Diselfilter og prosedyre etter turbo bytte 1.9Tdi.

Anbefalte innlegg

Heisann: vinke :

 

Jeg var så heldig å havarere turboen på A4'n på fredag,så jeg har montert ny turbo idag.

Jeg skal i tillegg til olje bytte også bytte dieselfilter.

 

Er det bare å bytte dette,slå på tenningen noen ganger så det fyller seg og deretter dra den på starteren til den starter(selvluftene)??

 

Jeg skal også passe på åt det kommer olje til turbo før start ved å dra bilen på starter uten å starte,

Noen forslag på en sensor eller lignende jeg kan koble fra slik at bilen ikke vil starte,uten at noe tar skade??

 

Bilen det gjelder er en 2003 Audi A4 quattro 130Hk ,AVF motor.

 

Noen med noen gode stall tips.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselfilteret er bare og bytte, er ingen feil måte du kan gjøre dette på. Bare pass på at begge pakningene ligger der de skal og at de gammle ikke sitter igjen i holderen, muligens du har den typen der du trenger 13mm umbrako for å løsne filteret, en kjekk ting her hvis du ikke har 13mm umbrako (som regel er denne sjelden å få i sett) bruk en 8mm std bolt med 13mm hode, monter 2 stk muttere og skru disse mot hverandre, da har du laget deg et spesial verktøy ,ala type 13mm umbrako (bruke hode på bolten)

 

Lufting her gjør du ved at du monterer filter, starter bilen, ikke rør gassen, la den gå så fyller filteret seg opp, dette hører du

som regel på motorgangen, hvis den stopper må du bare kinne på starteren til den starter. (ingen fare, går bra gjort dette mange ganger på Møller)

 

Olje til turbo, ingen bekymring, kommer fort olje til turboen ved oppstart.

Du kan nappe av ledningen til dysene (dysekontakta bak på toppen) men da blir det lagret en feil på motorstyre enheten.

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo alikevell være klokt å fysisk sjekke oljetilgang på turbo siden den er havarert, skal vel egentlig holde ganske lenge disse turboene, Bare å sette på oljeslangen til turbo men ikke trekke til skruene, dak skal du rimelig kjapt ha lekkasje der og da vet du at du har olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!

Det ser ganske rett fram ut å bytte diesel filteret,syns det bare er greit å forhøre seg litt angående luftingen

selv om jeg regnet med at det var greit, better safe than sorry......;)

Takk for tipset vis det er 13mm umbrako,skal teste det vis jeg ikke har.

 

Da bare huker jeg av dyse ledningene,jeg har Vag com så feilkoder er ikke no problem...

 

Jeg må bytte olje tilførsels røret til turbo'n så jeg syns det er greit å ta de ekstra minuttene å kontrollere at det kommer olje fram.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pleier alltid å fylle ny turbo med olje i oljetilløpet jeg og turne den litt med fingrene før jeg monterer oljerør:)

Kjør så motor varm, og la den stå på tomgang, kjør så grunninstilling kanal 11 på motor med vagcom feks. Så ladetrykksreguleringen blir justert til ny turbo:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo alikevell være klokt å fysisk sjekke oljetilgang på turbo siden den er havarert, skal vel egentlig holde ganske lenge disse turboene, Bare å sette på oljeslangen til turbo men ikke trekke til skruene, dak skal du rimelig kjapt ha lekkasje der og da vet du at du har olje.

 

Syns det er greit å være sikker ja,tilførsels røret knakk ved turboen så fort jeg rørte det,

rustet istykker ved tilkoblingen til turboen.

Men det var nok koks og utmattelse som tok turboen,akselen knakk på turboen slik at det rant olje inn i eksossiden på turboen.....Så vis noen så en A4 som røykla Porsgrunn på fredag,så var det MEG..: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pleier alltid å fylle ny turbo med olje i oljetilløpet jeg og turne den litt med fingrene før jeg monterer oljerør:)

Kjør så motor varm, og la den stå på tomgang, kjør så grunninstilling kanal 11 på motor med vagcom feks. Så ladetrykksreguleringen blir justert til ny turbo:)

 

Har fått med olje til å ta på turboen og gjøre slik som du sier.

