#1 Skrevet August 6, 2010 Heisann. Jeg er ny på forumet og har noen spørsmål ang. fabrikksgaranti på biler som er mindre enn 5 år gammel. Det kommer inn eksos i coupen når jeg står på tomgang med T5en. Jeg mistenker sterkt at det er manifold som har tatt kvelden. Bilen er en 2006 modell som har gått 68000 km med alle servicer fulgt og mob.garanti. Jeg har også funnet noen sinkslipp på spesielt bakdørene, samt at lakken har sluppet på begge sidedører ved dørhåndtak i framkant. Noen som har noen erfaringer og dele her, samt hvordan gå fram? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 6, 2010 Velkommen i klubben Håkon! hehe Om bilen er kjøpt ny i norge, har du vell 5år reklamsjonsrett ifølge kjøpsloven! kan ikke si annet at både defekt/skeiv eksosmanifold og rust ved dørhåndtak på skyvedører på disse bilene ikke akkurat er noe ukjent fenomen. Burde derfor stille sterkt ved en reklamasjon med grunnlag i at Møller er godt kjennt med disse problemene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 7, 2010 (endret) Er vel bare tre års garanti på nye slike solgt og importert av Møller. Forbrukerkjøpsloven som Sumstad refererer til gjelder mellom profesjonell selger og forbruker. Vet ikke om du har kjøpt denne på privaten eller i næring jeg Håkon? (parts&retards) Fra Møllers egne sider: Iht Norsk Kjøpslov er lengste frist for reklamasjon inntil 2 år ved næringskjøp og inntil 5 år ved forbrukerkjøp http://www.mollerbil.no/wip4/ommollerbil/index_v3.epl?id=9656 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 7, 2010 Garanti på lakk/sinkslipp gjelder vel like lenge om bilen er kjøpt i næring eller privat eller? Disse bilene er jo nærmest levert med en lakkrose rundt dørhåntaket på sidedøren:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 7, 2010 Heisann. Jeg er ny på forumet og har noen spørsmål ang. fabrikksgaranti på biler som er mindre enn 5 år gammel. Det kommer inn eksos i coupen når jeg står på tomgang med T5en. Jeg mistenker sterkt at det er manifold som har tatt kvelden. Har en kamerat som hadde samme problemet på en 174 hk Transporter m/automat (samme karosseri som din). Der var det sprekk i manifolden som var problemet mener jeg å huske. Var ikke enkelt å få dekket dette på garanti, så han endte opp med å kjøpe en brukt manifold selv. Husker ikke helt hva Møller brukte som argument, men han valgte å gjøre det enkelt og ordne det selv (også fordi den var chippet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 7, 2010 Reklamasjonsrett for fabrikasjonsfeil er iht kjøpsloven 2/5 år som nevnt over her, for varer som er ment å vare så lenge (noe en bil er). En sprekt manifold høres ut som feil materialvalg, dårlig støpeform, el lignende og høres ut som om det skyldes en feil ved produksjonen og ikke en feil ved bruken din. Bør således være mulig å reklamere på denne og få ny, forutsatt at denne ble kjøpt som forbruker og ikke næring. Spørsmålet som ikke er godt nok besvart foreløpig, og som jeg ikke har peiling på, er hvor lang garanti importøren eller forhanlderen har gitt utover kjøpsloven. Et eksempel på slik garanti er rustgaranti på 8-10-12 år på enkelte bilmerker/modeller. Om din bil er omfattet av garanti utover kjøpsloven vet muligens noen som jobber på Møller. Reklamasjon skal vanligvis rettes mot forhandleren som solgte bilen ny. Garantier som importøren har gitt kan ofte rettes mot alle forhandlere eller utpekte forhandlere, eksempel på det siste er at man i Osloområdet blir henvist til Kaldbakken for rustgarantier på eldre biler. Husker ikke helt hva Møller brukte som argument, men han valgte å gjøre det enkelt og ordne det selv (også fordi den var chippet) Dersom chip var kjent for Møller er det åpenbart at de ikke tok den, chip gir større varmeutvikling enn orginalt og kan være årsak i seg selv. Garanti på lakk/sinkslipp gjelder vel like lenge om bilen er kjøpt i næring eller privat eller? Noen som vet om Møller skiller forbruker/næring i sine garantier som går utover kjøpsloven? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 7, 2010 Jeg vet jo også at dette er et kjent problem på disse bilene selv om selger på Møller "aldri" hadde hørt om dette. Bilen er jo bare gått 68000 og så vidt meg bekjent ikke chippet. Har også hørt at de manifoldene som byttes er "forsterket" i forhold til de som står på bilen ny. Jeg tviler på at dette har skjedd mens jeg har hatt bilen, 2 dager. Men hadde en mistanke om det allerede da vi prøvekjørte bilen, uten at vi greide å se noe da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 7, 2010 Kan svare på det med rust foran dørhåndtak på skyvedører. Har snakka litt med garantiansvarlig på jobben om dette, og etter 2år dekkes ikke dette av