Trenger litt hjelp til momentgrenser for tiptronic girkasse

Anbefalte innlegg

Jeg har vært uheldig å "knekke" girkassa på Audi A8'en min, og har en liten diskusjon pågående med Autopower som chippet bilen.

 

Jeg har sjekket opp litt hva som er moment-grensen på girkassa i bilen min, og de hidden jeg kan finne på ZF sine sider sier at maks moment er 600Nm (ca 444 lb./ft). Kassa er av type ZF 6HP-26.

 

Dette virker litt rart, iom at Audi oppgir at 4,0 motoren min originalt leverer 650Nm. Overstiger virkelig Audi maks-grensene som ZF oppgir? Tviler vel egentlig på det, -og jeg lurer på om det er noe jeg har misforstått her...

Er det noen som har peiling på dette?

 

Autopower chip'en leverer hele 770Nm, og de ekspertene jeg har pratet med nå sier at jeg IKKE må chippe denne bilen pga at girkassen ikke tåler det. Veeel.... det er jo litt seint da, men :-/

 

Autopower tar ingen kritikk i denne saken dessverre. Kunne bare ønske at jeg hadde litt mer harde fakta å slå i bordet med!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært uheldig å "knekke" girkassa på Audi A8'en min, og har en liten diskusjon pågående med Autopower som chippet bilen.

 

Jeg har sjekket opp litt hva som er moment-grensen på girkassa i bilen min, og de hidden jeg kan finne på ZF sine sider sier at maks moment er 600Nm (ca 444 lb./ft). Kassa er av type ZF 6HP-26.

 

Dette virker litt rart, iom at Audi oppgir at 4,0 motoren min originalt leverer 650Nm. Overstiger virkelig Audi maks-grensene som ZF oppgir? Tviler vel egentlig på det, -og jeg lurer på om det er noe jeg har misforstått her...

Er det noen som har peiling på dette?

 

Autopower chip'en leverer hele 770Nm, og de ekspertene jeg har pratet med nå sier at jeg IKKE må chippe denne bilen pga at girkassen ikke tåler det. Veeel.... det er jo litt seint da, men :-/

 

Autopower tar ingen kritikk i denne saken dessverre. Kunne bare ønske at jeg hadde litt mer harde fakta å slå i bordet med!

 

 

Det står et typeskilt på girkassen. Der står det et ZF delenr.

Finn dette delenr, send mail til ZF Norge, forklar hvordan bil du har, hvordan motor du har og oppgi ZF delenr så vil de kunne gi spesifikasjoner på girkassen.

 

Dette gjorde jeg på min 1992 Audi V8 4,2 (280 hk/400 nm), og ZF fortalte at girkassen tålte hele 410 nm - 10 nm mer enn motoren gav.. heftig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan finne ut audis specs på denne i morgen på jobben jeg:) Har en liste med momentgrensene på samtlige kasser i sånn a8:) Så har du noe å vise til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det mulig Stian kommer med en fasit på dette imorgen, men jeg finner heller ingenting som sier noe annet enn det du har funnet ut Espen, altså 600nm max på 6HP26.

http://www.freddiestransmissions.com/html/zf_6hp26.html

Bentley Continental GT har samme kasse også på 650nm orginalt.

 

6HP28 er andre generasjon av 6HP26, produsert fra 2007, og er oppgitt til 700nm.

6Hp32A er av andre kilder oppgitt til å takle inntil 770nm, ZF selv oppgir faktisk 1000nm på denne kassen.

 

Mulig det er variasjoner fra merke til merke ettersom audikassene får en A på slutten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står et typeskilt på girkassen. Der står det et ZF delenr.

Finn dette delenr, send mail til ZF Norge, forklar hvordan bil du har, hvordan motor du har og oppgi ZF delenr så vil de kunne gi spesifikasjoner på girkassen.

