Knekt glødeplugg inni toppen.

Anbefalte innlegg

Den siste glødepluggen eg skulle byta gjekk ganske lett rundt! Den roterer lett, kjem verken opp eller ned.

Kan det vera eg har tatt gjengene på pluggen eller i toppen? sjølve pluggen som har "knekt"?

Nokon som har våre borti lignande?

 

Må eg isåfall av med toppen viss eg ikkje får ut pluggen på noko vis? Kan eg klara å få ut pluggen og gjenga på nytt uten av med toppen? Kan håpa på att sponen vil legga seg på toppen av stempelet og komma ut ventilen uten problem(?)

 

Eg treng hjelp uansett :)

 

 

Erlend Petterson

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppen er vel i aluminium? Isåfall er det stor sannsynlighet for at det er gjengene i toppen som er gått. Antakelig bør du av med toppen for å fjerne spon, for å unngå å få disse i turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Størst sannsynlighet at gjengene i toppen har gått.

 

Vet ikke om man klarer å suge opp sponet etter at man har gjenget opp på nytt? Men om du er litt hendig og ikke ser på det som noe problem å ta av toppen så er det best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Størst sannsynlighet at gjengene i toppen har gått.

 

Vet ikke om man klarer å suge opp sponet etter at man har gjenget opp på nytt? Men om du er litt hendig og ikke ser på det som noe problem å ta av toppen så er det best.

 

Den er nesten like kjapt av med toppen som det er å lura og fundera å kanskje ikkje få det til uansett :)

Takkar for svar vertfall!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti at glødepluggen har knekt slik at mutterdelen har rotert rundt mens gjengedelen har stått fast. Når dette skjer så sitter gjengepartiet dønn fast. Mutterdelen ble holdt nede av kjernen, så den opptrådte likt som du beskriver. Toppen av pluggen lot seg rive av, men det som satt fast i gjengepartiet var knallhardt og svært hardt å borre ut. Borret knakk. Jeg fikk ut en av pluggene, den andre kom aldri ut uten å ødelegge masse rundt.

 

Har også opplevd at gjengene fra alutoppen har sittet igjen rundt glødepluggen men da har pluggen løsnet slik at den kommer opp, og toppen manglet gjengene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti at glødepluggen har knekt slik at mutterdelen har rotert rundt mens gjengedelen har stått fast. Når dette skjer så ditter gjengepartiet dønn fast. Mutterdelen ble holdt nede av kjernen, så den opptrådte likt som du beskriver. Toppen av pluggen lot seg rive av, men det som satt fast i gjengepartiet var knallhardt og svært hardt å borre ut. Borret knakk. Jeg fikk ut en av pluggene, den andre kom aldri ut uten å ødelegge masse rundt.

 

Har også opplevd at gjengene fra alutoppen har sittet igjen rundt glødepluggen men da har pluggen løsnet slik at den kommer opp, og toppen manglet gjengene.

 

Hmmm, håper eg slepper å vera so uheldig! Men takk :)

 

Er det masse gods der som pluggen sitter?

Er det eitt bilde ein plass eg kan sjå korleis toppen er oppbygd slik eg veit litt meir ?? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Størst sannsynlighet at gjengene i toppen har gått.

 

Hva bygger du den vurderingen på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, håper eg slepper å vera so uheldig! Men takk :)

 

Er det masse gods der som pluggen sitter?

Er det eitt bilde ein plass eg kan sjå korleis toppen er oppbygd slik eg veit litt meir ?? :)

 

Møller har spesial verktøy for detta er et meget skjent problem at gløde pluggen knekker. Så det beste hadde hvert å få lånt et slikt sett og følge arbeids prosedyren til punkt å prikke så skal dette være i orden på under en time med strøkne gjenger i toppen. Verktøye inneholder en enkel litte borre rigg som festes i toppen med forskjellige bor og fres følger også adapter som skrus inn der diesel dysa sitter for å kjøre trykk i sylinderen dette for å ungå å få spon ned i motoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har spesial verktøy for detta er et meget skjent problem at gløde pluggen knekker. Så det beste hadde hvert å få lånt et slikt sett og følge arbeids prosedyren til punkt å prikke så skal dette være i orden på under en time med strøkne gjenger i toppen. Verktøye inneholder en enkel litte borre rigg som festes i toppen med forskjellige bor og fres følger også adapter som skrus inn der diesel dysa sitter for å kjøre trykk i sylinderen dette for å ungå å få spon ned i motoren

 

Stili! Dette skal eg høyra me Møller om:) Tusen takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan og være at glødepluggen har "eksplodert" Da ser den ut som en lyspære på tuppen. Dette fikk jeg forklart på et dieselverksted da jeg hadde med gamle glødeplugger som jeg skulle bytte på en eldre dieseltruck.

Jeg spurte hvorfor de ble sånn, og da var det hvis de ble glødet for lang tid

 

Denne glødepluggen hadde begynnende lyspæreform og tok i gjengene på vei ut. Hadde den ekspandert mere hadde jeg ikke fått den ut. Og hadde jeg da dratt den ut med vold ville tuppen blitt revet av og liggende igjenn i sylinderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan og være at glødepluggen har "eksplodert" Da ser den ut som en lyspære på tuppen. Dette fikk jeg forklart på et dieselverksted da jeg hadde med gamle glødeplugger som jeg skulle bytte på en eldre dieseltruck.

Jeg spurte hvorfor de ble sånn, og da var det hvis de ble glødet for lang tid

 

Denne glødepluggen hadde begynnende lyspæreform og tok i gjengene på vei ut. Hadde den ekspandert mere hadde jeg ikke fått den ut. Og hadde jeg da dratt den ut med vold ville tuppen blitt revet av og liggende igjenn i sylinderen.

 

Dei 3 første pluggane eg bytta var svarte, men ikkje ekstreme :) Dei var vertfall godt ferdige! Fasongen på dei var ikkje unormal.. Men takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg var innom HMV Bilsenter Voss (VW-merkeverkstad) idag..

Den einaste metoden dei visste om var å få ut pluggen på ein vis, å gjenga på nytt (kort fortalt).

Ikkje noko spesialverktøy som dei visste om, kun 10mm gjengetapp med litt spesiel stigning..

Eg fekk forklart at dette var eit kjent problem på 2.5Tdi motorane, men ikkje 1.9tdi..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva bygger du den vurderingen på?

 

Alu-topper tåler ikke akkurat allverden. Har lite å stille opp med mot en glødeplugg. Må nok gjenges på nytt da det vil være vanskelig å få ut den pluggen hel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du tar av toppen, kanskje du greier å skru på den delen som stikker inn i toppen? Inni virvel kammeret.. om det er likt som på 1,6td og 1,9tdk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du tar av toppen, kanskje du greier å skru på den delen som stikker inn i toppen? Inni virvel kammeret.. om det er likt som på 1,6td og 1,9tdk..

 

Takker, skal prøve dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spurte en kunnskapsrik kundemottaker hos Møller i Ski, de hadde ingen bedre verktøy eller tips enn å forsøke å borre opp, og evt sette i løsgjenger dersom man mislykkes å få ut uten å skade gjengene.

 

Men her er løsningen http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=203672

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.