Båtpleie: Vanlig polish og rubbing, eller spesielt til båt?

Anbefalte innlegg

Har fått tatt på meg en seriøst stor jobb med en båt, og tenkte å begynne i morgen. Men det jeg lurte på, er det som står i topic. Trenger man egne produkter som er ment på båt (visstnok gelcoat) eller kan jeg bruke vanlige bilpleieprodukter (Meguiars)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått tatt på meg en seriøst stor jobb med en båt, og tenkte å begynne i morgen. Men det jeg lurte på, er det som står i topic. Trenger man egne produkter som er ment på båt (visstnok gelcoat) eller kan jeg bruke vanlige bilpleieprodukter (Meguiars)?

 

Skal vel innrømme at jeg har svært lite peiling på båt, men er ikke de fleste båter lakka på ut siden av gelcoaten? Uansett så ville jeg ikke kjørt like hardt som på lakk da glassfibern kan bli varm :)

 

Uansett så er det vel å prøve seg litt frem på noen plasser..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen gelcoter oppfører seg som seig sticky lakk og kan være vriene å kjøre maskin på, spesielt litt tørre produkter. Polisher med mye olje oppfører seg enklere. Når det et sagt har ikke jeg opplevd dette på min Windy7500. Denne kjørte jeg over i våres med diverse scholl, s03 gold, s17+ og S30+.

 

Swissvax har egen cleaner fluid pro for celgoat som flere på dcn.no har gitt veldig gode tilbakemeldinger på.

 

Om det er farget gelcoat du skal shine med roterende maskin, vil jeg anbefale at du har litt forskjellge produkter og pads å teste med, så man unngår å legge igjen holoshow..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holoshow er konge da East.. Holoshow med sol og bølger som reflekterer på skroget er jo vakkert :)

 

Men følg rådet til Østby her, eneste som ofte skjer er at farget gelcoat er vanskeligere å jobbe med enn hvit gelcoat..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holoshow er konge da East.. Holoshow med sol og bølger som reflekterer på skroget er jo vakkert :)

 

Men følg rådet til Østby her, eneste som ofte skjer er at farget gelcoat er vanskeligere å jobbe med enn hvit gelcoat..

 

lækkert det....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt:

 

Roterende 6-7" ullpad med MG82 Swirl Free polish

Og lagt på MG20 med tørk på 24 timer da det har fungert best iforhold til 100& tørk og herd. Dette har fungert meget bra. Blankeste og enkleste båten å holde rein hele sommeren 3 året på rad! Båten ligger i sjøen hele året, kun opp 1 uke i mai for vask, polering, voks og stoffing. Pleier å bruke 3-4 dager

 

*Prøvd å bruke Cyclo etter ullpad, med grønne puter. Men gir ingen effekt på den hvite gelcoaten.

 

35" Jeannau Seilbåt, hvitt skrog

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BilXtra selger jo Maguiars egen båtserie da, løp og kjøp:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle tips. Gikk på i dag, men med tidsfrist til Torsdag med å polere 42 fot med båt, så skjønte man fort at det ikke gikk. I tillegg var det jo flere kilometer med gelender i polert alu som også trengte stell, samt ruter og skinnseter.

 

Både jeg og eier ble enige om at det ikke var noen vits i å fortsette;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørtes ut som et 14 dagers prosjekt, minst..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det jeg sa også. Ikke bare at båten var stor, men også stelt dårlig med (sett fra mine øyne), så var mye merker på båten etter at folk har gått borti med sko og slengt ting borti alle stand. Samt mye eksos og møkk langs sidene, så hadde hatt nok med jobb de neste 14 dagene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt jeg, hvis det går bra ? :)

 

Min bror har en Hydrolift F-23 som jeg har fått i oppgave å polere før neste sesong en gang. Denne er jo blå blank på sidene, regner med det er lakkert. Er det bare å gå frem på samme måte som når jeg rubber, polerer og vokser bilen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.