Takk for tipset med kanal 11,det var jeg ikke klar over,men det skal jeg gjøre: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke den motoren, men dersom dieselfilteret er hengende slik de pleier så er det ingen grunn til ikke å fylle det helt opp med diesel før man monterer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pleier alltid å fylle ny turbo med olje i oljetilløpet jeg og turne den litt med fingrene før jeg monterer oljerør:)

Kjør så motor varm, og la den stå på tomgang, kjør så grunninstilling kanal 11 på motor med vagcom feks. Så ladetrykksreguleringen blir justert til ny turbo:)

 

gjelder dette passat med avf også,, grunninstillig av ladetrykksregulering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke den motoren, men dersom dieselfilteret er hengende slik de pleier så er det ingen grunn til ikke å fylle det helt opp med diesel før man monterer.

 

Støtter denne. Bruker alltid og fylle opp filteret før jeg monterer det. Da starter bilen uten problem, og går knirkefritt. Jeg bruker og fylle det med parafin, da jeg som regel alltid har det liggende. Går noen minutter så er det mer diesel enn parafin i filteret, og motoren er klar for belastining.

Om du fyller filteret med og dra rundt motoren, så sliter dette ekstra på fødepumpen som jobber tørr. Høytrykksdyser har vel heller ikke så godt av og ligge og trykke opp luft til flere 100 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var alt ordnet,olje og diesel på plass og bilen er på veien igjen: smil :

 

MEN et lite spørsmål,det kom endel olje i eksos anlegget etter havariet,har tømt ut det som rant og kjørt en tur.Den røyk mye også mindre ettervert som oljen fordampet.

 

Er det bare å få blåst den ren for olje ved kjøring,eller er det noen andre tips på hva en kan gjøre for å få det fortest mulig bort???: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tørker opp etterhvert ved kjøring ja, men katalysatoren kan det være lurt å få renset. Min gikk tett relativt fort etter havariet jeg hadde grunnet olje som trakk inn i keramikken og tettet porene. En kat full av olje renser også heller dårlig. Har hørt bremsevæske nevnt som et middel til å rengjøre, evt bensin eller annet som løser opp oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tørker opp etterhvert ved kjøring ja, men katalysatoren kan det være lurt å få renset. Min gikk tett relativt fort etter havariet jeg hadde grunnet olje som trakk inn i keramikken og tettet porene. En kat full av olje renser også heller dårlig. Har hørt bremsevæske nevnt som et middel til å rengjøre, evt bensin eller annet som løser opp oljen.

 

Hvordan merket du at katten gikk tett?

Har fått blåst ren eksosen,røyk endel i begynnelsen men ga seg etter vært så nå er det ikke no røyk å spore.Det blåser også veldig godt ut av eksosen,så katten er ikke tett enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet om det er grunninstillig på turbo greiene på passat med AVF også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet om det er grunninstillig på turbo greiene på passat med AVF også?

 

Jupp det er det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter denne. Bruker alltid og fylle opp filteret før jeg monterer det. Da starter bilen uten problem, og går knirkefritt. Jeg bruker og fylle det med parafin, da jeg som regel alltid har det liggende. Går noen minutter så er det mer diesel enn parafin i filteret, og motoren er klar for belastining.

Om du fyller filteret med og dra rundt motoren, så sliter dette ekstra på fødepumpen som jobber tørr. Høytrykksdyser har vel heller ikke så godt av og ligge og trykke opp luft til flere 100 bar.

 

Støtter dette også.. filteret bør fylles.. selv om forføderpumpa i tanken fyller det, sånn at motor starter uten problem og lufter seg.. det er en unødvendig belastning udiskutabelt, sett fra et rent teknisk syn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan merket du at katten gikk tett?

Har fått blåst ren eksosen,røyk endel i begynnelsen men ga seg etter vært så nå er det ikke no røyk å spore.Det blåser også veldig godt ut av eksosen,så katten er ikke tett enda.

 

Jeg hadde en følelse av at den ikke gikk optimalt, samtidig som det ikke var noe særlig trykk på eksosen som kom ut slik du nevner. Merket og at motorrommet var enormt varmt selv etter korte kjøreturer. Min røyk og voldsomt de første dagene, i tilleg så piplet det fram olje i endestussene flere måneder etter byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.