Ang. montering av løftebukk

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er riktig sted å poste men.. skal ha inn en løfte bukk i verkstedet mitt. det er en to søyler med armer. den har ikke den bjelken som ligger fra den ene til den andre i bånn. den skal boltes fast med ganske mange bolter i hver søyle.

så problemet er at det er varme kabler i gulvet.. og da lurer jeg på ettersom jeg skal bruke mange ekspansjonsbolter om hvor dypt jeg må borre disse? hadde håpet på maks fem cm.

 

Noen som har peil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er riktig sted å poste men.. skal ha inn en løfte bukk i verkstedet mitt. det er en to søyler med armer. den har ikke den bjelken som ligger fra den ene til den andre i bånn. den skal boltes fast med ganske mange bolter i hver søyle.

så problemet er at det er varme kabler i gulvet.. og da lurer jeg på ettersom jeg skal bruke mange ekspansjonsbolter om hvor dypt jeg må borre disse? hadde håpet på maks fem cm.

 

Noen som har peil?

 

 

har drevet med litt montering av løfte bukker og vil ikke anbefale og bruke så korte bolter nei.. det er nok langt i fra godkjent og.. så der har du nok ett lite problem.. er bedre dem som har ramme i bunn. en mulighet er og få noen til og måle hvor kablene ligger og så sette noen merker på gulvet og passe på og montere utenom disse.. det ble gjort på de stedene hvor vi monterte og det var kabler der.. men det koster litt og leie inn slike folk som gjør den jobben da.. veit ikke pris på det.. og jeg var skikkelig nervøs når jeg borret etterpå (tenk om det var målt litt feil) : eek : men det gikk bra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe snakkes til fredagen kriss!

 

men hvor dypt er det anbefalt at disse boltene skal stikke?er ganske sikker på at disse kablene ligger dypt men hvor dypt vet jeg jo ikke.. har snakka med gutta på jobben (er elektriker) og de mente at det ikke ville være nøyaktig nok å leie inn disse folkene. det jeg lurer litt på er å la det stå til å heller skjøte hvis noen ryker, mye jobb, men hva gjør man ikke får å slippe å ligge på ett gulv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å få tak i 2 store jernplater og bolte søylene fast i dem? og så bruke 5cm bolter på de store platene igjen? om platene er f.eks 2x2 meter burde det vel gi tilstrekkelig støtte? Får man ett par avstivere fra toppen av hver søyle til vegg eller tak burde jo det og hjelpe en god del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de boltene vi brukte var 20mm utvendig og fra skiva under mutteren 190mm hendte vi var nede i noen som var 150mm.

er fullstendig klar over at det ikke er nøyaktig det disse gutta måler... så det spørs om det er verdt det i forhold til hva det koster.. har ikke noe måle apperater selv da siden du er elektriker.. kan jo være større sjans for og ikke treffe noen kabel..

hvis du lurer på noe om løftebukker kan du kontakte han jeg jobbet for. Onkel tom`s garage.. han driver med dette til daglig. og har gjort det noen år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som vel er viktigere enn om man treffer en kabel eller to er vel å faktisk på festet bukken på en forsvarlig måte. Litt kjedelig hvis skruene ryker når man er under bilen. Løsningen med to stålplater hørtes sånn sett ganske fornuftig ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er visst forholdsvis dyrt utstyr dette for å kunne måle slikt så vi har ikke det. selvfølgelig, sikkerhet kommer jo først, men det med stål plate var ikke så dumt nei! men på denne bukken er det ganske store føtter fra før, men skal ringe litt rundt å høre med folk som selger og høre om de har noe triks på lur!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener Bosch har et sånt laser water til å bruke på

vegger og sette opp hyller og slikt.

Tror at det er et sånnt apparat i det som du kan bruke til å

finne igjen kablene i golvet ditt ! Sørg bare for å ha på

strømmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke et kompass gi utslag om man fører det over en strømførende kabel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne kansje : http://www.clasohlson.no/shop/store/main.asp?COSID=8BF2864B30AC43D788A06F32E460AB10386562&CatPath=0q112q192q665&CampPath=Eq0&IsCampaign=N&NoCache=2005%2D02%2D17+12%3A05%3A56#q10932

 

 

 

Metall/spennings/tredetektor for lokalisering av stendere, elkabler og metallgjenstander i vegger, gulv og tak etc. Digitalt display for eksakt visning. Lydindikering. Viser med en lysstråle hvor det lokaliserte måleobjektet begynner og slutter.

