Trenger litt hjelp til momentgrenser for tiptronic girkasse

Anbefalte innlegg

Hvorfor har mercedes oljeskiftintervall på kassene sine? Å ikke bmw/audi.

 

bla nye MB MLsom kom i 2006...den har 60 000Km eller 4år var det vel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har mercedes oljeskiftintervall på kassene sine? Å ikke bmw/audi.

 

bla nye MB MLsom kom i 2006...den har 60 000Km eller 4år var det vel.

 

Andre girkasse modeller som ikke leveres ut fra produsent med lifetime olje. (helt riktig spør du meg)

Audi og bmw har på nyere biler stort sett de samme grunn girkassene (aut) Eneste forskjell er at bmw stort sett med noen unntak velger en utgave som har mere å gå på i max moment i forhold til org enn hva audi gjør. Det ser man også på det at feks bmw har flere fabrikksgodkjennte tuningselskaper som man kan trimme bilen på bmw uten å miste garantien. Feks ac schnizer og alpina.

Kombinasjonen til audi med lite moment margin over org og lifetime olje er vel ikke akkurat fordelaktig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er flere orginale oljer til denne fra audi. den blå er best og er til 4,0tdi, spess utviklet for å unngå skrikelyder ved pådrag/nedgiring fra friksjon i lameller:)

 

BLÅ olje? Det var ikke blå olje på den fra før, og jeg fikk heller ikke den blå oljen når jeg skulle skifte. Den jeg brukte stemmer med VAG nummeret som er G 055 005 A2, og er ikke blå men "vanlig" oljefarget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BLÅ olje? Det var ikke blå olje på den fra før, og jeg fikk heller ikke den blå oljen når jeg skulle skifte. Den jeg brukte stemmer med VAG nummeret som er G 055 005 A2, og er ikke blå men "vanlig" oljefarget.

 

Blå olje er en forbedret olje som først ble brukt om kunder klagde på denne "hyle" lyden:) Alltså ikke en vanlig reservedels olje.. Betyr ikke at du har fått feil olje;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har mercedes oljeskiftintervall på kassene sine? Å ikke bmw/audi.

 

bla nye MB MLsom kom i 2006...den har 60 000Km eller 4år var det vel.

 

Både Mercedes og Saab (GM) drev en kort stund med dette "Sealed for life"-tullet, men fant raskt ut at det ikke fungerte, og gikk etter svært få år over til spesifiserte skifteintervaller, forskjellige på biler i taxinæring og for vanlige brukere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre girkasse modeller som ikke leveres ut fra produsent med lifetime olje. (helt riktig spør du meg)

Audi og bmw har på nyere biler stort sett de samme grunn girkassene (aut) Eneste forskjell er at bmw stort sett med noen unntak velger en utgave som har mere å gå på i max moment i forhold til org enn hva audi gjør. Det ser man også på det at feks bmw har flere fabrikksgodkjennte tuningselskaper som man kan trimme bilen på bmw uten å miste garantien. Feks ac schnizer og alpina.

Kombinasjonen til audi med lite moment margin over org og lifetime olje er vel ikke akkurat fordelaktig

 

 

BMW bruker både girkasser fra GM og ZF. GM-kassene regnes som de mest holdbare-kassene; ZF som de skjøre som tåler minst....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I virkelig verden ja bull shit:) men står faktisk lifetime olje på ZF sine sider på denne kassen også uten skift interval;) Så det har de fått fra ZF som har sagt det funker;) Denne kasse konstruksjonen brukes av en hel bråte bil fabrikanter i både 4x4 utgave og rwd og samtlige kjører fra fabrikk på liftimeolje uten skift, på oppfordring fra ZF. Men mener selv at 60000km skift er en god ting, om det gjøres fra første 60000km:) Er flere orginale oljer til denne fra audi. den blå er best og er til 4,0tdi, spess utviklet for å unngå skrikelyder ved pådrag/nedgiring fra friksjon i lameller:)

 

Ut fra hva jeg så når jeg skiftet olje på A6-en sist (4F), så er jeg mer tilbøyelig til å være enig med ZF nå enn før. Den hadde gått 180 000 uten skift, og oljen var ikke sort slik som den var på den eldre A6-en, men gjennomsiktig grå. Magnetene var heller ikke spesielt mye dritt på ut fra kilometerstand, så det er godt mulig at oljen på disse faktisk holder det de lover. Det burde den forøvrig, til den prisen det er på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BMW bruker både girkasser fra GM og ZF. GM-kassene regnes som de mest holdbare-kassene; ZF som de skjøre som tåler minst....

