Trenger sårt hjelp her nå er meget rådløs

Anbefalte innlegg

Har tidligere lagt inn ett inlegg her om risting bak i bilen.

Etter å ha testet diverse ting og det ikke har sluttet endte jeg med å sende bilen på verksted.

De klarte heller ikke å finne ut av dette di prøvekjørte bilen i forskjellige hastigheter men ingen risting. det sprøe var att på vei til verkstedet så kunne jeg ikke kjøre i 100 uten att hele bilen nærmest hoppa. det er så ille att bakhjulet beveger seg i flere retninger. hadde da en liten stopp og etter det s var det nesten ikke noe risting.

Dette er diagose etter ett besøk på verkstedet.

Prøvekjørt. merket ingen vibrasjon

Kontrolert bakstilling for klaringer, Foringer OK

Noe klaring i bakhjulslagere.

Justert Bakhjulslagere.

Balanser Bakhjul

Prøvekjørt.

12-8

Ny Prøvekjøring, Høyere hastighet, Ingen vibrasjon men ustabil ved pådrag/oppslipp.

Kontrollert Forstilling.

Klaring i Bakre øvre Bærearm VS

Klaring i Fremre Øvre Bærearm HS

Klaring i nedre Fremre bærekule, Begge sider.

Defekt festeøre på spindel HS for bakre øvre bærearm.

Fått en liten liste over ting jeg trenger til bilen men synes att prisene dems e litt drøye. de skal ha totalt 18750 kr for å gjøre hee jobben og dette er med att de ordner deler.

STY 13673 01 BÆREBRU NEDR FREM V.S.H.S.Ø20MM 2 STK 1.462,50

STY 13720 02 BÆREBRU ØVRE FREMRE H.S 1 STK 775,50

STY 21029 01 BÆREBRU ØVRE BAKRE H.S 1 STK 856,25

STY 21030 01 BÆREBRU ØVRE BAKRE V.S 1 STK 856,25

STY 13719 02 BÆREBRU ØVRE FREMRE V.S 1 STK 775,00

RE SPINDEL HS 1 STK 3.278,00

LAG VKBA 1355 SKF HJULLAGERSETT 1 STK 793,00

6PU 009 106-291 ABS SENSOR AUDI 1 STK 1.608,75

Håper da att noen av dere mekkeguruer her inne kan hjelpe meg litt med å finne deler. om det er deler fra usa eller tyskland det spiller ingen rolle.

Vurdere også å selge bilen slik den er men er usikker på hva jeg kan kreve for den slik den er i dag.

Til dags dato har jeg ikke lenger noe kjøreglede i denne bilen lenger da denne har kostet meg snart 50000 i reperasjoner etter kjøp av bilen på 76000kr

Skal det ikke gå ann for meg å kunne få noe glede i denne bilen? arg

Takker for all hjelp jeg kan få her nå.

Mvh

Kim F Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle gjerne skrudd selv men har ikke noe sted å gjøre dette :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å noter deg om det er lettere å kjenne risting på ny asfalt fremfor litt eldre.. Er det tilfellet så er trolig feilen at felgen ikke er rund lenger. Og det er absolutt mulig at de ikke har funnet ut av det selv om de balanserte felgen. Eksempelvis så har jeg fått retta en felg her i trondheim, når jeg i senere tid har sjekka felgen selv så var den fortsatt skjev. (det er ikke så nøye om felgen ser "skjev ut" så lenge hjulet går riktig)

evt. kan du prøve å bytte de om til foran og omvendt og så se om feilen flytter seg.

Men har du litt mer detaljert informasjon om når denne feilen oppstår? har du prøvd andre hjul? var det etter noe skjedde med bilen/evt. reperasjoner o.l.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å noter deg om det er lettere å kjenne risting på ny asfalt fremfor litt eldre.. Er det tilfellet så er trolig feilen at felgen ikke er rund lenger. Og det er absolutt mulig at de ikke har funnet ut av det selv om de balanserte felgen. Eksempelvis så har jeg fått retta en felg her i trondheim, når jeg i senere tid har sjekka felgen selv så var den fortsatt skjev. (det er ikke så nøye om felgen ser "skjev ut" så lenge hjulet går riktig)

evt. kan du prøve å bytte de om til foran og omvendt og så se om feilen flytter seg.

Men har du litt mer detaljert informasjon om når denne feilen oppstår? har du prøvd andre hjul? var det etter noe skjedde med bilen/evt. reperasjoner o.l.?

