Golf V 2.0 tdi (Fusker ved lett kjøring)

Anbefalte innlegg

Så da kan jeg prøve rensen til Tunap, og om det ikke hjelper, MÅ jeg sjekke dysene/toppen FØR toppen ryker?

Tusen takk for hjelpen, forresten, gull verdt dette!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en svakhet i toppen så om det først har startet å bli sånn i toppen så er den deffekt, desverre.

Jeg hadde demontert dysene om rens ikke funket og sett etter avleiringer på dysene, skadede pakninger på dysene og denne konusen:)

Men stor sjangs ville jeg tro at rens hjelper spess om bilen er chippet og har gått litt mye med pen kjøring:)

Lykke til:) Jeg har da tatt utgangspunkt i at Lmm og andre el komponenter er ok:)

Bare hyggelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men stor sjangs ville jeg tro at rens hjelper spess om bilen er chippet og har gått litt mye med pen kjøring:)

Næh, det kan vel ikke være tilfelle :D

Så litt hardkjøring er en fordel, mao?

Det stoffet du linker til, er jo tilsetting til diesel, men de har også rene dyserenser som helles i filteret, er det allikevel tilsetningen du anbefaler?

Om toppen er gåen, kan jeg da ødelegge noe annet om jeg kjører med det så lenge det er fornuftig?

Jeg får ikke dette på garanti, desverre, så da må jeg vel bytte forsikring først :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Næh, det kan vel ikke være tilfelle :D

Så litt hardkjøring er en fordel, mao?

Det stoffet du linker til, er jo tilsetting til diesel, men de har også rene dyserenser som helles i filteret, er det allikevel tilsetningen du anbefaler?

Om toppen er gåen, kan jeg da ødelegge noe annet om jeg kjører med det så lenge det er fornuftig?

Jeg får ikke dette på garanti, desverre, så da må jeg vel bytte forsikring først :P

Lønner seg å dra på litt avogtil ja;) Få blåst ut litt sot:) Sorry my bad, disse to mente jeg,micrologic® PREMIUM 134

Innsprøytnings rens „Diesel“ og micrologic® PREMIUM 135

Injektor rens „Diesel“ Den sisste må man ha adapter til på side 23 her. http://www.tunap.no/PDF/TUNAP_katalog.pdf :) Så det blir nok den første du bør prøve og eventuelt bruke den jeg nevnte allerførst som forebyggende:)

Aller først hadde jeg tatt bort innlegget anngående forsikkring her om du tenkte tegne det ;)

Katalysatoren kan ta skade over tid om den ryker mye. Ellers kan kraftig fusking, slite mere på motorfester, og alt i drivverket egenti:) Men prøv rens først du:)

Bare nyskjerrig men hva viser måleblokk 3. visningsfelt 2 og 3 på tomgang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lønner seg å dra på litt avogtil ja;) Få blåst ut litt sot:) Sorry my bad, disse to mente jeg,micrologic® PREMIUM 134

Innsprøytnings rens „Diesel“ og micrologic® PREMIUM 135

Injektor rens „Diesel“ Den sisste må man ha adapter til på side 23 her. http://www.tunap.no/PDF/TUNAP_katalog.pdf :) Så det blir nok den første du bør prøve og eventuelt bruke den jeg nevnte allerførst som forebyggende:)

Aller først hadde jeg tatt bort innlegget anngående forsikkring her om du tenkte tegne det ;)

Katalysatoren kan ta skade over tid om den ryker mye. Ellers kan kraftig fusking, slite mere på motorfester, og alt i drivverket egenti:) Men prøv rens først du:)

Bare nyskjerrig men hva viser måleblokk 3. visningsfelt 2 og 3 på tomgang?

Tenkte på det med forsikringen, ja, men konkluderte med om de fant tråden ville skaden være skjedd uansett, var vel mest ment som spøk uansett....

Jeg har ikke målt blokk 3...

Vet du hvor jeg kan få kjøpt Tunap?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har mulighet, legg gjerne ut mvb 3 også:)

Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal

Bengt Olsen

Mob: +47 93 23 19 09

Epost: bengt.olsen@tunap.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten du har ikke DPF?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope.