 

Dette gjorde jeg på min 1992 Audi V8 4,2 (280 hk/400 nm), og ZF fortalte at girkassen tålte hele 410 nm - 10 nm mer enn motoren gav.. heftig..

 

Jeg har allerede sendt mail til en i ZF Tyskland, men har ikke fått noe svar der (muligens pga ferie-avvikling?). Jeg sendte til dieter Reus (Har sett at han har svart andre på liknende forespørsler i en mail på dette forumet).

Har du en mailadresse jeg kan henvende meg til kanskje? :-)

 

Stian: Hvis du kan hjelpe, så hadde det vært ypperlig. Kodene som står på ZF skiltet på kassa er:

GZA

6HP-26

1068030033

NO 0037200

 

Knut Arne: Da ser det ut til at vi to er samkjørte her :-)

Jeg tor A'en på slutten av typebetegnelsen (altså i dette tilfellet 6HP-26A) står for All Wheel Drive. Finner allikevel ikke noe mer info på den kassen når jeg googler det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har allerede sendt mail til en i ZF Tyskland, men har ikke fått noe svar der (muligens pga ferie-avvikling?). Jeg sendte til dieter Reus (Har sett at han har svart andre på liknende forespørsler i en mail på dette forumet).

Har du en mailadresse jeg kan henvende meg til kanskje? :-)

 

Stian: Hvis du kan hjelpe, så hadde det vært ypperlig. Kodene som står på ZF skiltet på kassa er:

GZA

6HP-26

1068030033

NO 0037200

 

Knut Arne: Da ser det ut til at vi to er samkjørte her :-)

Jeg tor A'en på slutten av typebetegnelsen (altså i dette tilfellet 6HP-26A) står for All Wheel Drive. Finner allikevel ikke noe mer info på den kassen når jeg googler det.

 

A'en har null å si for hva den tåler av moment. Noen mener det står for Audi, mens andre mener det står for All Wheel Drive :)

 

Det lureste er nok å vente til du får et svar fra ZF i Tyskland, da de sjekker opp mot delenr på girkassen. Dersom Audi kjører mer moment inn på girkassen originalt enn hva den er spesifisert for, er det jo bare å sette seg ned for å grine... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er specs på din kasse ifølge audi:) Er nok noe endringer i den utover standard kasse siden denne har max grense på 650nm istede for 600nm

Bilde tatt fra ekspert kurs heftet på A8/S8, utgitt av Audi AG

Vi har ikke hatt noen orginale 4.0tdi som har hatt girkassehavari, så den tåler orginalt moment.

31072010226.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er fasiten og da er det veldig greit. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er specs på din kasse ifølge audi:) Er nok noe endringer i den utover standard kasse siden denne har max grense på 650nm istede for 600nm

Bilde tatt fra ekspert kurs heftet på A8/S8, utgitt av Audi AG

Vi har ikke hatt noen orginale 4.0tdi som har hatt girkassehavari, så den tåler orginalt moment.

 

Takker, Stian. Det vil da si at de 650Nm er maks grensen og noe en ikke bør overskride?

Autopower påstår at de (samt sin leverandør) har solgt 80 stk av disse 4,0 TDI map'ene uten noen problemer/ dårlige tilbakemeldinger. 770Nm er jo drøye 17% over maks grensen i dette tilfellet.

 

Den 6HP-26 A61 kassen, -finnes det flere varianter av den også? Jeg vil vel anta det, da det er denne kassen som også brukes i A8 W12

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, Stian. Det vil da si at de 650Nm er maks grensen og noe en ikke bør overskride?

Autopower påstår at de (samt sin leverandør) har solgt 80 stk av disse 4,0 TDI map'ene uten noen problemer/ dårlige tilbakemeldinger. 770Nm er jo drøye 17% over maks grensen i dette tilfellet.

