#1 Skrevet August 10, 2010 Har kjøpt meg ny bil, Audi A4 1.8TQ b6, og byttet for en stund siden alle bærebruene foran, bortsett fra styrestaget. Etter monteringen ble bilen hevet minst 3 cm foran. Tenke at den ville sige ned etter jeg hadde kjørt en stunt, siden demperne ble tatt ut. Men det skjedde ingenting. Alle delene var akkurat likedan som de gamle, og ble montert riktig. Noen som har en forklaring på hva dette kan være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 10, 2010 Multilink? Demperne er opphengt i en gummiforing som presses ned av fjærbenet, mulig de gamle delene dine var utslitt og myke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 10, 2010 Hvordan ser foringene ut på de gamle armene? Hvis de er utslitt så har du nok noe av svaret der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 10, 2010 nye foringer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 10, 2010 Er b5 du har atilla 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 10, 2010 Om du har dratt til alle foringene mens hjulene hang fritt, så henger bilen i foringene i tilegg til demper/fjær. Dette vil sige seg på plass etter en stund, men da har du og ødelagt foringene igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 10, 2010 Om du har dratt til alle foringene mens hjulene hang fritt, så henger bilen i foringene i tilegg til demper/fjær. Dette vil sige seg på plass etter en stund, men da har du og ødelagt foringene igjen. Skyter inn ett lite spørsmål her: Det du mener er at en skal ikke trekke til f,eks bolter(til moment) på bærearmer før bilen står på hjulene? Eller kan en trekke til mens f,eks bærearmer er ubelastet, altså ikke hjul, navn, bremser etc? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 10, 2010 Skyter inn ett lite spørsmål her:Det du mener er at en skal ikke trekke til f,eks bolter(til moment) på bærearmer før bilen står på hjulene? Eller kan en trekke til mens f,eks bærearmer er ubelastet, altså ikke hjul, navn, bremser etc? stemmer dette. du skal stramme til når ting står "normalt" hvis ikke så vil foringa vri seg og bli utslitt med en gang. enkleste er å bruke en 4 søyler. men det er det ikke alle som har tilgang på. går greit å bruke en jekk og jekke det opp til der det skal være og så stramme til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 10, 2010 Det er vel ikke noe og tilføye til Lars sitt inlegg egentlig. Jeg bruker og sette en jekk under navet, også jekker jeg opp helt til bilen henger på jekken og har forlatt støttebukken man har den på, da er navet, og alle foringer i posisjon pga demper og fjær er komprimert så mye som de er når bilen står på hjulene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 10, 2010 Det er vel ikke noe og tilføye til Lars sitt inlegg egentlig. Jeg bruker og sette en jekk under navet, også jekker jeg opp helt til bilen henger på jekken og har forlatt støttebukken man har den på, da er navet, og alle foringer i posisjon pga demper og fjær er komprimert så mye som de er når bilen står på hjulene. Det skal testes, takk:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 10, 2010 hm, stemmer at boltene ble trukket til før bilen var nede ja, men foringene ser fine ut de. Høres ut som en fornuftig forklaring ja, blir sikkert likedan når jeg får skiftet foringene bak også da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 10, 2010 Det stemmer det. Blir det samme bak ja. Om foringene enda ser bra ut er fint. Da løsner du bare boltene, jekker opp, og drar de til igjen. Så slipper du og skifte de etter 1 år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 10, 2010 Ja, da skal jeg prøve det Men har nettopp byttet fjærer fram og bak, men bilen ble latterlig lav bak. Er antagelig fordig at det er sportsdempere bak, men originale fram. Men foringene bak ser ganske slitne ut, hvor mye vil bilen heves vis jeg evt. bytter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 10, 2010 Bilen vil jo ikke heves om du bytter foringene. Den SKAL ikke heves ved bytte til nye foringer, da har du gjort noe feil. Og har du org, og sportsunderstell dempere om en annen, så ja, da blir det høyde forskjell. Dempere for sportsunderstell er kortere. Og bruker du ikke fjærer for sportsunderstell på de, så er du og ute og kjører. Meget snodig løsning du har der på demper og fjær oppsettet ditt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 10, 2010 Hehe, ja. Saken er at jeg skal ha bilen på eu-kontroll ASAP, men hadde ikke tuv-papirene til de fjærene som sto på bilen, så kjøpte nye fjærer. Men jeg visste ikke at det var sportsdempere bak. Vurderer å kjøpe originale bakdempere, de så litt slitne ut. Så det har nok gått litt fort i svingene ja:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...