Så den kontakten, men de selger vel bare til firma?

Får høre med verkstedene her lokalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok bra;) Faren til en kamerat av meg fikk kjøpt privat:) Om ikke så kan de sikkert fortelle hvem som har det:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare litt nysgjerrig, hvis man har DPF, kan det forårsake tilsvarende problemer?

Har en '06 Passat 2.0 TDI som har begynt å ryke svart, spesielt ved pådrag OG når jeg rygger : klø :, og delvis starter opp. Har tenkt på LMM, men etter å ha lest tråden ehr er jeg usikker.

Har ikke noen feilmeldinger, og går jevnt på tomgang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dpf kan føre til treg gassrespons, fusking og svidd lukt under rensing av filter.. mao, sporadisk. Han har koblet ut agr og det fører til igjenntetting av dpf derfor jeg spurte:)

Prøv å rens agr ventilen. Tviler på at du har DPF om den ryker sort:) DPF biler ryker ikke sort om de er i orden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dpf kan føre til treg gassrespons, fusking og svidd lukt under rensing av filter.. mao, sporadisk. Han har koblet ut agr og det fører til igjenntetting av dpf derfor jeg spurte:)

Prøv å rens agr ventilen. Tviler på at du har DPF om den ryker sort:) DPF biler ryker ikke sort om de er i orden.

Er agr-ventilen lett tilgjengelig under plastikken der framme da? Må innrømme at jeg ikke har plukket av den i min eietid på 2.0 TDI'en.: flau : (regner med at det er det samme som EGR ?!?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er agr-ventilen lett tilgjengelig under plastikken der framme da? Må innrømme at jeg ikke har plukket av den i min eietid på 2.0 TDI'en.: flau : (regner med at det er det samme som EGR ?!?)

Jepp, den finner du lett på innsuget :)

Stian:

Blokk 3 på tomgang med varm motor:

Spec: 295 actual: 275-305 duty cycle: 67%

Betyr dette at EGR faktisk ikke er stengt? Har bare fått beskjed om at den skal alltid være stengt i motor-soft...

I blokk 23 var den laveste verdien jeg klarte å se -80 og den høyeste ca +10, dette var med normal kjøring fra kald til varm motor, og ett par "drag" med full øs, men jeg var alene og på offentlig vei, så jeg fikk naturlig nok bare gløttet bort på pc'en av og til...

Klarer ikke å finne at jeg kan "ta opp" denne måleblokken i VAG-com slik en kan med andre blokker/verdier...

Jeg fant forresten Tunap 134 lokalt, og har bestilt nytt dieselfilter, så da prøver jeg nok det i morgen.

Regner med det bare er å fylle på det som går i filteret, resten i tanken og kjøre? Står nesten ingenting på flasken.... Spiller det noen rolle om jeg har kald eller varm motor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var visst ikke så enkelt å få hjelp av verksted med diagnose utstyr. Så da kjøper jeg en VAG-com og poster res når det foreligger, om jeg får til å bruke den da :)

Mvh

Ole K

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var visst ikke så enkelt å få hjelp av verksted med diagnose utstyr. Så da kjøper jeg en VAG-com og poster res når det foreligger, om jeg får til å bruke den da :)

Mvh

Ole K

Relativt enkelt, men bare spør, så skal du få svar :)

Kjøp ordentlig Ross-tech da, så sparer du deg for masse bry.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, den finner du lett på innsuget :)

Stian:

Blokk 3 på tomgang med varm motor:

Spec: 295 actual: 275-305 duty cycle: 67%

Betyr dette at EGR faktisk ikke er stengt? Har bare fått beskjed om at den skal alltid være stengt i motor-soft...

I blokk 23 var den laveste verdien jeg klarte å se -80 og den høyeste ca +10, dette var med normal kjøring fra kald til varm motor, og ett par "drag" med full øs, men jeg var alene og på offentlig vei, så jeg fikk naturlig nok bare gløttet bort på pc'en av og til...

Klarer ikke å finne at jeg kan "ta opp" denne måleblokken i VAG-com slik en kan med andre blokker/verdier...

Jeg fant forresten Tunap 134 lokalt, og har bestilt nytt dieselfilter, så da prøver jeg nok det i morgen.

