Golf V 2.0 tdi (Fusker ved lett kjøring)

Anbefalte innlegg

Da har jeg prøvd å måle litt... Kanskje helt på bærtur :)

1.JPG

2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, helt riktig det, bare vent til Stian kommer innpå, så får du vel svar ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som litt mere problemer med drivstoff forsyningen på 1 av sylindrene. kunne jeg sett mvb 23 ved full belastning? (full gass max/min verdier:) ) Verdiene dine er ikke utenfor tillatt område.. men differansen er litt stor der.

 

Dyserens kan muligens være en løsning, men vil gjerne se 23 under full gass også om mulig:)

 

legg gjerne ut de andre mvb som beskrevet også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal forsøke å få det til ja:) Har forsøkt 3 typer dyserens uten at det har hjulpet nevneverdig.

 

Takk for svar :)

 

MVh

 

Ole K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

m last.jpg

 

uten last.jpg

 

[ATTACH]149332[/ATTACH

 

Bilde en er med last og bilde 2 er rusing på tomgang

mvb1-23-4tgng.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å si ifra om mer info trengs. Max/Min verdier i fart var ikke så enkelt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å si ifra om mer info trengs. Max/Min verdier i fart var ikke så enkelt:)

 

Har du forsøkt å endre styringsverdien på egr med vacom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, har ingen anelse om hvor jeg må gå inn for å gjøre det. Har ikke turt å trykke meg inn på annet enn måleblokkene enda :)

Så om du/noen kan si hvor jeg må gå inn, skal jeg få gjort det.

 

Ser forøvrig at du skreiv i tidligere innlegg at målingene skulle skje med over 85 grader på kjølevannet, men ser ikke ut til å klare å få det over 84...

 

Mvh

 

Ole K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, har ingen anelse om hvor jeg må gå inn for å gjøre det. Har ikke turt å trykke meg inn på annet enn måleblokkene enda :)

Så om du/noen kan si hvor jeg må gå inn, skal jeg få gjort det.

 

Ser forøvrig at du skreiv i tidligere innlegg at målingene skulle skje med over 85 grader på kjølevannet, men ser ikke ut til å klare å få det over 84...

 

Mvh

 

Ole K

 

Det går fint med 84 grader.

Gå på kanal 1 motor. så går du på loginn (E.L) taster så inn loginn koden 12233

går så ut av loginn og inn på tilpassingskanal 3 på motor og deretter øker du verdien som allerde står der med 400.. og lagrer:)

 

Bruker ikke vagcom selv, så litt usikker på hva loginn og tilpassingskanal heter på vagcom språket:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er verdiene på 23 etter rens?

 

Da har jeg endelig somlet meg til å sjekke....

 

Tomgang, switch time deviation:

 

Gammel: Ny verdi:

Cyl1: -49 til -55 -55

cyl2. -34 til -40 -40

cyl3: -50 til -58 -55

cyl4: -37 til -43 -45

 

1680rpm:

 

cyl1: -40 til -45 -45

cyl2: -19 til 29 -27

cyl3: -53 til -45 -53

cyl4: -25 til -31 -30

 

1: Dette er vel bare teoretiske forbedringer?

 

2: vil Tunap 135 rense mye bedre enn 134? Jeg har ett lokalt verksted som kan ta en slik rens, men det kostet fort 1500-2000,- så jeg gidder ikke å prøve med mindre det har noe særlig mer effekt...

 

3: Hvis rens ikke fungerer, kan det da være noe annet enn toppen som er gåen? (tar da utgangspunkt i at feilen ligger i/rundt dysene og ingenting annet), eller for å si det på en annen måte: Kan jeg ødelegge mer ved å bare kjøre med det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endelig somlet meg til å sjekke....

 

Tomgang, switch time deviation:

 

Gammel: Ny verdi:

Cyl1: -49 til -55 -55

cyl2. -34 til -40 -40

cyl3: -50 til -58 -55

cyl4: -37 til -43 -45

 

1680rpm:

 

cyl1: -40 til -45 -45

cyl2: -19 til 29 -27

cyl3: -53 til -45 -53

cyl4: -25 til -31 -30

 

1: Dette er vel bare teoretiske forbedringer?

