Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg må spørre dere som virkelig kan dette..

Vårpussen på passaten ble en skikkelig grundig vask, slik at lakken ikke var nuppete. Så brukte jeg Biltemas "scratch-remover" siden den vant en test i "Motor" i fjor. Lakken ble veldig blank og fin etter bruk av mikrofiber til siste finish etter fjerning av voksen.

Etter dette vasker jeg bilen en gang i statiol`s selvvask..stadig like fin. Så kjøper jeg Statoils bilvaskemiddel med voks, og tar en lett svampvask. Da oppdager jeg at alle striper og riper er kommet frem igjen!!

Det ser ut som all voks er borte og lakken er igjen "naken"! Kan dette stemme? Hva gjør jeg galt? Er såpen for tøff med voksen? :confused:

Takker for svar fra kjennere! :tilber:: vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Roar,

Det er nok en god kombinasjon av lite holdbart bilpleieprodukt og en sterk såpe. Det bilpleieproduktet du har brukt fjerner ikke riper, men skjuler de, så det du opplevde var at såpen tok knekken på bilpleieproduktet og lakken ble "strippet" og gamle skavanker kom tilbake.

Et par ting du kan ordne deg på den lokale Torshov eller Bilextra er:

1. En vaskehanske av enten chenille, microfiber eller ull. Dette fordi du da har et vaskeredskap som transporterer skitten inn i hansken, istedenfor at det blir liggendes på utsiden av svampens flate og bare gnis rundt å lage det som er mer kjent som vaskeriper.

2. Kast pusseskinnet ditt, da det ødelegger akkurat like mye som svamp, og tar vann særdeles dårlig. Hvis du vil ha noe bra å tørke med bør du kjøpe et tørkehåndkle av god kvalitet på internett. Enten av en butikk som http://www.scandicshine.no eller annen. Hvis du helst vil kjøpe fra butikk i nærområdet har nok Torshov eller Bilextra et tørkehåndkle av microfiber av kjente leverandører som Meguiars, og kanskje Autoglym.

3. Kjøp deg en mild såpe som f.eks. Meguiars Gold Class eller Meguiars Soft Wash. Mange kjøper seg Meguiars NXT wash, men den er for sterk for de fleste bilvokser. Jeg tar utgangspunkt i at du vil kjøpe fra butikk, så derfor bruker jeg Meguiars sine produkter da minimum én butikk fører dette (Bilextra).

Da har du 3 ting som hjelper deg godt på vei til en mer holdbar og ikke minst skånsom vaskemåte. Å bruke svamp med voks er som å kjøpe 500g kjøttdeig med egen smøreevne. Nemlig, det fins ikke noe sånt. Det du får i en svamp med voks er nok bare en flytende booster for å gi litt ekstra glans. Hjelper neppe på holdbarhet og beskyttelse.

Når du blir skikkelig bitt av bilpleiebasillen og vil ta steget videre så fins det mange flotte "How to do it?" tråder på http://www.detailersclub.no.

Lykke til,

Kenneth. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen hjertelig for ett innholdsrikt svar Kenneth! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen hjertelig for ett innholdsrikt svar Kenneth! :)

Bare hyggelig å kunne bidra. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.