 

Nå var det GM kassene på x5 som ikke tålte org moment engang så at de er såå mye bedre veit jeg ikke;) Der gikk de jo bort fra GM. De har i allefall høyere momentgrenser på sine kasser stortsett i forhold til orginalt moment enn hva vag opererer med:) de vanlige bmw rwd bilene alltså 5-6-7 serie bruker i allefall ZF HP6 kasser i forskjellige utgaver,Mulig samme på 3 serie, usikker:) BMW 7 serie var faktisk første bilen som tok ibruk hp6 kassen fra ZF (i følge ZF sine sider) Nå er det vel nye 7 trinns kasser i flere av de nyeste modellene tror jeg:) Uansett GM kassen i tidlige X5 er verdenskjennt som utrolig dårlige og ble følgelig erstattet av en kasse som ikke var fra GM. Kjenner flere som jobber på bmw og info kommer derifra. Samme det, litt OT i grunn dette. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut fra hva jeg så når jeg skiftet olje på A6-en sist (4F), så er jeg mer tilbøyelig til å være enig med ZF nå enn før. Den hadde gått 180 000 uten skift, og oljen var ikke sort slik som den var på den eldre A6-en, men gjennomsiktig grå. Magnetene var heller ikke spesielt mye dritt på ut fra kilometerstand, så det er godt mulig at oljen på disse faktisk holder det de lover. Det burde den forøvrig, til den prisen det er på den.

 

Sant det, 09L kassene ser ut til å slippe fra seg mye mindre dritt i olja enn 01V som var gamle 5t tip:)

Er forøvrig en vesentlig dyrere olje på de også da som du nevner, så kan jo ha endel å si det også sikkert, stadig utviklinger på oljefronten også:) Jeg er litt for oljeskift uansett jeg men:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg reiser til Poznan i helga, for å få fikset kassa. Legger inn litt info og bilder underveis her på hjemmesida http://www.snake-oil.no.

 

Jeg legger også inn en oppsummering her på forumet på hva som har gått galt med kassa.

 

Jeg har forresten også prøvd å bli enige med Autopower om å få pengene tilbake for chippingen (og sette bilen tilbake til std software igjen selvf), men de tar ingen kritikk på dette til tross for at girkasse ekspertene sier at denne girkassen tåler mer moment enn originalt. Litt skuffende, men....

 

Har også nevnt litt om dette på hjemmesida, sånn at det i alle fall kommer ut til "folket"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lagt inn litt bilder av verkstedet og sånn på Snake Oil siden:

http://www.snake-oil.no

 

Hva som var ødelagt får jeg beskjed om i morra, så får vi svaret på det også! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lagt inn litt bilder av verkstedet og sånn på Snake Oil siden:

http://www.snake-oil.no

 

Hva som var ødelagt får jeg beskjed om i morra, så får vi svaret på det også! :-)

 

Så bra ut der du har levert bilen:) Blir spennende å høre hva feilen var da spess med tanke på at det var for komplisert til å fortelle uten å vise deg:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...)

Jeg har forresten også prøvd å bli enige med Autopower om å få pengene tilbake for chippingen (og sette bilen tilbake til std software igjen selvf), men de tar ingen kritikk på dette til tross for at girkasse ekspertene sier at denne girkassen tåler mer moment enn originalt. Litt skuffende, men....

(...)

 

Utrolig uprofft av Autopower å ikke gjøre noe for å rette på denne situasjonen. Det hadde kostet dem så lite. I stedet viser de seg å være akkurat like lite proffe som jeg opplevde dem for 8-9 år siden da jeg skulle sette A4 1.8T'en min på anabole hos dem. De ante ikke hva de drev med. Antagelig har de lært litt siden den gang, men tydeligvis ikke for mye....

 

For meg virker dette å være typiske delepushere som ser et marked i å chippe biler. Det er jo bare å bytte "en pling og en plong" og vips har vi 8-10 lapper inn i kassa... Når noe går galt eller man har solgt et dårlig produkt er det strutsemetoden som gjelder .... sier litt om seriøsiteten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er jo ikke deres feil at kassa røyk. De solgte et produkt som ga så mye hk og så mye Nm, det er det.

Joda, de kan hende de burde visst eller undersøkt hva max Nm denne kassa tålte, men kunden har vel et ansvar han også?