 

2: vil Tunap 135 rense mye bedre enn 134? Jeg har ett lokalt verksted som kan ta en slik rens, men det kostet fort 1500-2000,- så jeg gidder ikke å prøve med mindre det har noe særlig mer effekt...

 

3: Hvis rens ikke fungerer, kan det da være noe annet enn toppen som er gåen? (tar da utgangspunkt i at feilen ligger i/rundt dysene og ingenting annet), eller for å si det på en annen måte: Kan jeg ødelegge mer ved å bare kjøre med det?

 

(Bump)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn verdiene ser ut nå så ser de i grunn ok ut og ganske så normale. 135 vil trolig rense noe bedre enn 134, men tviler på at det vil gjør det store utslaget i forhold til nå, alle dine sylindre er fint innenfor specs. Hvordan oppleves bilen nå? har du merket vibrasjon fra motor på høyt turtall stor fart og full belastning? EGR var blendet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR er ikke fysisk blendet, kun i soft (skal være iallefall)...

 

Den vibrerer kun ved litt pådrag mellom 1600 og 2000rpm, når en bare holder farten på flat vei, litt mer pådrag så gir det seg.

Det er ikke noe å merke opp til 190 med full gass iallefall ;)

 

Den ryker litt første gang jeg gir på etter den er startet, uavhengig av temperatur virker det som, selv med moderat pådrag, men som sagt kun første gang i ett gir, etter det gir den seg, så jeg har mer tro på at det kommer av kondens i eksosanlegget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR er ikke fysisk blendet, kun i soft (skal være iallefall)...

 

Den vibrerer kun ved litt pådrag mellom 1600 og 2000rpm, når en bare holder farten på flat vei, litt mer pådrag så gir det seg.

Det er ikke noe å merke opp til 190 med full gass iallefall ;)

 

Den ryker litt første gang jeg gir på etter den er startet, uavhengig av temperatur virker det som, selv med moderat pådrag, men som sagt kun første gang i ett gir, etter det gir den seg, så jeg har mer tro på at det kommer av kondens i eksosanlegget.

 

Litt røyk når kald er normalt:) Eller første pådrag etter litt rolig kjøring:)

 

Blir litt vanskelig uten å ha kjørt bilen, men ville ikke tro det var problemer i toppen.

Bilen er endret sw på, ja? har bilen eventuelt noen gang vært ok før dette ble gjort? ser ut som at den er satt opp til å ha rimelig fete grunnverdier på diesel mengde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sniker inn ett innlegg i mellom her :)

 

Ifht til justering av egr: På kanal 3 så står verdien på åtte tusen og noe, er det denne som skal justeres? (Spør fordi jeg ikke kjente igjen denne verdien ifht andre som har justert og er ikke lysten på å gjøre noe feil:) )

 

Mvh

 

Ole K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sniker inn ett innlegg i mellom her :)

 

Ifht til justering av egr: På kanal 3 så står verdien på åtte tusen og noe, er det denne som skal justeres? (Spør fordi jeg ikke kjente igjen denne verdien ifht andre som har justert og er ikke lysten på å gjøre noe feil:) )

 

Mvh

 

Ole K

 

+ på denne verdien med 400:) test så bilen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg testet og var kanskje litt forskjell. (Kanskje mest psykologisk:) ) Fortsatt litt fusking.

Når jeg ruser på turtall nå så ligger ikke turtellernåla konstant, men vandrer bittelitt opp og ned.

Forsøkte å grunninnstille egr'en også, og den nykkinga som er under grunninnstillinga føles veldig lik den fuskinga som er ved lett kjøring.

Var forøvrig i tyskland forrige helg og har samme type fusk/nykk på høyere turtall med pådrag også. (I høyere hastigheter, dvs 140 + )

Nå har jeg sikkert avslørt opptil flere ganger at jeg har fint lite peiling, men burde kanskje hatt av egr/innsug og gjort det reint? Men i såfall, trengs det nye pakninger, hva slags moment skal det trekkes til med osv? (Trenger egentlig en liten guide:) )

Er det noe spes jeg bør kontrollere når den er av?

 

Kan det være at den ikke lukker helt som den skal?

 

Mvh

 

Ole K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.