VS Motor: BMW M5 V10 Twin Turbo 1851bhp/1817Nm

Anbefalte innlegg

Vidar Strand bremsa motorn til nye dragbilen her om dagen:

BMW M5 V10 Twin Turbo 1851bhp/1817Nm@1,8bar-Methanol : rock :

 

Gleder meg til å se denne på stripa!!

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanvittig rå lyd!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns lyden minner om en sint sportsquattro jeg: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykt. Skjønner fortsatt ikke hvordan det er mulig å få feste med så mye effekt jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken bil er bred nok til å få den motoren oppi slik? med turboene så langt ut på sidene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette overgår søren meg alt hva VAG har, og langt over. Hva skal man si ? Vannvittitg iallefall.

Deilig lyd, og en fantastisk motor. Slik alle BMW motorer er. Stort sett.

Blir det BMW neste gang tro? hmm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken bil er bred nok til å få den motoren oppi slik? med turboene så langt ut på sidene?

 

Ikke plass i bilen motoren kommer fra i allefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette overgår søren meg alt hva VAG har, og langt over. Hva skal man si ? Vannvittitg iallefall.

Deilig lyd, og en fantastisk motor. Slik alle BMW motorer er. Stort sett.

Blir det BMW neste gang tro? hmm :)

 

Denne er vel ikke akkurat BMW sin da.. Selv om det kanskje står det på blokka.

Tenker VS motor skal ha kred for denne, på samme måte som de audimotorene han har bygd også, det er ikke igjen stort annet enn blokka som er originalt i motorene lenger. Og å påstå at lyden fra denne er som i de fleste bmw-motorer? Hmmmmm... Er det så mange bmw-motorer som er V10 med turbo?? :tilber: Da skal jeg og ha meg BMW neste gang! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette overgår søren meg alt hva VAG har, og langt over. Hva skal man si ? Vannvittitg iallefall.

Deilig lyd, og en fantastisk motor. Slik alle BMW motorer er. Stort sett.

Blir det BMW neste gang tro? hmm :)

 

Tror ikke det er så mye som skal til for å få tilsvarende effekt i en V10 fra nye RS6..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette overgår søren meg alt hva VAG har, og langt over. Hva skal man si ? Vannvittitg iallefall.

Deilig lyd, og en fantastisk motor. Slik alle BMW motorer er. Stort sett.

Blir det BMW neste gang tro? hmm

 

Mtp att VAG har både Lamborghini og Bugatti, så tror jeg nok ikke det nei. finnes jo twin turbo lamborghini med oppunder 2000hk også..

 

Eller en V10 fra Audi for den saks skyld..

 

Edit: litt for sen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken bil er bred nok til å få den motoren oppi slik? med turboene så langt ut på sidene?

 

Skal inn i et rørramme dragrace chassi:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss.. :) liker..

 

Stig arne tror du missforsto igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4.8 liters motor med to svære turboer fora med metanol er en sikker resept for mye effekt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er så mye som skal til for å få tilsvarende effekt i en V10 fra nye RS6..
Misforstå meg rett,tror nok man kan hente ut vel så mye med en tilsvarende motor med tilsvarende mods uansett om det står Bmw,Audi,Volvo,Ford eller Subaru.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dropp den teite diskusjonen om at det er lett å lage så mye effekt i andre motorer da...

Istedenfor å tenke på effekten, det ene eller andre merket, gjør dere heller noen tanker om at her har noen bygd motor på verkstedet uten noen enkel oppskrift sånn som finnes til de aller fleste motorer som blir representert her på forumet (uten at det er meninga å rakke ned på de "vanlige" motora vi kjenner). Det finnes jo etterhvert så å si ferdige oppskrifter til alt vi skal gjøre med VAG-motora våre...

Noen som kan tenke seg at det feks kan være litt tankearbeid bare for å feks finne ut av hva man skal gjøre med BOB-vektene som skal på veiva i forbindelse med balansering av veivpartiet? Finnes ikke ferdig oppskrift til den motoren akkurat...;)

 

Gi heller VS-Motor applaus for en skikkelig grom motor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke siste M5 med V10 på 5.0 liter da ? Skifta sylinder-foringer eller noe sånt ? Heftig når man nærmer seg 2000 hk og nm : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å syke mann.....

Hørtes jo ut som en jetmotor som dro igang, hvertfall helt i starten av filmen :tilber:: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1800 hk og ditto moment på 1,8 bar, lurer på hva som skjer når han etterhvert skal skru litt på krana... Dette blir gromt,

Og jeg er nok ikke helt sikker på at du kan dra ut like mye av Rs6 motoren uten å bygge om like mye.