garanti. Dette fordi det er håndtakene som gnager på døra som er årsaken til at det ruster. Fabrikkgarantien er 2år. Så de man leser om som har fått lakkert dette på garanti på biler eldre enn 2år, er det møller som har tatt regninga på. Så tviler på du får dette på garanti. Men hvis du får lakkert opp dørene privat så husk å kjøpe nye dørhåndtak, de nye som selges er "oppgraderte", så de ikke gnager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 7, 2010 Kan svare på det med rust foran dørhåndtak på skyvedører. Har snakka litt med garantiansvarlig på jobben om dette, og etter 2år dekkes ikke dette av garanti. Dette fordi det er håndtakene som gnager på døra som er årsaken til at det ruster. Fabrikkgarantien er 2år. Så de man leser om som har fått lakkert dette på garanti på biler eldre enn 2år, er det møller som har tatt regninga på. Så tviler på du får dette på garanti. Men hvis du får lakkert opp dørene privat så husk å kjøpe nye dørhåndtak, de nye som selges er "oppgraderte", så de ikke gnager. Ok, regna nesten med det og bilen skal jo lakkes samt moddes litt etterkvart også. Takk for tipset med dørhåndtakene, skal sette det på check-lista... Det er det med eksosmanifolden som er mer viktig synes jeg, skal sjekke om den har vært byttet tidligere og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 7, 2010 Sitat Møller hjemmeside som linket over fra meg: Garanti rustVolkswagen,Volkswagen Nytte, Audi og Skoda leveres med 10 - 12 års garanti mot gjennomrustning. Det forutsettes at vedlikehold utføres i henhold til bilens instruksjonsbok, og at eventuelle skader utbedres før disse får utvikle seg, samt at skadene ikke må være forårsaket av ytre påvirkning. Når det er sagt har jeg fått med meg at de nå går med lupe, ja du leste tiktig, ved de stedene som det er sinkslipp og rust for å lete etter om defekten kommer utenifra eks. steinsprut eller ripe, (noe den ofte gjør) og da avvises reklamasjonen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 7, 2010 Var under panseret og sjekket nå og da fant jeg at åndeslangen ikke var på. Kan det være det som gjorde at jeg fikk eksos i bilen mens den stod og gikk på tomgang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 7, 2010 Sitat Møller hjemmeside som linket over fra meg: Når det er sagt har jeg fått med meg at de nå går med lupe, ja du leste tiktig, ved de stedene som det er sinkslipp og rust for å lete etter om defekten kommer utenifra eks. steinsprut eller ripe, (noe den ofte gjør) og da avvises reklamasjonen Når det gjelder sidedørene er det en anerkjent sak at det kommer av dårlige håndtak som gnager (som nevnt over), og disse byttes ut med forbedret erstatningshåndtak etter rep av rust/lakkskade. Synes forøvrig også det bare skulle mangle at de går over småskader med lupe. De skal jo tross alt dekke feil forårsaket av produsent, ikke drive gratis steinsprutskadeverksted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 7, 2010 Var under panseret og sjekket nå og da fant jeg at åndeslangen ikke var på. Kan det være det som gjorde at jeg fikk eksos i bilen mens den stod og gikk på tomgang? Det kan være den ja. Får ikke akkurat eksos inn i kupen, men en litt brent olje/eksos lukt. Vært borti det på flere biler og etter å ha festet den igjen så forsvinner all lukt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 7, 2010 Kan svare på det med rust foran dørhåndtak på skyvedører. Har snakka litt med garantiansvarlig på jobben om dette, og etter 2år dekkes ikke dette av garanti. Dette fordi det er håndtakene som gnager på døra som er årsaken til at det ruster. Fabrikkgarantien er 2år. Så de man leser om som har fått lakkert dette på garanti på biler eldre enn 2år, er det møller som har tatt regninga på. Så tviler på du får dette på garanti. Men hvis du får lakkert opp dørene privat så husk å kjøpe nye dørhåndtak, de nye som selges er "oppgraderte", så de ikke gnager. At dette ikke dekkes på garanti virker jo helt hull i hodet! Hvis konstruksjonen som VW har brukt er så j... dårlig at det ikke tåler noen års bruk uten at du får en svær rustrose rundt håndtaket så er jo det svært betenkelig. De burde jo nesten hatt en aksjon på å bytte disse håndtakene til den nye oppgraderte versjonen spør du meg. Da hadde de faktisk framstått som profesjonelle i motsetning til nå da de lar kunden betale dyrt for en konstruksjonsfeil: mad : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 7, 2010 Hei Håkon, og velkommen til VW-Audi Forum Norwegen. Bilen din er utsyrt med en dieselvarmer/kjørevarmer/webasto/kjært barn har mange navn. Denne hjelper motoren med å oppnå driftstemperatur fortere, spesielt på kalde dager. Eksosrøret til denne varmeren avsluttes midt