Hvor tas vanligvis strømf fra til tilhenger kontakt?

Anbefalte innlegg

Holder på med bilen til mor mi i.f.m Eu kontroll der jeg har litt problemer med tilhenger kontakten.

Når jeg kobler den til båt hengeren virker bare lysene på høyre siden av hengeren.

Finner ingenting i manualen på bilen hvilken sikring som styrer henger kontakten (henger kontakt er ikke nevnt med ett ord i hele manualen) og det er heller ingen sikringer som er gått. Alle andre lys på bilen virker.

Skal nevnes at bilen er en Toyota Avensis 2000 modell og tråkker muligens i salaten ved å poste dette, men vil tro at dei fleste bilmerker, også audi, tar strøm til tilhenger kontakten fra en logisk plass felles for dei fleste merker sånn at dette kan være til hjelp for dei med VAG biler også....muligens? Hvis ikke dette har noe her å gjør så bare slett innlegget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel bare huka innpå baklampene vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biler med CanBus eller lignenede må ha eget kableopplegg uten "strømtyver" fra eksisterende kabler til baklys, ellers gir det feilmeldinger.

Merk også at det i standard 7-pol er høyre og venstre baklys på henger på separate kabler. I noen tilfeller jukses det med dette, f.eks at henger kun tar strøm fra en av kursene. Dette går stort sett bra. Men verre er det hvis det er jukset på samme måte på bilsiden, dvs at kun en av lyskontaktene leverer strøm og hengeren forventer strøm fra begge (både HS og VS).

Vet ikke om det kan være til hjelp.

Kan du koble på en annen henger for å få en enklere diagnose, da kan du sammenligne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ikke sjekka mer rundt dette idag da bilen er hentet nå og hun vil prøve å godkjenne den som den er nå. Tilhenger kontakt er en ener feil på PKK så er ikke sikker på om hun må få skrudd av hengerfeste for å få bilen godkjent. Jeg reiser nå så har ikke mulighet til å se mer på bilen før i Oktober en gang.

Takker for inputs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe problem med 1'er feil da.

De må ikke fikses for å godkjenne bilen, men er anmerket som feil og skal "helst" fikses.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe problem med 1'er feil da.

De må ikke fikses for å godkjenne bilen, men er anmerket som feil og skal "helst" fikses.

Ok, da er jo den saken biff:-) Supert!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biler med CanBus eller lignenede må ha eget kableopplegg uten "strømtyver" fra eksisterende kabler til baklys, ellers gir det feilmeldinger.

Merk også at det i standard 7-pol er høyre og venstre baklys på henger på separate kabler. I noen tilfeller jukses det med dette, f.eks at henger kun tar strøm fra en av kursene. Dette går stort sett bra. Men verre er det hvis det er jukset på samme måte på bilsiden, dvs at kun en av lyskontaktene leverer strøm og hengeren forventer strøm fra begge (både HS og VS).

Vet ikke om det kan være til hjelp.

Kan du koble på en annen henger for å få en enklere diagnose, da kan du sammenligne?

Er ikke sikker på hvordan det ble koblet på denne bilen,om det er canbus eller ei.Fikk ikke undersøkt mer enn at jeg byttet kontakten pga rust,eir og knekt deksel. Bilen er produsert i England tror jeg, og hengerfestet er "originalt" ettermontert fra Toyota når den var ny. Hengerfestet er ikke med i manualen selv om det er lagt inn advarsel hvis man kjører med tilhenger ang dekktrykk og slikt. Kan virke som oss nordmenn får dette ettermontert og at det ikke dekkes av manualene.

Kan tenkes at det er tatt fra baklysene siden det er nermeste logiske kilde,men vet lite om canbus så får se på dette når jeg kommer hjem igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.