#1 Skrevet Juli 31, 2010 Hei alle sammen. Jeg var ute å kjørte her om dagen, og da jeg gikk ut av bilen, mens den sto på tomgang, oppdaget jeg en sterk tikkelyd fra motoren. Jeg tenkte umiddelbart OLJE og satte til verks med å sjekke. Nivået var midt på treet, så jeg etterfylte. Jeg bruker Castrol High mileage olje da bilen har gått 230k km. Oljen var det ikke, jeg tror heller ikke at det er noe galt med oljetrykket. Så pumpen er nok ok. Jeg var hos en kamerat, for å sjekke om det var rotoren i fordeleren som lagde den lyden, dog den kunne aldri lagd lyden så høyt. Jeg tok av fordelerlokket og sjekka, og alt var good. Jeg satte alt sammen igjen, og når jeg starta bilen, var tikkelyden plutselig borte. Jeg gikk over med øret og hørte kun normal "ventiljobbing", som er normalt på biler som har gått noen kilometer. Jeg misstenkte at høyt turtall var fienden her, så jeg trykka på gassen, opp til 6000rpm, og lyden kom tilbake. Det skal nevnes at det er et gåent motorfeste, så hver gang jeg gasser og bremser, kjenner jeg at girsjalteren beveger seg. Jeg kjenner også vibrasjoner når jeg hviler foten på clutchpedalen, men jeg tenker kun sliten clutch, og et motorfeste om må byttes. Kan dette ha forårsaket tikkingen? Jeg var hos forskjellige verksteder, inkl Møller, og alle sier at det kan være alt fra ventilklaring til kam, og kanskje svinghjulet som er borti en plate som sitter mellom girkassa og blokka. Greia her er at det høres ikke ut som lyden kommer fra blokka, men nærmere der fordeleren sitter osv. Jeg har filmet motoren for anledninngen: Lurer fælt på hva dette kan være, håper på svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 31, 2010 Rådebank eller en ventil som henger/seriøs ventiltikking er det første som slår meg, ihvertfall. Vondt å si ut ifra en film, men hørte lyden ble høyere når du tok av oljelokket, så jeg tror ikke det er noe relatert med svinghjul/clutch ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 31, 2010 Ja mulig et poeng det.. Etter å ha titta litt mer så syns jeg det høres ut som det kommer fra sylinder 4. Men hva kan være greia til at det plutselig ble borte et øyeblikk, og kom tilbake når jeg gassa? (tenker på da jeg var hos kameraten min) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 31, 2010 tipper på ventil løfter. men sjekk oljetrykk og ta av toppdekslet og se om kammene har noe skade, kan og være igjenkoksete oljekanaler til kam og ventilløfter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 31, 2010 hmm ja, jeg skal ta av toppen og sjekke tenker jeg, men har ikke fått kjøpt pakningsmasse eller toppdekselpakning, trenger jeg dette for å kjøre igjen? (da blir turen til verkstedet på mandag i tilfelle) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 1, 2010 Da har jeg skrudd av topplokket, og jeg så at kammen har gnagd litt. Jeg tok litt bilder: Hva har skjedd? Jeg må innrømme at jeg ikke har så fryktelig peiling på det som har med kam og ventiler å gjøre, vet at dette er hydrauliske ventilløftere, og for meg så ser det ut som ventilen har gått gjennom løftern? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 1, 2010 Ettersom jeg har lest på nettet og fått litt forståelse, så har jeg enten mistet oljetrykk, og løfterne har knekt, noe som har fått ventilene til å ikke fungere som dem skal, og derav fått skikkelig bank. Eller så har regreima hoppa over. Jeg er av den oppfattning av at jeg må ha nye løftere, ny kamaksel (må jeg ha nye ventiler på den sylinderen hvor bruddet er?) Jeg må antagelig av med toppen, for å undersøke og da trenger jeg ny topppakning og nye strekkbolter. Må vel også ha nytt oljefilter, ny olje og innvendig motorrens. Kan noen bekrefte/avkrefte om jeg evt trenger nye stempler og veivlagre? Skjønner at dette kommer an på om det er merker i stemplene etter ventilene eller ikke, men tror da det med tanke på klakkingen (om ikke dette er pusheren som har slått i den ødelagde ventilløfteren da) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 1, 2010 Må toppen av for å bytte ventilløfterene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 1, 2010 Må toppen av for å bytte ventilløfterene? nei. toppen må ikke av men kammen må av og kambukkene skal på plass med 15nm .. jævlig viktig at den blir dratt med rett moment. kammen din er jo uansett bare og bytte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 1, 2010 men, sitter og ser på bildene dine. var jo utrolig lite olje oppi der. pleier jo og ligge dammer av olje her og der oppi toppen, men helt tørt her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 1, 2010 'Ja kammen er jo allerede tatt av og jeg har skaffa meg haynes bok:) Med tanke på nm:) Det er forholdsvis tørt fordi jeg har tørka vekk olja;) Hvordan tar jeg av de løfterne som sitter igjen? Den som er ødelagt skle jo rett ut, men de andre sitter jo fast i ventilen? Bør jeg ta av toppen for å se på ventilene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 1, 2010 Skal ikke sitte fast, men er vakuum som blir av oljefilmen som gjør at di sitter litt bruk et rør tang evt med ei fille rundt. Sitter ikke hardt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 1, 2010 føste gang jeg har sett dette. har kammen virkelig slått ventilløfteren i småbiter? den er jo helt borte... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 1, 2010 Jeg tipper på dårlig oljetrykk som har ført til slitasje på løfterne, som igjen kammen har gnagd på og gjort værre. Jeg tror olja kan ha vært ganske dårlig, og kanalene har tetta seg. Planen er å skaffe kam, løftere, oljefilter, motorrens og kvalitetsolje. Har noen tips på rens og olje jeg bør bruke? Takker veldig for svar så langt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 1, 2010 Free file hosting from File Den! Free file hosting from File Den! Free file hosting from File Den! Free file hosting from File Den! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 1, 2010 : eek :dette må ha banket lenge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 1, 2010 jeg måtte kjøre hjem.. i tillegg har bilen stått å tikka forran 3 forskjellige verksteder.. Hva er sannsynligheten for at toppen har slått seg? Eller kom lyden bare avv kammen som slo i den defekte løfteren? Ser jo på bildet at det er ikke snakk om mange omdreiningene før totalt havari 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 1, 2010 tror nesten jeg ville gått for en bytte motor. disse 1,6L koster ikke allverden på høggern og da får man jo vanligvis med 3mnd garanti. må kanske gi 5-6000 lapper? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 1, 2010 Hei har vært borti nøyaktig det samme på en 98 Polo 6N den hadde bare gått 150000. Hadde heldigvis en komplett motor stående som jeg visste var i topp stand. Tok kammen fra den og alle løfterne bytta olje og filter og vips så var den go som ny;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 1, 2010 Jeg tror jeg prøver ny kam og løftere før jeg evt går for ny motor. Hva er så best? Og billigst? Trimkam og "lette" løftere, eller originalt eller tilsvarende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 2, 2010 Ja.. det kan man jo kalle for en bra utslitt løfter Bare å løfte de opp.. den som er herpa er det jo gått hull på til og med så du har kun løftet ut deler av den det du ser er kun løftere, du kan ikke se noe av ventilen forutenom gjennom hullet på den ene løftern. Om du må så bare ta en vannpumpetang og ta tak rundt løfteren og løft. Du bør bytte alle uansett, hehe Da vil du kunne se toppen av ventilene, retainers fjører osv.. disse sitter fast. Må presse ned fjørene for å frigjøre retainerne, men dette skal du ikke og trenger du ikke gjøre. Da forsvinnner ventilen ned om du ikke har satt på trykk. Men sjekk om alle ventilene ser ut til å stå like langt opp, det kan indikere om en har satt seg.. Håper dette hjelper deg litt hvert fall og ikke kun forvirrer siden det var litt dårlig skrevet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 2, 2010 jeg måtte kjøre hjem.. i tillegg har bilen stått å tikka forran 3 forskjellige verksteder.. Hva er sannsynligheten for at toppen har slått seg? Eller kom lyden bare avv kammen som slo i den defekte løfteren? Ser jo på bildet at det er ikke snakk om mange omdreiningene før totalt havari Den har tvilsot slått seg nei. Om da ikke motorn har blitt veldig varm e.l., da kan muligheten være tilstedet. Lyden kom sikkert av at kammen ikke følgte hele løftern hele veien... dermed slo den når de traff = lyd btw. om du ikke har skrevet/tenkt på det (har kun skumma gjennom her) så bytt olje og filter på bilen din.. det er nok masse fint spon i motorn din. Og ikke vent for lenge med å ta et nytt bytte etter det her igjen heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 2, 2010 Takker så mye for svar. Jeg har nå tatt ut alle løfterne, og det var egentlig bare å dra de ut, merkelig fordi de satt dønn fast sist jeg prøvde, men men. Alle ventilene er ca like langt oppe, og ting ser greit ut inni der, hvertfall når jeg ser ovenfra. Jeg skal nok kjøre en runde med oljeskift før jeg starter motoren igjen, for så å helle på motorrens, la det rense systemet, og skifte olje på nytt sammen med filter etter det igjen. Jeg er bare spent på om oljepumpa er iorden, men da håper jeg at varsellampa i dashen ville lyst i tilfelle.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 2, 2010 Takker så mye for svar. Jeg har nå tatt ut alle løfterne, og det var egentlig bare å dra de ut, merkelig fordi de satt dønn fast sist jeg prøvde, men men. Alle ventilene er ca like langt oppe, og ting ser greit ut inni der, hvertfall når jeg ser ovenfra. Jeg skal nok kjøre en runde med oljeskift før jeg starter motoren igjen, for så å helle på motorrens, la det rense systemet, og skifte olje på nytt sammen med filter etter det igjen. Jeg er bare spent på om oljepumpa er iorden, men da håper jeg at varsellampa i dashen ville lyst i tilfelle.. De satt nok fast pga oljefilmen tenker jeg Den motorrensen ville jeg vært litt forsiktig med, men det er fordi jeg ikke har helt tro på slike produkter etter å ha sett produsenter skryte på seg div ting utifra rapporter fra seriøse aktører. Problemet var bare at rapporten hadde testa noe helt annet enn hva som er relevant Har du oljetrykk som du skal så er den nok det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 2, 2010 Fikk høre av en kollega at det beste og billigste var å bruke 50% diesel i olja jeg fyller på for å rense, så tappe og fylle på ny kvalitetsolje. Det fikk med seg mer mente han. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...