Golf V 2.0 tdi (Fusker ved lett kjøring)

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er min første post på forumet, selv om jeg har fulgt med og lest her inne en liten stund.

 

Kjøpte tidligere i sommer en 2005 mod 2.0 Tdi (BKD) og har problemer med at den ikke sviver helt rent ved lett kjøring. Føles omtrent som å kjøre på ujevn vei... Dette kan også fremprovoseres om en ruser lett når en står stille, feks om en prøver å holde turtallet på 1200 rpm så vibrerer/fusker det. Om en gir på når en kjører forsvinner det, føles det hvertfall som.

 

Km,stand på bilen er ca 66000 km. Svinghjulet er byttet 2 ganger, sist for under en måned siden og vibrasjonene endret seg ikke selv om svinghjulet ble byttet. (Ble byttet på reklamasjon) Ser det har vært skrevet endel om gjensotet egr ventil og innsug, kan det være så enkelt som at det er det jeg også sliter med?

 

Alle svar og forslag mottas med takk :)

 

Mvh

 

Ole K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen formening? Trengs evt mer info?

 

-Ser forøvrig at dette burde vært postet under teknisk, mekanisk og elektrisk. Så er bare å flytte det om noen med riktig tilgang ser innlegget :)

 

Mvh

 

Ole K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde bilen på verksted idag, og de mener det er ei dyse som er problemet. Men fikk inntrykk av at det omtrent er umulig å finne ut hvilken dyse som er problemet. Så da kan det jo bli en kostbar rep.

Uansett, tenkte bare å poste det her i tilfelle andre skulle oppleve lignende symptomer.

 

Mvh

 

Ole K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg ut måleblokk nr 23 på motor når fusken oppstår, så kan jeg si om det er ei dyse..og hvilken som eventuelt sliter:) Overhode ikke vanskelig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, da får jeg høre med verkstedet om de kan hjele meg med dette. Har ikke noe å sjekke dette med selv :)

Takker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var visst ikke så enkelt å få til :) Skal innom ett annet verksted å høre om de kan hjelpe.

 

MEN, det lå en feilkode inne : 18072 -Pump jet control malfunction circuit. Slettet denne og kjørte en tur, virket ikke som den kom tilbake. Men fuskinga er der fortsatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var visst ikke så enkelt å få til :) Skal innom ett annet verksted å høre om de kan hjelpe.

 

MEN, det lå en feilkode inne : 18072 -Pump jet control malfunction circuit. Slettet denne og kjørte en tur, virket ikke som den kom tilbake. Men fuskinga er der fortsatt.

 

Høres ut som mulig feil i ledningsskinna som er inne i toppen som går til dyser og glødeplugger.. Om de ikke finner noe annet be de prøve dette: selvdiagnose->01 motor->logg inn->kode 12233-> tilpassing->kanal 3-> øk så verdien i kanal 3 med 400 utover det som står der fra før. Om det ikke går på din bil så er den for akkurat for ny..

 

Vill gjetting men sitter den store sorte runde kontakten som går inn på toppen din på førersiden festet skikkelig? (er til å skru på)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som den var skrudd skikkelig ja. :) Skal sjekke det andre tipset om de har mulighet for det, ellers får jeg krype til korset å høre med det nærmeste Møller verksted.

Ellers er det jo sånn at desto flere mekanikere som er innom desto flere teorier:) Han ene mente det kunne være noe med returen da selv mikroskopiske lekkasjer kunne gi lignende symptomer.

Selv har jeg ikke peil og er glad for alle innspill jeg får :)

 

Mvh

 

Ole K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også litt fusking ved rolig kjøring, som kan minne litt om det du beskriver, og jeg har deaktivert EGR....

 

Stian: vil du se at en av dysene har en annen verdi på måleblokk 23?

 

Edit: så også en som snakket om en dyse som hadde vibrert i stykker toppen på en A6, er dette noe som skjer, og som en bør følge med på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også litt fusking ved rolig kjøring, som kan minne litt om det du beskriver, og jeg har deaktivert EGR....

