Golf III 1.6 AFT: Kjølevæskelekkasje mellom blokk og slangesystem

Anbefalte innlegg

Ser at det pipler litt kjølevæske ned på gearkassen, og så vidt jeg kan se kommer lekkasjen fra overgang mellom blokk og "klumpen" som har slangetilkoblinger i mange retninger. Kjenner ikke noe fukt ved slangene, men ser litt fukt inne ved blokka. Dette er synlig midt på bildet (som er tatt etter motorvask og deretter varmkjøring).

- Er det pakning mellom "klumpen" og blokka? Hvis ikke, da må vel huset byttes?

- Eller er det andre enkle tiltak? Jeg strammet litt på mutteren, men det hjalp ikke

- Spesielle ting å være oppmersom på hvis jeg må bytte pakning eller "klump"?

IMG_0188_595x446.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en pakkning ja.. O- ring, men det er bare å bytte hele den svarte vannstussen der for di sprekker og blir sprø.. osv.. Så kjøp ny vannstuss pluss O- ring. Vanlig feil etter endel år dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjapt svar! Bare å demontere å flytte rett over? Og etterfylle kjølevæske? Hvor mange liter mister jeg (dvs hvor mye kjølevæske må jeg etterfylle, dvs kjøpe?). Dette er vel enkel mekking, eller? Skru "passe hardt" til?

Merket også da jeg holdt på med dette at bilen gikk litt ujevt på tomgang, og at det "klikket" i fordeleren. Åpnet opp og fant litt "rusk" på rotoren som jeg filte vekk, da forsvant problemet. Men jeg bytter vel rotor og lokk i samme slengen som vannstussen. Men rotoren satt veldig hardt, er det bare å ta og trekke rett opp? Bytte av rotorlokk er vel også rett fram, bare sørge for at pluggledningene kommer på rett sted?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjapt svar! Bare å demontere å flytte rett over? Og etterfylle kjølevæske? Hvor mange liter mister jeg (dvs hvor mye kjølevæske må jeg etterfylle, dvs kjøpe?). Dette er vel enkel mekking, eller? Skru "passe hardt" til?

Merket også da jeg holdt på med dette at bilen gikk litt ujevt på tomgang, og at det "klikket" i fordeleren. Åpnet opp og fant litt "rusk" på rotoren som jeg filte vekk, da forsvant problemet. Men jeg bytter vel rotor og lokk i samme slengen som vannstussen. Men rotoren satt veldig hardt, er det bare å ta og trekke rett opp? Bytte av rotorlokk er vel også rett fram, bare sørge for at pluggledningene kommer på rett sted?

Bare å fjerne og sette på ny ja. Husk, denne vannstussen skal ikke strammes VELDIG hardt.. da sprekker plaseen og det vil lekke igjen.. kanskje ikke før om 1 år, men.. ja. Fordel og ta av den nedre radiator slangen og tapp all kjøleveska med det samme for mindre søl, også kjøper du 4 liter ublandet kjøleveske og blander selv, går vel 6- 7 liter tror jeg. Rotoren sitter hardt ja, men bare og dra rett opp. Pluggledningene flytter du over 1 etter 1 så slipper du at du ikke husker hvor di skulle. ellers tar du et bildet før du setter i gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen. Byttet vannpumpe for noen måneder siden, så kjølevæsken er ikke gammel. Greit med gjenbruk da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vannstussen byttet. Litt trangt, men det gikk da. Og det var stussen som var sprukket, pakningen trolig hel.

IMG_0306_350x262.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.