under kupéen, og røyk/eksos ut fra området ved dørene foran er derfor normalt. Undersøk om det er her eksosen kommer før du kjører bilen på verksted. Røret ser slik ut; 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 7, 2010 Hei Håkon, og velkommen til VW-Audi Forum Norwegen. Bilen din er utsyrt med en dieselvarmer/kjørevarmer/webasto/kjært barn har mange navn. Denne hjelper motoren med å oppnå driftstemperatur fortere, spesielt på kalde dager. Eksosrøret til denne varmeren avsluttes midt under kupéen, og røyk/eksos ut fra området ved dørene foran er derfor normalt. Undersøk om det er her eksosen kommer før du kjører bilen på verksted. Røret ser slik ut; Takk for det. Er ikke det så langt ned på bilen at det er fare for at jeg ikke kommer opp igjen? Har forresten fremdeles liggende de kjøleintakene til raserbilen din som du kan komme og hente... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 7, 2010 Kan svare på det med rust foran dørhåndtak på skyvedører. Har snakka litt med garantiansvarlig på jobben om dette, og etter 2år dekkes ikke dette av garanti. Dette fordi det er håndtakene som gnager på døra som er årsaken til at det ruster. Fabrikkgarantien er 2år. Så de man leser om som har fått lakkert dette på garanti på biler eldre enn 2år, er det møller som har tatt regninga på. Så tviler på du får dette på garanti. Men hvis du får lakkert opp dørene privat så husk å kjøpe nye dørhåndtak, de nye som selges er "oppgraderte", så de ikke gnager. dette skurrer litt for meg.. om det er en vanlig sak at håndtakene (som da er satt på av vw på fabrikken) gnager sund lakken. så er jo dette er fabrikasjonsfeil, og således bør utbedres uten kostnad for kunde og siden vi da bor i norge. og bilen er norsksolgt? og har 5 års reklamasjonsrett. så er ikke fabrikk garantien verdt stort uansett. surt for møller som da må koste slike ting selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 8, 2010 Har hatt litt om det i en tråd tidligere og: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=171562&highlight=m%F8ller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 23, 2010 Ja da har jeg vært hos Møller... Si meg, er det fakta at de ansatte blir sendt på kurs for å unngå garantiarbeider? For det første, manifold var det jo selvsagt sprekk i og det kunne jo ikke taes på garantien pga at det var gått over 3 år og at vanlig reklamsjonsrett ikke gjelder på firmaer... Synes det er litt rart at et slik manifold ikke varer mer enn maks 70 000 og litt mer enn 4 år. Ang. rusta på dørene så tar de det ikke på rustgarantien pga at skader er laget av dørhåndtakene som igjen er en mekanisk del som garantien har gått ut på. Så de skylder altså på en del som burde vært utbedret i henhold til feilproduksjon/garanti men siden garantien på tekniske deler er utgått så kan ikke dørhåndtakene skiftes ut, men siden det er dørhåndtakene sin feil at rusta er kommet så dekker ikke rustgarantien skadene heller... Er det mulig? Vurderer å sette advokat på dette, det får da være grenser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 23, 2010 Kjør på!! Verdt å prøve dette ut med hjelp av advokat. Får da være grenser for hva man skal finne seg i av tull fra Møller! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 23, 2010 Fikk ikke dekket rust rund håndtakene på to caddyer vi hadde inne på sjappa heller siden de hadde vært firmabiler.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 23, 2010 Jeg fikk fikset det ène håndtaket på skyvedøren innen garantitiden, men den reparasjonen de foretok er ikke særlig bra heller, no er det bare en stor boble rundt, venter bare på at lakken skal dette av igjen.(dette var forresten på "norges mest moderne karosseriverksted") Bilen skal inn no på 70000km service, så tenkte å ta det opp igjen, det der må jo være en reklamasjon på reklamasjonen:), men uansett, dårlig når bilens egne deler er med på å ødelegge selve bilen. Jeg hadde troen på at du skulle klare å få til noe Håkon, så sett advokat på saken og ikke skuff oss 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 24, 2010 Hei Håkon, og velkommen til VW-Audi Forum Norwegen. Bilen din er utsyrt med en dieselvarmer/kjørevarmer/webasto/kjært barn har mange navn. Denne hjelper motoren med å oppnå driftstemperatur fortere, spesielt på kalde dager. Eksosrøret til denne varmeren avsluttes midt under kupéen, og røyk/eksos ut fra området ved dørene foran er derfor normalt. Undersøk om det er her eksosen kommer før du kjører bilen på verksted. Røret ser slik ut; Den starter ikke så lenge utetemperaturen er over +5 grader så tviler på at det er den som er synderen nå midt på "sommeren" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...