 

Stian: vil du se at en av dysene har en annen verdi på måleblokk 23?

 

Edit: så også en som snakket om en dyse som hadde vibrert i stykker toppen på en A6, er dette noe som skjer, og som en bør følge med på?

 

Hei. ja man ser utifra mvb 23 om sylinderen har mindre effekt, og kan gi en indikasjon på om en dyse har problemer, eller om det er drivstoff forsynings problemer.

 

Har sett et par tilfeller av dette på 16v 2.0tdi ja, hvor deler av huset til dysa har sprekkt opp.

Men legg ut mvb 23 på tomgang/og der fusk oppstår om du har mulighet.. man kan si mye utifra det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Logg gjerne disse mvb: 1 (med clima av på tomgang), 4 (tomgang), 7 (helt kald motor pån tomgang, verdien skal øke jevnt til den er varm),

13 (tomgang) og 23 som sagt på tomgang og i området der fuskingen oppstår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Logg gjerne disse mvb: 1 (med clima av på tomgang), 4 (tomgang), 7 (helt kald motor pån tomgang, verdien skal øke jevnt til den er varm),

13 (tomgang) og 23 som sagt på tomgang og i området der fuskingen oppstår.

 

Jeg regner med alt ,med unntak av 7 er på varm motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer:) minst 85 grader på kjølevann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært å målt litt. (sorry trådstarter for stjeling av tråden din, men det angår vel saken...)

 

Blokk 1:

 

rpm: 882 Inj. quantity: 2,7 til 3,6mg/str Inj. duration: 6,6 til 7,1KW

 

Blokk 4: Inj. start: 0,0 BTDC Inj. duration: 6,6 til 7,1KW Tprsion value -2,5KW

 

Blokk 7:

 

Coolant fuel intake air

30 26 19,8

35 30,6 19,8

40 34,2 20,7

45 36 20,7

50 40,5 21,6

55 46,8 22,5

60 49,5 23,4 fusker mye på tomgang her

65 54,9 26,1

70 54 27

75 58,5 29,7

80 61,2 32,4

85 68,4 36

 

Blokk 13: inj. quantity deviation:

 

cyl1: -0,35 til -0,40 mg/str

cyl2: -0,14 til +0,05 mg/str

cyl3: -0,45 til -0,28 mg/str

cyl4: +0,59 til +0.80 mg/str

 

Blokk 23:

 

Tomgang, switch time deviation:

 

Cyl1: -49 til -55

cyl2. -34 til -40

cyl3: -50 til -58

cyl4: -37 til -43

 

Ved 1680rpm:

 

cyl1: -40 til -45

cyl2: -19 til 29

cyl3: -53 til -45

cyl4: -25 til -31

 

Der verdiene er fra/til er det variasjoner innen ca. 5 sekunder, men verdiene forandrer seg hele tiden, dette er maks utslagene...

 

Som du ser er det to sylindre som skiller seg ut, håper du vet hva dette betyr.

Noen verdier er flere steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verdi 2 i mvb 1 skal ligge mellom 3,0mg/h-9,0mg/h. Er den store deler av tiden nede på 2,7mg/h?

 

Verdi 4 i mvb 4 angir slakken i registerreim og vridninger på kam i forhold til veiv. Skal ligge mellom -3.0 og +3.0 så den er ok.

 

Verdi 1 i mvb 7 er kjølevannstemp fra G62 og skal stige jevnt. Hva var ute temp når du startet logging av mvb 7?

 

Mvb 13 så skal tomgangsreguleringen variere mellom -3,01 og +3,01mg/h så den er ok.

 

Mvb 23 så er det tillatt med enkeltverdier som springer opp til +60 eller ned til -60. Så dine dyser er ikke utenfor, dog jeg hadde utmontert dysene og kontrolert spess dyse 1 og 3, hadde også kontrolert tettningskonusen rundt hulled dysespissen sitter i på topplokket for sprekker/slitasje.