 

Den 6HP-26 A61 kassen, -finnes det flere varianter av den også? Jeg vil vel anta det, da det er denne kassen som også brukes i A8 W12

 

A8 w12 bruker vel 6hp32 kassen, den tåler mere, det er en oppgradert utgave av 6hp26 kassen for de største motorene, brukes i phaeton w12, a8 w12 og bmw 760li blandt annet.. Så vidt jeg har forstått (mulig de første utgavene av w12 brukte 6hp26-a61 kassen) :)

sånn erfaringsmessig så pleier audi å sette max momentgrensen ca 50nm under ZF oppgir på samme kasse, så det er nok en liten margin å gå på over 650nm, men noe særlig over dette er den nok ikke så glad i. Kassen finnes i mange utgaver, med forskjellige oppgitte moment grenser:) Convertern er somregel den største forskjellen.

Men audi oppgir max 650nm så hva den tåler utover det blir spekulasjoner fra min side i allefall. Spør man på teknisk på fabrikken så sier de bastant 650nm max, derav også moment begrensning på 4,2tdi som også har 650nm i a8, mens 4,2tdi i q7 har 760nm. Alltså 110nm begrensning i a8 utgaven pga girkassen.

 

Tror 32 utgaven kun har en annen kraftigere converter enn 26 utgaven.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har ryki på kassa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har ryki på kassa?

 

Jeg har mistet 4, 5 og 6. gir. Det virker som de girene er helt frikoblet. Kanskje en aksel inni girkassa som er røket....?

Girkassa fungerer fint helt til jeg legger inn 4. Gir, -da går den selvfølgelig i nødmodus når jeg "spinner".

 

Jeg har også kjørt kassa i manuelt modus, og prøver å legge inn 5. og 6. gir, men de "spinner" like mye til og med i nedoverbakke.

 

Noen idè om hva det kan være?

 

Sannsynligvis blir det tur til Polen, til TEO motors for å fikse girkassa. Har planer om å kjøre bilen for egen motor, -ved å bare ligge i ca 80 km/t på 3. gir. Girkassa skal da overhales så håper at det bør gå greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en clutch eller brems pakke har ryki/brennt som brukes til de girene. Usikker på hvilken clutch eller bremse pakke det eventuelt er uten å ha skjema foran meg. Om ingenting er løst i kassa så skal ikke en slik tur ta skade nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper at clutch E har ryki, da det er den eneste som er bare på 4-5-6 gir:)

Alltså den minste clutchpakka. Si gjerne ifra hva det var etter eventuell rep:)

Kan også være solenoid ventil E til clutch E også.

PS om bilen har gått over 80k så anbefales det skift av alle lameller om den først åpnes for rep

e clutch.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok rett i det med den clutchpakka, -akkurat samme som verksmester på Gumpens Auto i Kristiansand mente. Det eneste jeg synes er litt rart er at det ikke er noen fremdrift i det hele tatt på disse girene, -jeg hadde forventet meg at det bare slurte når en ga på litt ekstra. Nå virker det som at det er helt frikoblet.

 

Jeg skal legge inn "rapport" her etter at den har blitt fikset :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok rett i det med den clutchpakka, -akkurat samme som verksmester på Gumpens Auto i Kristiansand mente. Det eneste jeg synes er litt rart er at det ikke er noen fremdrift i det hele tatt på disse girene, -jeg hadde forventet meg at det bare slurte når en ga på litt ekstra. Nå virker det som at det er helt frikoblet.

 

Jeg skal legge inn "rapport" her etter at den har blitt fikset :)

 

Tungt gir og tung bil vettu:) kan fort føles som 0 fremdrift da om den slurer mye:) Blir spennede å høre konklusjon

 

Ingen mulighet for feikode utlesing med vagcom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tungt gir og tung bil vettu:) kan fort føles som 0 fremdrift da om den slurer mye:) Blir spennede å høre konklusjon

 

Ingen mulighet for feikode utlesing med vagcom?

