#1 Skrevet August 5, 2010 (endret) Jeg har en original S4 C4 som jeg kjøpte en brukt hjerne til med MTM303 chip i. Denne monterte jeg idag og etter at alt var på plass fant jeg fort ut at ting ikke var som de skal være. Etter oppstart ristet bilen på tomgang og hørtes mer ut som ei snekke. Etter en kjapp testtur kunne jeg konkludere med at den ikke kunne gå på alle sylindre. Jeg byttet så tilbake til gamle hjernen og da var alt i orden igjen. Er det noe feil med den nye hjernen eller må den rett og slett programmeres om i VAG-COM? Et par andre ting jeg også lurer på er Hvordan veit jeg om jeg har 2,5 eller 3 bars mapsensor? Vil den originale turbotrykksmåleren vise mer enn 2,1 i displayet med MTM303 chip og 2,5 bars mapsensor eller må jeg ha 3 bar for at den skal vise mer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 5, 2010 Sitter ikke mapsensoren inne i hjernen? Det er vel slange inn på hjernen. Du finner også mer info om innmaten i samletråden om denne motoren på DIY-forumet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 5, 2010 (endret) Sitter ikke mapsensoren inne i hjernen? Det er vel slange inn på hjernen.Du finner også mer info om innmaten i samletråden om denne motoren på DIY-forumet. Ser ut som mapsensoren sitter inne i hjernen, ja. Har fått lest litt på http://www.034motorsport.com/aanrs2-chip-installs-a-15.html Så da endrer jeg mapsensor spørsmålet til om det er vanskelig å bytte mapsensor? Resten lurer jeg fortsatt på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 5, 2010 Midt på siden her ser du bilde av innmaten i hjernen, hvor mapsensor sitter : http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vpin.html Og det står en del i post 2 i denne tråden fra DIY forumet: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167917 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 5, 2010 Midt på siden her ser du bilde av innmaten i hjernen, hvor mapsensor sitter : http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vpin.html Og det står en del i post 2 i denne tråden fra DIY forumet: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167917 Har lest igjennom post 2, men har ikke funnet ut svaret på de siste spørsmålene mine. Det eneste jeg ble klokere på er hvor mapsensoren sitter og hvordan hjernen ser ut inni. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 6, 2010 Du kan ikke uten videre bytte map-sensor, chippen er tilpasset map-sensor, er den laget for 2.5 skal du bruke 2.5, ikke 3 bars. Den er forøvrig ikke vanskelig å bytte, 3 pinner som må loddes, og en plastslange som må løsnes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 6, 2010 Du kan ikke uten videre bytte map-sensor, chippen er tilpasset map-sensor, er den laget for 2.5 skal du bruke 2.5, ikke 3 bars. Den er forøvrig ikke vanskelig å bytte, 3 pinner som må loddes, og en plastslange som må løsnes. Skjønner Men hva skjer hvis det er en chip som er tilpasset 3 bars mapsensor (f.eks. MTM303) og så sitter det bare 2,5 bars mapsensor i hjernen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 7, 2010 Her er en tråd som omhandler spørsmålet ditt http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=171668&highlight=2.5+map 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 7, 2010 Her er en tråd som omhandler spørsmålet ditt http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=171668&highlight=2.5+map Takk! Der ble jeg litt klokere. Da lurer jeg egentlig bare på om jeg kan få den hjernen med chip i til å fungere på bilen min på en eller annen måte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 7, 2010 bilen skal ikke gå som ei snekke uansett om det er feil map sensor. Du har nok fått en defekt ecu eller mtm 303 programvare. Jeg hadde prøvet en annen chip i den nye ecu`n siden den antagelig har hurtigsokkel for lett inn/utmontering av chip. har du slik sokkel i den gamle ecu`n kan du prøve 303 programmet der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 7, 2010 bilen skal ikke gå som ei snekke uansett om det er feil map sensor. Du har nok fått en defekt ecu eller mtm 303 programvare.Jeg hadde prøvet en annen chip i den nye ecu`n siden den antagelig har hurtigsokkel for lett inn/utmontering av chip. har du slik sokkel i den gamle ecu`n kan du prøve 303 programmet der. Det var det jeg mente og, men han jeg kjøpte hjernen av mener at man skal kunne programmere vekk problemet i VAG-COM og derfor tenkte jeg å spørre her om noen hadde hørt om det gikk ann å gjøre det. Veit du om det er lett å åpne ECU'en? Litt av "problemet" mitt nå er at jeg har fått den gule hjernen med chip og har hørt flere si at den ikke går ann å chippe, så jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre? Jeg veit hvertfall at jeg vil ha MTM303 og i den sammenheng litt mer hester enn hva en original S4 har Den gamle hjernen er forresten blå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 7, 2010 Det var det jeg mente og, men han jeg kjøpte hjernen av mener at man skal kunne programmere vekk problemet i VAG-COM og derfor tenkte jeg å spørre her om noen hadde hørt om det gikk ann å gjøre det. Veit du om det er lett å åpne ECU'en? Litt av "problemet" mitt nå er at jeg har fått den gule hjernen med chip og har hørt flere si at den ikke går ann å chippe, så jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre? Jeg veit hvertfall at jeg vil ha MTM303 og i den sammenheng litt mer hester enn hva en original S4 har Den gamle hjernen er forresten blå. Har du Hjerne med gul lapp, må du ha en litt spesiell chip, annerledes oppbygd Det er ikke veldig lett å bytte chip, men de fleste greier da det Enkleste er å skaffe en vanlig ecu som chippes på vanlig måte, uten gule lappen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 8, 2010 Har du Hjerne med gul lapp, må du ha en litt spesiell chip, annerledes oppbygd Det er ikke veldig lett å bytte chip, men de fleste greier da det Enkleste er å skaffe en vanlig ecu som chippes på vanlig måte, uten gule lappen. Okei, så med andre ord så er den hjernen jeg har kjøpt med gul lapp bare skrot? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 8, 2010 Okei, så med andre ord så er den hjernen jeg har kjøpt med gul lapp bare skrot? Like god den, litt mere omstendig å chippe. Er bare å selge den å kjøpe en standard ecu, mange som vil ha en i reserve som skal gå med standard chip 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 9, 2010 Like god den, litt mere omstendig å chippe.Er bare å selge den å kjøpe en standard ecu, mange som vil ha en i reserve som skal gå med standard chip Men den gule hjernen jeg har kjøpt er den som har chip i seg og som får bilen til å ikke gå på alle sylindre, så er derfor jeg lurer på om det bare er søppel eller om jeg kan få gjort noe med den slik at motoren kommer til å gå ordentlig med den hjernen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...