Autronic SMC feilkode 34 (???)

Anbefalte innlegg

Ifølge manualen tilsier det:

 

"Sync reference pulse i/p saknas", evt mangler, for de som ikke er svenske.

 

...så 50øre spørsmålet: og det vil si hva? : klø :

 

Symptomer: Tenninga kutter plutselig under kjøring, ved forsøk på oppstart igjen, null tenning, bensinpumpene starter heller ikke. Etter noen forsøk fyrer den igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut til at den ikke får sync signal, det vil si fra fordeler eller cam sensor. Så ville sjekket om kontakten der sitter skikkelig.. eventuelt brudd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut til at den ikke får sync signal, det vil si fra fordeler eller cam sensor. Så ville sjekket om kontakten der sitter skikkelig.. eventuelt brudd

 

Skal den få noe signal derfra FØR motoren startes da? Slik jeg tenker blir vel det litt vanskelig, i og med at den gir først signal når "triggeren" passerer sensoren, og det skjer da ikke når motor ikke er igang?

 

...og etter stoppet ville ikke bensinpumpene starte når jeg dro på tenninga. Eller er at de starter avhengig av at sprutet får signal (evt kontakt?!) med kam-sensoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal den få noe signal derfra FØR motoren startes da? Slik jeg tenker blir vel det litt vanskelig, i og med at den gir først signal når "triggeren" passerer sensoren, og det skjer da ikke når motor ikke er igang?

 

...og etter stoppet ville ikke bensinpumpene starte når jeg dro på tenninga. Eller er at de starter avhengig av at sprutet får signal (evt kontakt?!) med kam-sensoren?

 

All motorstyring må ha signal fra cam slik at den vet hvilken posisjon den er i...

 

Så en vil ikke få start uten dette signalet, men de alle fleste motorstyringer forsetter å kjøre som de skal om dette signalet detter ut under kjøring, men start får en ikke uten dette..

 

Uten riktig trigger signal så vil en ikke få tenning eller bensinpumpen til å gå..

 

 

 

Alt dette forutsetter selvsagt at motorstyringen bruker sync da :D

 

men om sync signalet detter inn og ut under kjøring så vil dette også skape problemer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

All motorstyring må ha signal fra cam slik at den vet hvilken posisjon den er i...

 

Så en vil ikke få start uten dette signalet

 

...og hvordan i all verden vet den hvilken possisjon den står i FØR man prøver å starte? Den får vel ikke noe signal før triggeren passerer sensoren, så da når motoren står stille så får den jo heller ikke noe signal? Bensinpumpene skal jo fyre FØR man fyrer motoren.

 

Får ikke dette til å stemme altså : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og hvordan i all verden vet den hvilken possisjon den står i FØR man prøver å starte? Den får vel ikke noe signal før triggeren passerer sensoren, så da når motoren står stille så får den jo heller ikke noe signal? Bensinpumpene skal jo fyre FØR man fyrer motoren.

 

Får ikke dette til å stemme altså : bh :

 

Den vil prime i noen sec og stoppe, men vil ikke begynne å gå før en drar på starter og får signal på triggere..

 

Så om alt er dødt så kan jo feilen være at du mister strøm til sprutet osv.. har du sjekket med pc at du har kontakt med hjernen når den begymmer å bli slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den feilmeldings-lampa driver å blinker når jeg skrur på tenninga og bensinpumpene ikke starter (primer), så det er jo en ganske grei indikator på at sprutet har strøm vil jeg tro. Starteren fyrer også da hvis jeg prøver, men motoren fyrer jo selvfølgelig ikke pga null bensintrykk. Sånn jeg forstår symptomene her så er problemet bensinpumpene, men det stemmer jo fan ikke overens med feilmeldinga sprutet gir... : bh : ...men så er det jo mulig at jeg er helt på bærtur også da.

 

Har ikke koplet til pc og sjekket der enda nei. Har ikke laptop med windows og com-port selv, men skal prøve å få lånt en av noen i nærmeste fremtid, hvis jeg klarer å oppdrive noen som har noe slikt steinalder-utstyr liggende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den feilmeldings-lampa driver å blinker når jeg skrur på tenninga og bensinpumpene ikke starter (primer), så det er jo en ganske grei indikator på at sprutet har strøm vil jeg tro. Starteren fyrer også da hvis jeg prøver, men motoren fyrer jo selvfølgelig ikke pga null bensintrykk. Sånn jeg forstår symptomene her så er problemet bensinpumpene, men det stemmer jo fan ikke overens med feilmeldinga sprutet gir... : bh : ...men så er det jo mulig at jeg er helt på bærtur også da.

 

Har ikke koplet til pc og sjekket der enda nei. Har ikke laptop med windows og com-port selv, men skal prøve å få lånt en av noen i nærmeste fremtid, hvis jeg klarer å oppdrive noen som har noe slikt steinalder-utstyr liggende.

