner og støy i enkelte hastigheter (30/60/80). Dekkene er BCT, 2,5 år gamle.

 

Flott å få tips til hvordan man unngår trapping, siden jeg må bytte alle dekka pga dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva menes egentlig med trapping? Ujevn slitasje på yttersidene av dekket?

 

Ang. vibrasjonene dine, så har i alle fall jeg gjort meg noen erfaringer i det siste:

Jeg kjøpte 22" hjul, med 10" breie felger og kun 255/30 billigdekk (nexen roadian). Disse ristet noe forferdelig til tider, men dette kom og gikk fra dag til dag, og flyttet seg fra 90 km/t til ca 110 km/t. ikke til å bli klok på.

 

Jeg tok dette opp med forhandleren. Jeg fikk forklart at det lå i at dekkene var for smale i forhold til felgen, og at dekksidene ikke fikk fjæret som de skulle iom at de ble "strukket" inn mot midten av felgen. At det i tillegg ble brukt dekk av et billigmerke gjorde bare saken verre...

 

Jeg byttet til Pirelli P Zero Nero i 265/30-22, og problemet forsvant umiddelbart!

 

Nå har ikke du så ekstrem dekkstrekk, -men uansett så tror jeg nok at når en har litt dekkstrekk så må man nok kjøre med en del høyere trykk i dekkene for å overvinne "bulingen" i dekket. Når en igjen har høyere trykk i dekkene så blir bilen enda mer følsom for ujevnheter....

 

Noe å tenke på i alle fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.