 

Leste ut feilkodene med en gang dette skjedde, og de sa dette:

17119 - Gear 5: Incorrect Ratio P0735 - 000 - -

 

17113 - Gear 6: Incorrect Gear Ratio P0729 - 000 - -

 

17167 - Shift Monitoring: 3-4 Shift P0783 - 000 - -

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 0

Fault Frequency: 1

Reset counter: 40

Mileage: 116578 km

Time Indication: 0

Date: 2010.07.08

Time: 11:48:39

 

De to første tyder i alle fall på at det slurer/er frikoblet. Antar at den siste også har med det samme....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tyder på clutch E dette ja eller ventil feil i ventilblokka:) Men mest trolig lameller, da shifteventilene pleier generere feilkoder om de blir stående feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har mistet 4, 5 og 6. gir. Det virker som de girene er helt frikoblet. Kanskje en aksel inni girkassa som er røket....?

Girkassa fungerer fint helt til jeg legger inn 4. Gir, -da går den selvfølgelig i nødmodus når jeg "spinner".

 

Jeg har også kjørt kassa i manuelt modus, og prøver å legge inn 5. og 6. gir, men de "spinner" like mye til og med i nedoverbakke.

 

Noen idè om hva det kan være?

 

Sannsynligvis blir det tur til Polen, til TEO motors for å fikse girkassa. Har planer om å kjøre bilen for egen motor, -ved å bare ligge i ca 80 km/t på 3. gir. Girkassa skal da overhales så håper at det bør gå greit.

 

 

Blir interesant å følge med på dette, får du oppgradert kassa med det samme på noe vis? Surt om det skulle ryke igjenn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir interesant å følge med på dette, får du oppgradert kassa med det samme på noe vis? Surt om det skulle ryke igjenn.

 

Det blir ikke gjort noen forsterkninger på dette, jeg tror ikke det fantes noen måte å gjøre dette på med originale ZF deler.

 

Jeg kommer til å gå tilbake til standard mapping igjen, -det er eneste vilkår for å få 1 års garanti på girkassejobben. Jeg har planer om å selge bilen til høsten, så da er nok det det tryggeste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir ikke gjort noen forsterkninger på dette, jeg tror ikke det fantes noen måte å gjøre dette på med originale ZF deler.

 

Jeg kommer til å gå tilbake til standard mapping igjen, -det er eneste vilkår for å få 1 års garanti på girkassejobben. Jeg har planer om å selge bilen til høsten, så da er nok det det tryggeste.

 

Går jo ikke akkurat dårlig orginalt heller disse da;) Kunne vært en værre bil å ha som orginal;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok en telefon til ZF i dag angående denne girkassen.

ZF kunne ikke finne hvor mange nm den tålte, og da jeg spurte angående oljeskift svarte de at det var opp til bilprodusenten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høh, det var jo litt stusselig. Men kanskje som forventet ettersom de bare har liggende ute på nettsiden sin hidden på relativt nye kasser, og ikke de gamle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok en telefon til ZF i dag angående denne girkassen.

ZF kunne ikke finne hvor mange nm den tålte, og da jeg spurte angående oljeskift svarte de at det var opp til bilprodusenten.

 

Det var da veldig til service! :) Takk for forsøket i alle fall!

 

Ang. oljeskift, så kan vi se fra bildet fra Stian at det i følge Audi er "filled for lifetime", noe som vi fleste vet er bullshit i den virkelige verden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I virkelig verden ja bull shit:) men står faktisk lifetime olje på ZF sine sider på denne kassen også uten skift interval;) Så det har de fått fra ZF som har sagt det funker;) Denne kasse konstruksjonen brukes av en hel bråte bil fabrikanter i både 4x4 utgave og rwd og samtlige kjører fra fabrikk på liftimeolje uten skift, på oppfordring fra ZF. Men mener selv at 60000km skift er en god ting, om det gjøres fra første 60000km:) Er flere orginale oljer til denne fra audi. den blå er best og er til 4,0tdi, spess utviklet for å unngå skrikelyder ved pådrag/nedgiring fra friksjon i lameller:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.