Jeg pleier hverfall å undersøke litt på forhånd... Er sikkert solg en haug med chipper til feks A6 2.7 bit også, og det er også kjent at den kassa knekker rimelig raskt ved slurvete bruk.

 

Hvis jeg kjøper ei hagle og skyter en eller annen så kan vel ikke butikken jeg kjøpte hagla i beskyldes for å ha gjort noe ulovlig eller tvilsomt? Kanskje de burde gjort en psykisk undersøkelse av meg først, men det er ikke deres ansvar.

 

Bilen min er chippet og har tip, men jeg undersøkte og forhørte meg rundt før jeg bestemte meg for at chippen skulle bli sittende (kjøpte bilen ferdig chippet). Kassa mi tåler de stusselig 320-350nm motoren yter, men hadde den ikke gjort det hadde jeg fått fjernet chippen rimelig raskt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig uprofft av Autopower å ikke gjøre noe for å rette på denne situasjonen. Det hadde kostet dem så lite. I stedet viser de seg å være akkurat like lite proffe som jeg opplevde dem for 8-9 år siden da jeg skulle sette A4 1.8T'en min på anabole hos dem. De ante ikke hva de drev med. Antagelig har de lært litt siden den gang, men tydeligvis ikke for mye....

 

For meg virker dette å være typiske delepushere som ser et marked i å chippe biler. Det er jo bare å bytte "en pling og en plong" og vips har vi 8-10 lapper inn i kassa... Når noe går galt eller man har solgt et dårlig produkt er det strutsemetoden som gjelder .... sier litt om seriøsiteten.

 

Et seriøst firma som chipper bør absolutt ta seg bryet med å sjekke hva drivlinjen på en bil tåler.

Et godt eksempel er femtrinnskassen (automat) som benyttes i Saab 9-5/9-3 og mange Volvo fra Aisin Warner. Denne tåler 350 nm. Bsrab.se har mange trimchipper til Saab, men kjører aldri mer enn 350 nm inn på kassen. Autopower kjører 120 nm mer en kassen tåler inn på girkassen.

 

Dette vitner om useriøsitet, og at de rett og slett bare tar ut mye effekt av motoren uten å tenke på drivlinjen. Et sånt firma er ikke verdt å legge ned en utgått 2-øre i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Da er jeg kommer meg til Hamburg, -DEILIG å endelig kunne ligge i venstrefila igjen!

 

For å ta det siste først, ang maks moment for drivverket, så sjekket jeg jo selvfølgelig dette før jeg chippet (sjekket kun at Autopower gikk god for dette), og her er det som står på deres hjemmesider (link http://www.autopower.no/?id=tuning&page=faq )

Sitat fra hjemmesiden:

Tåler motor og drivverk trimmingen?

Ja. Vi leverer kun gjennomprøvde tuningsteg. Alle våre trimprogram testes nøye av våre leverandører før de gjør trimmingen tilgjengelig for allmennheten. Dersom de f.eks. ser at automatgirkassen på en bil kun tåler et visst dreiemoment, vil dette tas hensyn til. Alle trimprogram vi leverer ligger innenfor de toleransegrenser bilen er laget for.

 

Sitat slutt

 

Jeg mener at jeg bør ha mitt på det reine her, iom at jeg stoler på leverandøren....

 

Nok om det nå, -over til Arbeidet som Teo Motors har gjort:

 

Jeg fikk beskrevet hva som var problemet, og hva som har vært gjort med kassa mi her i dag. Kort fortalt så var ALT belegget på noen av friksjons-diskene (lammellene) helt borte, dvs at en del av lamellene var "på stålet". Nesten som å kjøre med HELT utsliltte bremseklosser :-/

 

De har nå gjort følgende med girkassa:

Byttet alle friksjons-disker

Ny converter

Byttet noen stempler inne i mekatronikk enheten

Byttet en aksel inne i girkassa

Byttet differensial olja

Byttet all olje i girkassa (inkl all olje i mekatronikk-enheten. Hele systemet flushet)

Nytt oljefilter.

 

 

Tror det var det! Raskt regnet så kom det på ca 21 k for alt (inkludert turen til/fra samt hoteller). Vel verdt turen i stedet for å gjøre jobben i Norge. Enda billigere enn Tyskland også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice! Bra det funker og ordnet seg sykt billig!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er billig, vet hverfall hvor jeg skal dra når kassa mi tar kvelden :D

 

Men, 329hk / 770Nm, da ville jeg undersøkt grundig på nettet før jeg tok steget og chippet.

