Øvre plasttut på radiator knakk av (Audi 200 med klima og ekstra radiator)

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg lurer på hva folk gjorde når plasttuten på deres radiator plutselig knakk av, med en massiv vannlekkasje til følge..

 

Jeg står imellom valget og kjøpe ny radiator, flytte over en radiator jeg har som passer ifra en annen bil eller prøve og lime en liten rørstump på tuten som brakk av.

 

Hva ville dere gjort? Fikse til billigst mulig penge eller kjøpe ny og (mest sannsynlig) slippe å tenke på problemet igjen..

 

 

 

 

EDIT: Endret tittelen så den kan bli lettere å finne for andre senere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på hva slags bil da? om dt er en eldre bil, så koster skjelden radiatorer veldig mye, og kan lett skaffes brukt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

sjekk med disse på pris,mener at en kompis sparte ca 3000 på en radiator til en subaru.

http://www.radiatorservice.no/radiatorer.html

han hadde en sprekk i en stuss som vi aldri klarte å få tett enda vi brukte 2 komponent lim.

Å handle nytt slipper du å tenke på hvor lenge limfugen holder nå du er ute å kjører,skulle

det skje noe så har du garanti på del også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken bil er det snakk om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liming av denne plasttypen holder ikke mange dager. Gjorde det da jeg var nordlending og ikke hadde rask tilgang på deler.

 

Det er såpass mye jobb å skifte at jeg ville valgt en ny.

http://www.radiatorservice.no/ har for 1.390,- + mva til din bil.

 

Evt kan du få en brukt av meg fra A6 95 mod, mulig den kan passe. Kr 300,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, da blir det en ny radiator.

 

Bilen er en 1989 mod Audi 200 med klima.

(Ps. Klimaanlegget er tom for gass/kjøler ikke i det hele tatt)

 

Noen tips om hvordan jeg går frem for å bytte bare radiatoren. Må jeg skru av noen rør til klimaradiatoren som sitter forran? Mulig å lirke ut radiatoren uten å skru av noenting? Hvordan er det montert, etka-screenshot?

 

På forhånd takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

jeg lurer på hva folk gjorde når plasttuten på deres radiator plutselig knakk av, med en massiv vannlekkasje til følge..

 

Jeg står imellom valget og kjøpe ny radiator, flytte over en radiator jeg har som passer ifra en annen bil eller prøve og lime en liten rørstump på tuten som brakk av.

 

Hva ville dere gjort? Fikse til billigst mulig penge eller kjøpe ny og (mest sannsynlig) slippe å tenke på problemet igjen..

 

Dette er et vanlig problem på typ44. Siden du har klimaanlegg har du den store radiatoren som er for turbo og/eller for biler med klimaanlegg.

 

Kjøp en ny radiator. En jeg kjenner kjøpte en radiator på eBay, det fungerte knall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var akkurat ute i høglregnet for å begynne og demontere.. Så oppdager jeg en tut på radiatoren jeg ikke har sett tidligere..

 

Tuten peker fremover og forsvinner ned imellom noe plast og noe drit.. Så da "passer" ikke den nye radiatoren jeg har kjøpt likevel.. men er dette noe som er spesielt for biler med klima?

Fant delenummer på den radiatoren som har røket: 443 121 251AA

Etka sier ingenting om noen ekstra tut og derfor kan jeg heller ikke se tegninga på hvor slangene går hen

 

EDIT: Den slangen jeg snakker om går til en ekstra tynn, lang radiator.. Mulig den er foran bak fangeren..?

 

011500.png

 

Jeg kunne alltids ha bypasset den, men siden den først er der og sannsynligvis fungerer, så hvorfor fjerne den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Har ikke noe misjon her like vel. Funker helt fint uten. OGså får du plass til noe annet moro bak fanger'n evt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvorfor den er der i det hele tatt da, har det vært problemer med god nok kjøling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lille radiatoren kan du fint fjerne. Også plugger du begge utløpene i den store. Ikke bypass.

 

Hadde ALDRi problem med temp, selv ikke på rudskogen med 200'en min uten lille radiatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jeg var litt uoppmerksom og formulerte meg feil istad. Casen er at jeg har tenkt og bytte ut hovedradiatoren til en annen som ikke har uttak for ekstra radiator og heller demontere ekstraradiatoren. har en som allerede en som kunne trengt den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel kanskje 3B-motor du har?

Jeg handla radiator i metall hos NBS når det samme skjedde i min 90 med 20vt. Da slipper du tenke på at de plasttutene knekker. Mener den kosta ca 2300 der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det, noe som bare eksisterer på 91mod 20vT, av en eller annen grunn :P

 

Kommer ikke inn på NBS i det hele tatt, så jeg får ikke sjekket det enda. Meeen jeg går nok for å bare bytte til en normal klimaradiator og driter i ekstra radiatoren. har en som er interessert i den så da blir jeg jo kvitt den også

(så får vi se om jeg får byttet ut den tomme plassen med noe.. moro ;) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan nevne litt om hvordan det er å bytte radiator på disse 200 20v? noen triks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir ihvertfall vesentlig enklere om man tar av luftføringen til bremsen på venstre forhjul og evt. venstre innerskjerm i tillegg til alle de andre luftføringene.

 

Den ekstraradiatoren er nok ikke så veldig nødvendig i Norge, men på den annen side ble den neppe satt inn for moro skyld, og så er det ihvertfall etter min mening lite lurt å "nedgradere" kjølesystemet til et dårligere enn originalt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg handla radiator fra radiatorservice til vanlig 100!? tror jeg det var når min røyk. bare fjerna ekstraradiatoren. Dette funka gull, selv med endel mere ponnier en orginalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saken løste seg, jeg bestilte en AKG aluminiumsradiator (Audi 5000) ifra statene og monterte denne, kom på 1500 kr innk. frakt og radiatoren funket som gull, bilen ble vesentlig kjøligere siden det nå er helstøpt alu :)

Jeg er også behjelpelig hvis andre får samme problem og trenger hjelp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.