 

269.-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne kansje : http://www.clasohlson.no/shop/store/main.asp?COSID=8BF2864B30AC43D788A06F32E460AB10386562&CatPath=0q112q192q665&CampPath=Eq0&IsCampaign=N&NoCache=2005%2D02%2D17+12%3A05%3A56#q10932

 

 

 

Metall/spennings/tredetektor for lokalisering av stendere, elkabler og metallgjenstander i vegger, gulv og tak etc. Digitalt display for eksakt visning. Lydindikering. Viser med en lysstråle hvor det lokaliserte måleobjektet begynner og slutter.

 

269.-

 

Jeg hadde nok iallefall ikke stolt på det instrumentet der.. ;)

Kjedelig å treffe en varmekabel også da, en del arbeid med å skjøte den!

 

Syns det trikset med metallplater høres ut som en veldig god idè !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke pigge opp gulvet sånn ca. der hvor du skal ha løftebukken og tegne inn hvor kablene går og så mure igjen etterpå? Betongen har vel oppnådd 70% styrke etter en uke. Bare en tanke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjipt problem.. men det finnes jo varmesøkende kamera. Det finner jo lett hvor kablene er. Vet av flere elektrofirmaer som bruker det til forskjellige kontroller og feilsøking.

Tror du bør satse på å feste dette skikkelig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som er litt dumt med å pigge opp der hvor bukken skal stå er at den delen ikke vil sitte så godt sammen med den andre. og jernplate kan jo ha muligjet til å gi seg den å! men er mulig jeg bolter i taket i tillegg! driver å forhører meg litt nå om dagen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper opp denne igjen jeg, men håp om noen gode tips og en status på hvordan dette gikk til slutt.

Ble det noe ordnings på denne bukken? :)

 

Og noen vidre tips til andre med samme planer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt etter hvor mye effekt det ligger pr. m2 så ligger de kablene med ca 10-20cm i c-c tipper jeg.Kanskje det å pigge opp utenfor det område der bukken skal stå for å finne retning og c-c ,så svekker du ikke der du skal feste den.Å få de karene som driver med rønken av gulv ved feil på kabler i gulv koster ca 3000 for feilsøk + rep.

Fomler litt med ledning serru.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp inn noen meter med 2x4" stål bjelker. få noen til og sveise 2 stykk i bunn og en i topp som du fester i hver side av garasjen. samt rett opp for feste i tak..

 

gjør du dette står den nesten av seg selv..

 

så skaffer du tak i en stålplate og får bøyd til slik at det ikke blir for stort ubehag og kjøre over de to bjelkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bukken sitter meget godt fast i gulvet i verstedet nå! har brukt den mye siden jeg postet dette! jeg lot det stå til og boltet den fast i gulvet med 8 12mm ekspansjons bolter i hver søyle borret de ned ca 10cm.

Det ligger 4 sløyfer varmekabel i gulvet mitt så da tok jeg sjangsen på at jeg ihvertfall kunne klare å beholde noen av de mens jeg holdt på;)

for vært hull jeg borret kontroll megget jeg kablene, til slutt viste det seg at jeg ikke hadde truffet noen! Mer flaks en det trodde jeg det ikke gikk ann å ha på en dag så da dro jeg like gjerne og la inn en lotto etterpå, men selvfølgelig hadde jeg nok brukt opp flaksen min for den dagen ja;) men med ett fortsatt varmt veksted og utallige utsagn som;"jeg aner ikke hva jeg har gjort uten bukk før" er jeg stor fornøyd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, dumt det med lottorekka, men bra at bukken er festet og kosevarmen fremdeles er på:P

 

Men hva er egentlig reglene med betongtykkelse osv, er det noe sted en dødelig mann kan finne ut dette noe sted muligens?

Er også ute etter tips på hvem som kan ta service på bukker osv, da jeg er på let etter en eldre brukt (billig) bukk selv: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.