Regner med det bare er å fylle på det som går i filteret, resten i tanken og kjøre? Står nesten ingenting på flasken.... Spiller det noen rolle om jeg har kald eller varm motor?

Jeg så på Lmm verdien din;) Så ok ut.

Om du vil finne ut av om egr regulerer så er det bare å kjøre grunninstilling motor kanal 3 og se på de to lmm verdiene, om den synker drastisk når egr er aktivert så åpner egr:) Motor på tomgang.

Fyll filteret fullt med det, og resten i tanken:) Har de samme funksjonene som diesel har så det gjør ikke noe å ha 100% av det i filteret:) Skader ikke om du kjører den litt varm før du bytter filter og heller på greiene:)

Dyseverdiene ser ok ut i grunn:) max 100 er grenseverdien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjeler tråden ettersom jeg leste dette :)

Min 2.0 DPF fusker ørlite KUN på tomgang ca 1-2 ganger pr mnd, noen ganger kan det gå lenger uten fusken....sjekket dysene på ensjø: ingen feil/avvik. Tilbakeføringventilen er resnet for sot. Fuskingen sees ikke på turteller og kan ikke høres på motor, bare kjenner motor rister.

Hva mer kan jeg evt sjekke? Er kanskje ingen vits, ....men lurer jo på hvorfor det er slik :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjeler tråden ettersom jeg leste dette :)

Min 2.0 DPF fusker ørlite KUN på tomgang ca 1-2 ganger pr mnd, noen ganger kan det gå lenger uten fusken....sjekket dysene på ensjø: ingen feil/avvik. Tilbakeføringventilen er resnet for sot. Fuskingen sees ikke på turteller og kan ikke høres på motor, bare kjenner motor rister.

Hva mer kan jeg evt sjekke? Er kanskje ingen vits, ....men lurer jo på hvorfor det er slik :)

Dette er technische norm som tyskerne liker å kalle det:) MAO, Biler med DPf skal smånykke litt, dette skjer spess under regenrering av dpf, dette pga inngrep fra motorstyreenhet på styring av dyser (det forekommer etterinnsprøytinger, økning av ladetrykk, mere åpning av agr ventil m.m dette for å øke temp på dpf til det er varmt nok til å brenne seg rent for sot. Mere om dette kan fåes hos din lokale møller forhandler i form av DPF brosjyre:) Så bilen din er nok helt ok;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er technische norm som tyskerne liker å kalle det:) MAO, Biler med DPf skal smånykke litt, dette skjer spess under regenrering av dpf, dette pga inngrep fra motorstyreenhet på styring av dyser (det forekommer etterinnsprøytinger, økning av ladetrykk, mere åpning av agr ventil m.m dette for å øke temp på dpf til det er varmt nok til å brenne seg rent for sot. Mere om dette kan fåes hos din lokale møller forhandler i form av DPF brosjyre:) Så bilen din er nok helt ok;)

Takk for svar......ikke så lett å forklare en kjøper på bilen om periodisk fusking :) Kan jeg spørre etter denne brosjyren på verkstedet?

Alt du skrev stemte så bra, at bilen gikk dårlig, luktet brent etc...det opplevde jeg i går når den fusket på tomgang. Ca 2mndr siden sist gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brosjyren har i allefall vi liggende på disken hos alle kundemotagere på verkstedet, om det er standaren rundt om i møller veit jeg ikke. men spør verksted drift :) Alltså kundemottager serviceleder etc:)

Veldig mange som lurer på denne "fuskingen" på sine DPF biler, i mitt hode skyldes det svak informasjon fra selger til kjøper ved overtagelse av sin bil:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kjørt en runde med Tunap 134 rett i nytt dieselfilter (hele flaska gikk i filteret, så ingenting i tanken), og det hjalp mye, men det er fortsatt fusking igjen...

Gode forslag da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er verdiene på 23 etter rens?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er verdiene på 23 etter rens?

Dæven hvor du spør da :P

Skal se en dag, vet ikke når jeg får tid...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven hvor du spør da :P

Skal se en dag, vet ikke når jeg får tid...

No info no idea;) Kan aldri få for mye info vettu;) Null stress, ta det når du har tid:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.