Anbefalte innlegg

Hei sann.

 

Har en Audi A4 1,8T, som ikke er helt orginal. hehe.

Går som ei klokke, ingen ulyder eller noen ting.

Men tenkte å bytte motorolje om noen kilometer, så da lurte jeg på om jeg nå kanskje skulle kjøpe ei flaske å få renset motoren litt. Virker disse produktene noe?

Jeg titte på bilextra, på Comma Petrol Magic:

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12928

 

Virket denne bra? Er det skadelig eller noe? Tenkte lissom å tømme på så kjøre en liten stund nå, føre jeg skal ta motoroljebytte...

 

Så tittet jeg på denne:

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12927

Denne skal vist rense drivstoffsystemet..

 

Er disse to produktene noe bra? Er det skadelig for noe på min bil?

 

Håper på mange hjelpsomme svar.

 

Lasse Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endte idag opp med Omega bensinrens, og Omega motorrens.

 

Noen som vet akkurat hvor mye motorolje det går på en Audi A4 1,8T stasjonsvogn, 97Mod?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det, den var kjekk. Men et lite spørsmål, mener å ha sett jeg har B5 motor type eller hva det er for noe. Er BT det samme? Kan det stemme at jeg skal ha 3,9Liter på min Audi A4 1,8T 97mod?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en annen ting, den omega motorrensen jeg har kjøpt, det skal tømmes på 100ml pr. liter olje, og den flaska jeg kjøpte var 300ml, dvs 3liter olje. Bør jeg kjøpe en flaske til da? Så jeg får tømt på ca 390ml eller noe slikt?

Bør vel gjøre det for å få mest mulig best resultat, for det hjelper vel ikke som det skal om jeg kun heller på de 300ml`ene jeg har nå?

 

Er 3,9liter på bilen Totalt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det, den var kjekk. Men et lite spørsmål, mener å ha sett jeg har B5 motor type eller hva det er for noe. Er BT det samme? Kan det stemme at jeg skal ha 3,9Liter på min Audi A4 1,8T 97mod?

 

BT står bare for Bensin Turbo, b5 er betegnelsen på karosseri type til a4, feks den modellen etter din heter 8e(eller b6).

Skal du ha eksakt motortype, så må du se på klistrelappen på første side i service hefter, eller merkelappen i reservehjulsbrønnen, der står det en motorkode bestående av 3 bokstaver.

 

det står der 3,5 liter, og det er vel ca 0,5 liter ekstra om du bytter filter også. er jo bare å fylle på 3,5 liter og peile seg frem det. til du får rett nivå.

 

Ang. motor rensen har jeg ikke peiling, aldri brukt det. men det står vel på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sto på flaska at man skal ha 100ml pr liter olje, og på nettsiden så står det at bilden min tar 3,9liter olje, ringte også møller bil.. Er det viktig at jeg har akkurat 390ml motorrens også da? Har 300ml nå, skulle egentlig hatt 390..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På boksen står det: 300ml (1Flaske Omega 907) pr.3 liter olje.

Vil det si at jeg kun trenger denne ene flaska på min bil, som har 3,9liter olje?

Altså hvis jeg hadde hatt 6liter olje på bilen, da skulle jeg hatt to flasker.

 

Har jeg forstått det riktig da? Altså alt mellom 3l - 5,9l olje skal man ha en flaske, og fra 6l - 8,9l olje skal man ha 2flasker?

Jeg skal jo ha 300ml, pr 3liter olje?

 

Eller er det slik at jeg skal ha 390ml?

 

Skjønte ikke helt dette jeg, så håper noen her hjelper meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er da ikke såå nøye. Du vil sikkert bare få litt dårlige effekt av rensen.

 

Jeg har brukt sånt noe på min gamle t4, og fylte på det jeg hadde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, da er det greit vettu. Da bruker jeg det jeg har =) Takk skal du ha...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, har som sagt Omega motorrens, skal bytte olje og sånn ikveld, skal da bruke omega motorrens føre jeg tapper ut olje. Men en ting jeg lurte på, olje nivå på bilen er jo nå på max, må jeg da tappe ut litt olje føre jeg tømmer oppi omega motorrens? Bilen skal jo startes opp og gå en liten stund med omega på motoren. Så er vel ikke bra om den er over max?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller tappe av gammel olje, fylle på med olje fra Europris, Biltema eller annen billig olje, så tilsette motorrensen og gjøre det som skal gjøres ifølge bruksanvisningen, tappe av og fylle på med kvalitetsolje?

 

Edit: Leste litt bedre. Hvis rensen er på stakkarslige 300ml, så er det ingen fare å helle dette oppi selv om det er på max, skulle jeg tro. Hadde det derimot vært på 3l, så: rolleyes Hvis du derimot skal helle oppi 600ml som du nevner noe om oppi her, så ville jeg tappet av litt for å være på den sikre siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men 300ml skal gå bra selv om den står på max?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke se helt det store problemet 300ml skulle ha å si, nei. Men dette er hva jeg tror, og kan ikke garantere med sikkerhet. Er da rett som det er at jeg har fått fylt på litt mer enn vanlig, og aldri tatt noe skade av det de bilene jeg har hatt. Men en kompis fylte på olje til det var på toppen av peilepinnen (ikke gutten med den største tekniske innsikten) på en Cosworth, og den gikk da logisk nok som ei snekke etterpå. Tok ingen skade av det, men det er jo ikke noe slikt man vil gjøre for moro skyld;)

 

Men uansett, jeg ville fylt på noe billig olje som beskrevet over her, og ikke tatt motorrensen med den gamle olja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig ferdig med bilen.