Nei Trøgstad generalen kan helt klart tingene sine, det har vi jo sett tidligere også

Tror nok at jeg må en tur på Gardermoen nå han skal dit...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok at jeg må en tur på Gardermoen nå han skal dit...

 

VS testet bilen under dragrace stevnet på Gardermoen helga som var. Jeg fikk ikke vært der selv men fikk fortalt at lyden vistnok var like heftig som man kan forestille seg: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heftig heftig!

Men sånn til sammenligning av ren nyskjerrighet. Hvor store er disse v8'erne som blir brukt i f.eks funnycar eller hva det heter? Disse har vel rundt 2000hk? moment?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg så denne kjøre et "test" løp på Gardermoen i helgen. Selv om ikke alt fungerte helt etter planen flyttet det godt på seg, og lyden var mildt sagt grom :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heftig heftig!

Men sånn til sammenligning av ren nyskjerrighet. Hvor store er disse v8'erne som blir brukt i f.eks funnycar eller hva det heter? Disse har vel rundt 2000hk? moment?

 

En funny car et slagvolum på 500cui altså ca 8,2l. Effekten varier stort de slappeste tar ut 3000hk, og de sterkeste 7000hk.(samme motor som i en top fuel dragster). Mens i klassen top doorslammer, altså biler med dører, så ligger nok effekten på mellom 2000 og 3000 hk. Disse har forskjellige konfigurasjoner, sugemotor med lystgass, turbo motor, og kompressor matet. Her ligger det begrensninger på vekt i forhold til konfigruasjon og slagvolum. Europa rekorden for en Top-doorslammer ble satt i Finland for litt over en mnd siden med kompressor, vet ikke hvilket slagvolum.(5,911 sek. på 402m. sluttfart på 394,29km/t). Håper dette er svar godt nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En funny car et slagvolum på 500cui altså ca 8,2l. Effekten varier stort de slappeste tar ut 3000hk, og de sterkeste 7000hk.(samme motor som i en top fuel dragster). Mens i klassen top doorslammer, altså biler med dører, så ligger nok effekten på mellom 2000 og 3000 hk. Disse har forskjellige konfigurasjoner, sugemotor med lystgass, turbo motor, og kompressor matet. Her ligger det begrensninger på vekt i forhold til konfigruasjon og slagvolum. Europa rekorden for en Top-doorslammer ble satt i Finland for litt over en mnd siden med kompressor, vet ikke hvilket slagvolum.(5,911 sek. på 402m. sluttfart på 394,29km/t). Håper dette er svar godt nok.

 

Litt begrepsforvirring ute og går her nå?

 

Det som vanligvis menes med en Funny Car i Europa er vel biler med kompressormatede metanol-motor på rundt 3000hk? Disse har såvidt jeg vet volumgrense på 520cui (Top Metanol Funny Car). Europarekorden her er 5.687.

 

To nordmenn kjører slike biler i FIA-serien i år, Per Hakon Trøa og Arve Grødem.

 

I USA derimot er det nitrometan som gjelder også i Funny Car, og de har like mye effekt som Top Fuel, men må gjerne ta ut litt mindre / slure litt mer enn Top Fuel-bilene siden det korte chassiet gjør bilene vesentlig mindre retningsstabile. De har også sluttet å kjøre 402m "over there" og konsentrer seg heller om 1000 fot-distansen, for å ha litt større sikkerhetsmarginer.

 

Det har vært kjørt litt (oppvisning) med "Fuel funny car" (nitromethane) i Europa også, men det er ikke noen FIA-klasse nå. (En Rune Fjeld-bil har blitt kjørt litt de siste årene blant annet)

 

 

Når det gjelder Top Doorslammer så er heller ikke det noen FIA-klasse, men Pro Modifed er, og det er i ProMod man finner rekorden du nevner over :-) Mange av ProMod-bilene kjører også i Top Doorslammer slik som på Gardermoen sist helg - såvidt jeg har skjønt så er reglene i Top Doorslammer noe friere slik at flere biler klasser inn, mener at bilene kan være lettere blant annet.

 

 

Og til slutt:

For alle som skal til USA, legg turen via et NHRA-stevne - det å se to Fuel Funny Cars kjøre mer eller mindre sidelengs nedover stripa mens nitromethanen svir i øynene og du blir trykt tilbake på tribunen av lyden er bare helt rått :-) (jeg skal både til Indianapolis og Richmond i år og gleder meg som en unge, igjen)

 

 

Klarte ikke å finne noen tider på VS sin bil på ndrg.no - noen som vet hva den presterte i helga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så klart som du sier.... bare litt trøtt i dag! Beklager!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.