Det er jo nesten perverst mye!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er billig, vet hverfall hvor jeg skal dra når kassa mi tar kvelden :D

 

Men, 329hk / 770Nm, da ville jeg undersøkt grundig på nettet før jeg tok steget og chippet.

Det er jo nesten perverst mye!

 

Det er jo akkurat passe :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, joda, men da kanskje i en Touareg V10 diesel eller tilsvarende ;) Ble det gjort noe med kassa da autopower chippet bilen? Noen "chipper" vel automatkassene også for at de skal takle dreiemomentet bedre. Eller begrenser antall Nm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å lese at det ble "såpass rimelig" når en tenker hvor dyrt det kunne ha blitt.

God tur hjem igjen Espen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, joda, men da kanskje i en Touareg V10 diesel eller tilsvarende ;) Ble det gjort noe med kassa da autopower chippet bilen? Noen "chipper" vel automatkassene også for at de skal takle dreiemomentet bedre. Eller begrenser antall Nm.

 

Såvidt meg bekjent er det ikke gjort noe med softwaren for girkassa. Jeg diskuterte også dette med Teo, og han sa at dersom en skulle chippe til såpass mye mer moment så måtte giringene gå fortere (hardere) for å minimere sluringen. Så fort det begynner å slure så stiger temperaturen og slitasjen markant....

 

Autopower fortalte meg at det lå inne momentbegrensning under giring, så alt skulle være i skjønneste orden... Joda, så.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt offtopic, men Teo motors har faktisk en fix for problemene med GM kassene på BMW X5. I stedet for å bytte hele girkassa, så oppgraderer de bare torque converteren med carbon-belegg på lamellene. 5. giret blir ombygd til å få plass til 6 (tror det var 6 eller 8) lameller, for å få mer friksjon som skal tåle momentet fra motoren. Da må de også dreie ned noe for å få nok klaring, men dette hadde de visst gjort på mange med stor suksess....

 

Skulle nesten tro at jeg fikk penger for å promotere dem her, -men det gjør jeg da altså ikke.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk i dag svar fra ZF ang. mine spørsmål. Litt seint, men tenkte kanskje at det er kjekk info for noen andre der ute? Jeg sendte denne mailen til Dieter Reus, iom at jeg hadde et par forskjellige byttekasser tilgjengelige:

 

Hello

 

I have some questions that I hope that you can help me with regarding your 6hp-26 gearboxes.

 

I have to replace the gearbox in my '05 Audi A8 4,0 TDI due as the gearbox is broken. The type that is installed is a 6hp-26 GZA gearbox.

I see that there is three different gearbox codes used on this Audi, and I am wondering if any of the two others are possible to mount without modifications (in other words: what are the differences in the gearbox codes?).

 

The three different gearbox codes used seems to be the following:

 

Vehicle Engine Trans Trans Part #

Type Letter Code

A8 4.0L V8 TDI 6HP26A61 GZA 1068 032 055

A8 4.0L V8 TDI 6HP26A61 HCA 1068 032 064

A8 4.0L V8 TDI 6HP26A61 HPY 1068 030 091

 

I am hoping to use the HCA type gearbox, as I have one of these on hand.

 

It would also be good to know the maximum torque for the gearbox, as it seems that my gearbox is damaged due to chipping of the engine. It seems to be important to reduce the torque to a sufficiantly low level.

 

Looking forward to your reply.

 

Jeg fikk dette svaret:

 

Hello Mr. Botnan,

 

regarding to your question, the three listed gearboxes are in hardware nearly the same.

Difference between 064 and 091 is reduced to zero, that means both are today identical.

 

Between the 2 identical and the 055 there are only 3 sealing ring which are different.

(new: sealing ring, old: piston ring) from my side the transmission is usable.

This is a amelioration ! and should makes no problems.

 

Nom. torque 650 Nm, RPM at nom. torque 2100 1/min

 

Hint:

But the mechatronic CU should be resetted and reprogrammed to respect the new usage

in a slightly different car.

 

kind regards

 

Dieter Reus

Technical documentation manager

ZF Services ZF Getriebe GmbH - After Sales Service

66117 Saarbruecken, Untertürkheimer Straße 4, Germany

Telephone +49 681 920 2820, Fax +49 681 920 131 2820

dieter.reus@zf.com, Internet: http://www.zf.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.