En elektronisk kompresjonskontroll med orginalt diagnosesystem hadde jeg også gjort.

 

Er EGR blokket eller justert styringsverdien som jeg har forklart i tidliger innlegg her? Om den er justert hvor mye økte du verdien med?

 

Stian:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verdi 2 i mvb 1 skal ligge mellom 3,0mg/h-9,0mg/h. Er den store deler av tiden nede på 2,7mg/h?

 

 

Er EGR blokket eller justert styringsverdien som jeg har forklart i tidliger innlegg her? Om den er justert hvor mye økte du verdien med?

 

Stian:)

 

Den er unntaksvis nede på 2,7, ligger på snitt mellom 3 og 3,3.

 

EGR er alltid stengt via motor-soft...

 

Utetemp var ca. 22 grader, og bilen hadde stått i ca. 6 timer.

 

BØR jeg sjekke dysene, eller hadde det vært en fordel? Er dette noe jeg kan gjøre selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen fusker så hadde jeg sjekket de i allefall. Trengs nye pakkninger på dysene og måleur for innstillinger av dyseslag etterpå. Anbefaler ikke å gjøre dette selv egentli. Trengs spesialverktøy for å ta de ut på riktig måte. Kan være at en rens av dyser i ultralyd renser med spesial veske i hadde gjort verdiene bedre. Men er fuskingen der hele tiden på visse turtall? Ryker bilen hvitt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fuskingen er vel konstant mellom 1500 og 1800rpm sånn omtrent...

 

Den ryker grå/hvitt ved godt pådrag, ser i speilet at det skjer noe bak bilen, men ikke noe som blir liggende i luften.

 

Edit: kan jeg ta kompresjonstest med VAG-com'en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at dette går med vagcom, dette gjøres i en gudet funksjon på VAS diagnoseaparat. Hvordan er verdiene i mvb 23 når denne røyken kommer? Kan tyde på dårlig forbrenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så lett å måle det, det er med godt pådrag, mellom 2/3 og full gass sånn omtrent... Men den ryker vel helst mindre enn dieseler flest vil jeg si.

 

Jeg kikket forresten i Elsawin på dysene, tror ikke jeg skal gjøre det i innkjørselen når jeg trenger bilen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så lett å måle det, det er med godt pådrag, mellom 2/3 og full gass sånn omtrent... Men den ryker vel helst mindre enn dieseler flest vil jeg si.

 

Jeg kikket forresten i Elsawin på dysene, tror ikke jeg skal gjøre det i innkjørselen når jeg trenger bilen :P

 

Dyse utmontering hadde jeg vel tatt på et verksted ja;) Går verdien på 23 opp til +- 128 noen gang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke, skal teste under kjøring en dag...

 

Hva betyr verdi 2 i mvb1?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innsprøytingsmengde :) er verdi 2 i mvb 1.

Denne blanke slitte ringen i konusen nede i toppen er det jeg hadde sjekket om var der når dysene først var ute eventuelt. Vanlig på 16v 2,0tdi. Det skal være en jevn maskinert kon der, den blanke ringen man ser er slitt sånn og fører til forbrenningsfeil/fusking. Bildet har jeg tatt av en topp på en a3 med bkd motor som fusket og røyk hvitt. Løsning: Topp må byttes. Sier ikke at det er feilen på din bil, men om dysene er ute og bilen fusker så må det sjekkes på sånn motor:)

11082010256.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da ryker den hvitt hele tiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om den er så ille som på bildet her, så ryker den forferdelig mye tykk hvit røyk og fusker veldig, om slitasjen er i startfasen, så ryker den bare litt og fusker litt bare. :) Kan være at rens av dyser hjelper på ditt problem:) Tunap har en fin rens som har vist seg å virke bra (den er utviklet i samarbeid med vag) microflex® PREMIUM 983

System-Virkestoff „Diesel” http://www.tunap.no/PDF/TUNAP_katalog.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.