#1 Skrevet August 12, 2010 Hei. Har kjøpt en 1984 audi 100 ombygd til 1987 200 TQ med en del trøbbel på bremsene. Et par punkter her: 1: Bremsepedalen synker: Har skiftet hovedsylinder og "bombe" fra delebil. Bomba fra delebilen var mest sannsynlig defekt. