Typiske steder for vannlekkasje i Passat 3B (1999 modell). Ønsker tips.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har hatt vannlekkasje i min passat 3B 1999 modell.

Etter å ha tatt ut dashbord og gulvteppe for å tørke opp ser det ut som om dette har kommet inn gjennom en defekt gummigjennomføring. (Den som Clutchkabelen normalt går igjennom. Denne skal være tett på min bil da den er automat, men den var kuttet opp.)

 

Det jeg lurer på er om det er noen andre steder som bør sjekkes og eventuellt tettes uansett når jeg først har demontert alt dette?

 

I samme sleng lurer jeg på hvordan jeg får av dekselet på bakluken som dekker lås og skiltlys?

Har demontert muttrene på innsiden, men finner ikke helt ut av hvordan jeg skal få håndtaket løst?

 

Takker for all hjelp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter også med dette på min 98", fikk først vannlekkasje under sterk nedbør.

Fjernet da gummitoppa ved batteri (Aksjon på disse bilene), som ikke var fjernet.

 

Sist uke da jeg kjørte over en dam som var _mye_ større enn den så ut, så fikk jeg igjen vannintrengning i gulvet bak.

Hvor dette kommer fra har jeg ingen aning, må undersøke om jeg har noen defekte gummideksler på undersiden av bilen.

 

Noen flere typiske steder har jeg ikke vært borti så langt nei, men fjern gummigjennomføringen under batteriet om det ikke er gjort, dette kan få vann til å renne inn i kupeèn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekasje under holderen til pollenfilteret er også en svakhet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere som har tips/erfaringer angående dette problemet.

Jeg la merke til at det var vått rundt der hvor luftekanalene kommer ut i teppet.

Kan det komme noe vann gjennom disse rørene, eller er det kanskje tilfeldig?

Hvor i brannveggen kan det lekke inn vann som det bør sjekkes?.

Har forstått det slik at proppene under batterifestet bør sjekkes, men hvor er det det vil renne inn vann dersom pluggene under batterifestet er tett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er egentlig to steder som er vanligst for vannlekkasje på 3B.

-Det første er vannintregning gjennom vannkassen. Her er det som regel de nevnte gummigjennomføringene under batteriet som går tette av løv og skitt.Det er to slike.Om du vil ta dem bort er det beste å demontere batteri og batterikasse for å komme til.

Tetter disse seg fylles vannkassen med vann og det kan da trenge inn gjennom flere steder .

-Den andre kjente problemplassen er i dørene. Pakningen som tetter mellom dør og "aggregatholderen"(den som vindusheis osv.er festet i),smuldrer opp som følge av fuktighet og tidens tann.

Har du en slik bil med vannlekkasje så få tørket opp og reparer lekkasjen fort ! Mye vann og fukt i fotrummet foran kan forårsake ødelagt komfortstyrenhet og ellers problemer med ledningsnettet. Har vært borti flere biler med defekte jordingspunkter i ledningsnett som følge av fukt.Slike problemer kan være tidkrevende å finne ut av .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er egentlig to steder som er vanligst for vannlekkasje på 3B.

-Det første er vannintregning gjennom vannkassen. Her er det som regel de nevnte gummigjennomføringene under batteriet som går tette av løv og skitt.Det er to slike.Om du vil ta dem bort er det beste å demontere batteri og batterikasse for å komme til.

Tetter disse seg fylles vannkassen med vann og det kan da trenge inn gjennom flere steder .

-Den andre kjente problemplassen er i dørene. Pakningen som tetter mellom dør og "aggregatholderen"(den som vindusheis osv.er festet i),smuldrer opp som følge av fuktighet og tidens tann.

Har du en slik bil med vannlekkasje så få tørket opp og reparer lekkasjen fort ! Mye vann og fukt i fotrummet foran kan forårsake ødelagt komfortstyrenhet og ellers problemer med ledningsnettet. Har vært borti flere biler med defekte jordingspunkter i ledningsnett som følge av fukt.Slike problemer kan være tidkrevende å finne ut av .

 

Takk for utfyllende svar.

Dørene er tette og fine, her kommer det ikke inn noe vann.

Når det gjelder gjennomføringene under batteriet så virker det som om disse slipper igjennom vann, har ikke sett at det legger seg noe der på denne bilen. Men sikkert like greit å bare fjerne de gjennomføringene. Har de noen praktisk betydning i det hele tatt? Har som sakt ute teppet og har sjekket boksen med komfortstyreenheten i. Boksen var tørr og printkortet inni helt fint, ikke noe tegn til korrodering eller lignende. Ser ut som det kun er den defekte gjennomføringen til clutchkabelen som egentlig skal være helt tett på biler med automat som har gjort dette, men ble litt skeptisk når jeg ser at det er vått rundt luftekanalene som kommer ut i teppet. Mulig dette bare er tilfeldig? Eller kan det være noen dreneringer i varmeapparatet som er tett?

 

Har ikke så lyst til å ta inn igjen teppe/dashbord før alle svake punkter med tanke på vannlekkasjer er sjekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du allerede har demontert og fått tørket ut bilen, ville jeg rigga meg til med en vannslange. Gjerne med ett gammelt dusjhode eller noe som lager tilnærmet regnvær. Fest denne i høyde over bilen og la den stå en times tid.Sjekk da om det har kommet inn vann. Om bilen er skikkelig tørr bruker det være grei å følge rennene etter vannet,frem til lekkasjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også et triks å legge aviser inni bilen så ser du lettere hvor vannet har kommet inn hen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter litt med at det kommer vann inn i forkant av passasjerdøren forran på min, virker som om dreneringen under døren ikke klarer å ta unna vann ved kraftig nedbør. Vannet kommer da over "dørterskelen" og ned på teppet, rett ved overgangen mellom sparkepanelet og "dørterskelen", om dere skjønner hva jeg mener... det er en skjøt der. Har hatt ute høytaleren og sjekket dreneringene og det ser ikke ut til at de er tette. Dette skjer spes. om jeg parkerer med fronten i nedoverbakke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.