Kjørte et kvarters tid istad så bilen ble varm, kjørte hjem i garasjen, stoppet bilen, tømte på omega motorrens, startet bilen igjen, og lot den gå i 10min tid.. Stoppet så motoren, og skrudde ut pluggen, og oljefilteret, lot bilen stå 20 min så alt fikk kommet ut...

Skrudde inn pluggen, og fylte på 3liter olje, tappet så ut dette igjen, uten å starte motor eller noe, mest bare for å få skylt ut resten av dritten inni motoren i bunn.

 

Skudde så inn nytt filter, inn med ny bunnplugg med ny pakning. Og fylte på olja som skulle på.. Så da virker det som alt gikk greit denne gangen også. Da gjenstår bare å fylle opp tanken i morra, og helle på omega drivstoffrens =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor fylte du på 3 liter olje uten å starte motoren, for å så tappe det av igjen? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt skal det ikke være behov for å "rense" motor innvendig med slike midler.

Ifølge gamle jungelord kan disse dra med seg partikler som i utgangspunktet har vært med på å tette slitte tetningsringer o.l. med det resultat at motoren får lekkasjer en tid etter rensen.

 

Mads var inne på en grei løsning tidligere, kjøp billigste oljen du finner, Europris har en som jeg mener heter Effekt Motorolje på 4l dunk.

Tapp av motor, skru på tappeskru, fyll på billigoljen, start motor og la den gå på tomgang 5min, tapp så av, skift filter og fyll på oljen du skal ha på motor.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, de har (hadde ihvertfall sist) to typer - en i kanne som er sølv og en i kanne som er svart. Koster vel rundt 170,- for ei kanne av den billigste, noe som faktisk er 100,- dyrere enn den tiden jeg hadde Golf som var glad i olje og derfor bare kjøpte på Europris (6-7år siden).

 

Det som også kan være verdt å huske, er at Europris har Mobil 1 olje (sikkert ikke samtlige butikker, men mange) til 99,- pr. liter, så da kan man faktisk handle både billig og helt grei olje, og billig og bra olje på ett og samme sted dersom man skal "rense" motoren;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, de har (hadde ihvertfall sist) to typer - en i kanne som er sølv og en i kanne som er svart. Koster vel rundt 170,- for ei kanne av den billigste, noe som faktisk er 100,- dyrere enn den tiden jeg hadde Golf som var glad i olje og derfor bare kjøpte på Europris (6-7år siden).

 

Det som også kan være verdt å huske, er at Europris har Mobil 1 olje (sikkert ikke samtlige, men mange) til 99,- pr. liter, så da kan man faktisk handle både billig og helt grei olje, og billig og bra olje på ett og samme sted;)

 

Fina First 5w-40 på 5L dunk hos Europris kostet 299,- sist jeg sjekket, også en bra olje til litt eldre biler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør jeg tappe av all olja igjen, og fylle på ny :-( grunnen til at jeg tømte på 3liter uten å starte den var pga jeg hadde kasta det gamle olje filteret, og tenke da bare å fylle på og tappe ut igjen var for å få skylt ut evt dritt i bunn av motor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fina First 5w-40 på 5L dunk hos Europris kostet 299,- sist jeg sjekket, også en bra olje til litt eldre biler :)

Mobil 1 olja som de selger herover er vel 0w-40, så det er jo genialt å bruke på gamle biler med slitte ventilløftere for å få ventilene til å kakle mindre;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør jeg tappe av all olja igjen, og fylle på ny :-( grunnen til at jeg tømte på 3liter uten å starte den var pga jeg hadde kasta det gamle olje filteret, og tenke da bare å fylle på og tappe ut igjen var for å få skylt ut evt dritt i bunn av motor

 

Neida, ikke noe problem med å kjøre med den du har fylt på nå.

Det jeg og Mads mener er at det ofte finnes billigere og muligens bedre løsninger fremfor å bruke xxx-antall kroner på dyre produkter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki, men jeg har jo lissom ikke starta og latt bilen gått litt, for så å tømme den av igjen. Så er godt mulig det forsatt er bitte litt motorrens i olje, for jeg kan umulig ha fått ut alt etter kun å tappet den av.. og derretter fylt på ny..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jeg kanskje ta å kjøpe ei kanne til med ordentig olje? og et nytt filter igjen?

Så tapper jeg av olje som er på den nå, og bytter filter, så setter jeg på nytt filter igjen, og ny olje? Lønner det seg? Eller går det bra? SKal en tur oppover til førde, kjører i natt, så kjedelig hvis bilen tar kvelden fordi jeg har litt motorrens i olja.. hehe

 

Synes nesten tikkingen ifra motor ble værre etter motorrens, og olje og filter bytte... Bør jeg kanskje kjøre en liten runde med olja jeg har på nå, som er ordentlig, og heller bytte etter en liten kjøre tur nå igjen? Så jeg er sikker på at jeg har fått ut alt? eller? At jeg bytter både olje og oljefilter igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.