Anbefalte innlegg

Motorkode AAT

Litt fakta først.

Kjøpte bilen her om dagen og den funket greit et par uker men på grunn av manglende historikk på reima tok jeg servive på regreim.

Bilen gikk greit et par dager minnes jeg, men ble tungstartet like etter, har sjekket reim å pumpe mange ganger, alt er spot on og sligtly advanced på timing oxo i følge vagcom.

 

Har valgt eldste mororalternativ i vag com da min er produsert i februar 94

 

Har byttet returslanger like før den ble tungstartet

Starter lett like etter at den er blitt startet

må kinne 4-8 sekunder etter at den har stått en halvtime.

har tatt ut tempføler for gløding uten forandring. Glødepluggene fungerer

 

Merket på dieselpumpa kommer ikke helt på linje med pumpehjulet, pumpehjulet havner en cm til høyre for merket på pumpa, vet ikke helt om dette har noe å si, merket må liksom dit for at pumpa skal bygge 0.25mm stempelløft ved ØD

 

Mine teorier bygger på luft etter bytte av returslanger eller at dieselen renner tilbake slik at den må pumpes fram

 

har hatt i nye dyser PP764 før den ble tungstartet men har satt i originaldysene uten forandring

 

Har testet komp så langt det gikk med en biltema tester for bensinmotor, alle sylindrerne kjørte viser`n rundt til den bånnet på ca 450 psi, så alle leverer minst 450 psi. Kan skaffe en klokke som går til 50-60 bar om noen mener dette er lite kompressjon...

 

Returslange mellom pumpe og filter et ikke gjennomsiktig, skulle kansje hatt det....: klø :

 

Innspill trengs her ja.... Har prøvet å fikse dette hele uka: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antar at det er 100 og ikke A6, du nevnte vel at du ikke hadde like merker på remhjul som jeg har i regremskiftetråden.

 

Hvilken bil er dette, link til salgsannonsen?

 

Hvor langt har motor og dieselpumpe gått? Har den motorvarmer?

 

Lett å mistenke noe med timing siden problemene oppstod etter registerskift, men siden du både mener å ha 0,25mm og i tillegg rett med vag-com så er dette neppe årsaken, forutsatt at remmene er passe stramme. Jeg ANTAR som nevnt at ØD merket på bensin og diesel-girkasser er likt. Er du i tvil så har du merker på remhjulet. Et meget lite hakk i hjulet på den aller bakerste kanten lengst inn mot plastdekselet, dette skal flukte mot merket på plastdekselet ca kl 13.

Merkene på pumpehjulet kontra pumpehuset eller braketten som du spør om kan du se bort i fra. De pleier å stå litt "ute av stilling" disse er særdeles veiledende bare for å få pumpa i nærheten av syl nr 1 og ikke noen av de andre.

 

Er returslangene du har montert mellom dyser og tilbake til pumpe av orginal type med spunnet tøy utvendig? Hvis ikke kan de utvide seg når varme og suge luft, og derav være årsak.

Retur fra pumpe til filter er aldri gjennomsiktig på disse, derimot er tilførsel gjennomsiktig. Ser du noe luft i denne noen gang?

 

Siden den starter lett 2. gang så høres det ut som dieseltilførselsproblemer, feks:

- luft (uorg returslanger, dårlig tetting rundt dieselfilter, hull i slanger/rør, lekksasje i koblinger)

- svakt trykk i starten (utslitt pumpe, dyser som ikke holder trykket (antar at det ikke er dette pga prøvd 2 sett))

- tett tilførsel (filter)

- ventilen som sitter oppå filteret.

 

Litt rart om pumpe skulle bli utslitt sånn plutselig, jeg har mer tro på noe som du selv kan ha forårsaket ifm klåingen eller hånderingen (har den vært på kjørebukker og fått snuten i været kan det ha påvirket filteret).

 

Kan selvfølgelig også være svakt batteri, dårlig kontakt eller dårlig starter slik at motoren dras litt for sakte rundt. Ikke helt utenkelig da du trolig hadde av batteriet ved registerskift.

 

Tror jeg ville gjort følgende enkle knep først:

- sjekk at returslanger er orginale

- bytt dieselfilter (vet aldri om det er tett, har lekkasje i pakninger, inneholder vann, etc) Fylles skikkelig ved montering.

- etter 30 min stillstand, start med startkabler for å se om batteri eller polsko reduserer starters hastighet

- sjekk at register- og dieselpumperemmene fortsatt er riktig strammet

 

Når den har stått og skal være tungstartet kkunne det også vært et interessant eksperiment å tvangsglødet den med en tyvkobling. Starter den da umiddelbart så kan man jo lage videre spekulasjoner i neste omgang.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for et serdeles langt svar og feilen har du nok nevnt ja :tilber:

 

Motor har gått 280k km Audi 100 ja 1994 mod.

Motorvarmer ja

Brukte original slange ja, 3.5 mm id kjøpt hos møller men jeg så på rullen at den er levert av wurth

 

tok en motorvask etter litt søl de siste dagene og da dukket det opp en lekkasje Så en liten dam med diesel nede på blokka med spor opp til retur mellom pumpe og filter.

Gjenstår å se om den starter umiddelbart i morgen etter at jeg fikk trekt til denne banjo koblingen.

 

ellers så fikk bilen et bedre arbeidsomeråde etter dynamisk timing med vag com der jeg brukte timing oppsett fra tidligrte produsert AAT motor. Brukte en annen tidligere og fikk da mye røy med de nye dysene og skikkelig ketshup turbo. Nå ryker den nesten ikke mere enn originalt. : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet i morrest etter 2-3 sekunder så de er en betraktelig forbedring, Skal følge med litt etter flere lekkasjer..

 

Skal få satt i transparang tilførselslange, den er oxo uoriginal.

takker for hjelp så langt: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.