Jeg får da inderlig håpe att felga er runde enda da jeg kjøpte dem i juni speller nye.

men problemet startet vel rett før det. kan ta det fra starten, i fjor sommer kjørte jeg på sommerfelga som fulgte med bilen og de hadde jeg på balansering rett før sommern i fjor. etter en stund startet det å riste masse når jeg kjørte med de så jeg tok dem av (har kasta dem nå) og satte på vinterhjula. kjørte med de resten av sessongen og i vinter. når sommeren nermet seg i år så merket jeg noe småristing men ikke noe betydelig. fikk låne ett sett med 18" av en kompis satte disse på da jeg hadde selv handlet gummi til bile. var hos sharifs å la på gummi og satte på felga dro der i fra og det rista som faen dro tilbake fikk balangsert hjula da. dro av gårde igjen og det rista som faen fortsatt i mellom 100 120. sjekka baksiden der det rista og fant ut att felgen hadde kast i seg. kjøpte da nye felger og endte med å bytte hjullager fordi det fortsatt rista. og etter bytte så ga det seg litt men ikke lenge. har ikke noe å si om det er ny eller gammel asfalt. så på overhaul her en dag og der rettet de en bakaksel på en bil fordi den var littegranne skeiv og de sa att om de ikke gjorde det så ville det riste som bare fysjameine der bak hehe har lurt litt på om dette kan være ett tilfelle på min også? er bare så rart att dette kommer og går akkurat når det passer seg. skal i dag reise fra flisa der jeg har hat bilen på verksted og blir spennende å se om det har blitt borte etter att de har justert litt på bilen i går. skal da få testa det litt i forskjellige hastigheter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DU hadde hatt hjulstilling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hørt fra alt fra skeivslåtte nav til aksle som har vært på tur ja. Som regel så er det ikke det, men det er vanskelig å oppdage desverre. Om bilen har gode nye dempere så vil vibrasjonen være mindre merkbare, men den er ikke borte. Hadde jeg vært deg så tror jeg at jeg ville sjekka om sentreringen av felgen var som den skulle. Om du ikke har quattro, så ville jeg jekka opp bilen bak og snurra på hjulet bare for å se om de faktisk gikk som det skulle. Vi krysstrammer selvfølgelig felgen ja? ikke det at det egentlig skulle ha så mye å si om du ikke er sint med latmannsarmen :P

Som regel så skyldes risting av at ting er skjevt, ikke løst, om det er så løst så merker mekanikerne det. De bør hvert fall :P

En ting er hvert fall sikkert, sånn risting suger og det er ganske vanskelig å finne ut av om du ikke kan skru endel bil og har mulighet til å gjøre det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Villt forslag, men selve drivakselen?

Har vært borte i en skikkelig huepine av risting ingen fant ut hvor kom ifra.. Hvor så å si alt av foringer og slitedeler hadde blitt bytta, avbalansert flere sett med hjul, bytte av felger, andre dekk, bytte av skiver og mye annet stress.. Kom frem til at det var en bøyd drivaksel etter å ha satt bilen i gir mens den var heiset opp på løftebukk..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Villt forslag, men selve drivakselen?

Har vært borte i en skikkelig huepine av risting ingen fant ut hvor kom ifra.. Hvor så å si alt av foringer og slitedeler hadde blitt bytta, avbalansert flere sett med hjul, bytte av felger, andre dekk, bytte av skiver og mye annet stress.. Kom frem til at det var en bøyd drivaksel etter å ha satt bilen i gir mens den var heiset opp på løftebukk..

har du noen teorier på hvordan den ble skjev i første omgang? idiotisk plassering av jekk? :P

Men absolutt verdt å sjekke når man har problemer med å finne hva det er.... om du får bilen på bukk e.l. og kan sjekke at det ikke er noe fysisk kast noe sted så er jo hvert fall litt gjort :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du noen teorier på hvordan den ble skjev i første omgang? idiotisk plassering av jekk? :P

Heihei! Ekke meg som har gjort noe galt, jeg var bare med på å gruble.. Det tok liksom 4 år, mange, mange frustrasjonstimer og en god slump kostnader i diverse deler for oss å klare å tenke ut det å putte den på en bukk i gir og se feilen først da.

jeg bare forslo det, ingenting er verdt uprøvd :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mutter`n har en voyager som det har ristet som ville h.....e i, vel og merke forran da. Blir værre i høyre svinger og ved pådrag og enkelte ganger når bilen husker ned i dumper. Dette viser seg å være en kav utslitt drivaksling, uten noen form for knakking i den, så er som nevnt over her verdt å sjekke den ja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.