 

Normalt er starteren koblet rett på tenning, så starteren vil gå selv om sprutet ikke har strøm..

 

Men om du har lys på sprutet så er det nok liv. JEg tenker det er noe i feilmeldingen, altså noe med trigger signalet.. om du ikke har gnist eller liv i dysene når dette skjer så er det nok fordi sprutet manger trigger signal og setter ikke igang dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEg tenker det er noe i feilmeldingen, altså noe med trigger signalet.. om du ikke har gnist eller liv i dysene når dette skjer så er det nok fordi sprutet manger trigger signal og setter ikke igang dette

 

...og det at bensinpumpene ikke fyrer er helt urelatert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og det at bensinpumpene ikke fyrer er helt urelatert?

 

Viss pumpen er satt opp i sprutet til å prime og ikke gjør dette når dette inntreffer så kan det ha noe å si.

 

men om den primer når den får tenning men ikke fortsetter å gå når du drar på starteren så er det sprutet som ikke starter pumpen.

 

selv om pumpen er defekt/ dårlig koblet som gjør at den ikke går, så tviler jeg på at den kommer opp med den feilmeldingen på sync sensor :D

 

Nå har jeg aldri vært borti Autronic men feilkoden kan jo ha oppstått og står den fra gammelt av, eller er det klokkeslett på loggen? For å se at det er denne koden som inntreffer når bilen blir slik,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, motoren starter hver gang pumpene primer. Primer de ikke, så starter motoren selvfølgelig heller ikke... Litt vanskelig det, selv med gnist og liv i dysene, når den ikke får noe bensin.

 

Når feilkoden først inntraff og den stoppet, så ville den ikke starte igjen. Starteren gikk, men ikke bensinpumpene. Etter noen forsøk med av og på med tenning, så primet bensinpumpene, og motor startet.

 

Det er det som får meg til å tro at problemet er relatert til pumpene og ikke trigger-sensoren... For om motor starter eller ikke kommer anpå om pumpene primer eller ikke, og de skal prime uavhengig av om trigger-sensoren fungerer eller ikke (da det registreres først ETTER at man forsøker å starte motor).

 

Men så igjen, det stemmer ikke overens med feilmeldingen :P

 

Litt knotete forklart kanskje, men håper du skjønner...

 

Det kan jo også være to urelaterte problemer som inntraff samtidig (dårlig kontakt til sensor + dårlig kontakt/defekt pumpe) . Oddsen for det er vel ikke akkurat stor, men rarere ting har vel skjedd tidligere i verdenshistorien...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, motoren starter hver gang pumpene primer. Primer de ikke, så starter motoren selvfølgelig heller ikke... Litt vanskelig det, selv med gnist og liv i dysene, når den ikke får noe bensin.

 

Når feilkoden først inntraff og den stoppet, så ville den ikke starte igjen. Starteren gikk, men ikke bensinpumpene. Etter noen forsøk med av og på med tenning, så primet bensinpumpene, og motor startet.

 

Det er det som får meg til å tro at problemet er relatert til pumpene og ikke trigger-sensoren... For om motor starter eller ikke kommer anpå om pumpene primer eller ikke, og de skal prime uavhengig av om trigger-sensoren fungerer eller ikke (da det registreres først ETTER at man forsøker å starte motor).

 

Men så igjen, det stemmer ikke overens med feilmeldingen :P

 

Litt knotete forklart kanskje, men håper du skjønner...

 

Det kan jo også være to urelaterte problemer som inntraff samtidig (dårlig kontakt til sensor + dårlig kontakt/defekt pumpe) . Oddsen for det er vel ikke akkurat stor, men rarere ting har vel skjedd tidligere i verdenshistorien...

 

Når du sier det på den måten så kan det virke tilfeldig med feilmeldingen, kanskje den ligger fra gammelt av.

 

Tvangskjør pumpen neste gang dette inntreffer og se om den starter på første forsøk da.. Ellers så regner jeg med dette er koblet via rele og sikring som kan være verdt å sjekke over..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja det høres ut som du får en form for manko/sporadisk feil på sync signalet. Kjenner ikke i Autronic her heller men har kåla litt med andre sprut. Når du skrur på tenninga føre du drar den på starteren har puma alltid starta opp da? Mulig Autronicen er satt opp så den trenger begge for å prime, det høres nå litt merkelig ut men. Den bruker kun camsync til oppstart og når motoren skaller i turtallsperra. Ta en til til Kai aka KRB trading du så får du svar med en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løst! Det var visst kontakten man plugger autronicen i... Var begynt å bli litt dårlig kontakt der, så bente til så høla ble litt trangere, og det likte visst bilen veldig godt... =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og så lenge holdt det : klø :

 

Får prøve å bytte hele kontakten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.