#1 Skrevet Juli 29, 2010 Har et problem med vindusviskerene mine. De går helt fint som de skal opp og ned, men når de er kommet ned der de skal stoppe så spretter de oppigjen ca 5 cm og stopper der. Hva kan problemet være? Et rele som har tulla seg? Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 29, 2010 Jeg har hatt samme problem når jeg har skiftet motor/ viskermekanisme. Det virker som om man kan tvinge armen tilbake til start og prøve på nytt. Frem til man slutter der man skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 29, 2010 Mekanismen er ikke festet på riktig plass på motoren. Løsne staget som går fra viskermotoren, flytt viskerarmene ned dit hvor de skal være og fest braketten til motoren igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 29, 2010 Jeg har hatt samme problem når jeg har skiftet motor/ viskermekanisme.Det virker som om man kan tvinge armen tilbake til start og prøve på nytt. Frem til man slutter der man skal. Har prøvd å tvinge den tilbake ja, men når jeg har starta bilen igjen da så har vindusviskerene gått over vinduet, nedigjen der de skal stoppe og tilbake der den var før. Dette uten at jeg har pressa på viskerhendelen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 29, 2010 Min motor går bare rundt og rundt og rundt og rundt og rundt osv...... Dersom den ikke er festet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 29, 2010 Mekanismen er ikke festet på riktig plass på motoren. Løsne staget som går fra viskermotoren, flytt viskerarmene ned dit hvor de skal være og fest braketten til motoren igjen. Men viskerene går jo ned dit de skal og opp 5 cm ca. Vil jeg ikke bare flytte problemet da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 29, 2010 (endret) Men viskerene går jo ned dit de skal og opp 5 cm ca. Vil jeg ikke bare flytte problemet da? Hvis du løsner viskerarmene fra mekanismen vil det bare føre til at du begynner å viske langt ned i vannkassa/panseret ditt, ja. Viskermotoren går rundt og rundt, og på denne er det en brakett som går ut mot resten av mekanismen. Dersom denne ikke står rett på, vil viskerne først gå opp, ned og litt opp. Du må få mekanismen til å være i nederste posisjon når viskermotoren stopper. Altså løsner du braketten/armen som går ut fra viskermotoren, flytter viskerarmene ned der du vil ha de, og fester så braketten til motoren igjen. Merk at du skal IKKE løsne viskerarmene som kommer opp gjennom hullene i vannkassa, BARE mekanismen som går fra viskermotoren. Vær forsiktig når du holder på med motoren. Den er sterk, og klipper fingrene dine lett dersom noen skulle klare å skru den på mens du holder på. edit: Nå vet jeg ikke akkurat hvordan det ser ut på A4, men sånn pleier tappen som sitter på motoren og ut mot mekanismen å se ut. Venstre festes i mekanismen, og en mutter holder tappen fast i motoren gjennom hullet på høyre side. Du skal altså bare løsne 10 mm mutteren på høyre side, vippe braketten/tappen/hva du vil kalle denne metalltingen opp, plassere viskerne på riktig sted ("nullpunkt"), og stramme til igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 29, 2010 Det er litt vanskelig å forklare hvordan mekanismen fungerer, men det er altså ikke sånn at motoren går frem og tilbake. Den går bare rundt og rundt hele tiden, så gjør selve viskermekanismen det til at viskerarmene går frem og tilbake. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 29, 2010 Ok. Da er jeg litt mere med. Trodde motoren gikk frem og tilbake og trengte altså et slags stoppsignal eller noe lignende. Skal se på dette i morgen å prøve å få fiksa dette. Takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 29, 2010 Nei, den går én runde av gangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 30, 2010 Da har jeg skjønt det, byttet mekanismen her om dagen, men armene forsvant bare ned under panseret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 30, 2010 Jeg har nett vert ute å fiksa på det og nå stopper de der de skal 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 30, 2010 Bra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 30, 2010 Vanlig at denne armen flytter på seg etter en snøfull vinter og litt "late" førere som måker snø med pusserne, som da blir så tungt noen ganger at armen hopper på splainsa den sitter låst mot på konusen som igjen fører til feil stopp stilling:) Som Marius sier:) Om den har flyttet seg er det letteste å ta av armen, kjøre motor rundt en gang med hendel inne i bil, så man veit at den står på rett sted, så skal armen somregel stå mot passasjersiden med en skråning i forhold til selve røret som holder hele mekanismen, slik at armen har en glippe på ca 2mm ytterst mellom arm og rør. det forsikkrer at pusserne gjør en liten retur bevegelse mot topp igjen før den parkerer sånn at pussergummien legger seg rett vei og ikke trenger å bikke over når pusserne eventuelt skal startes igjen:) Kan forsøke å tegne det på paint:D Advarer mot seriøse paint skills:D:p Her tegnet uten selve overføringsarmer fra den lille armen på motoren og ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...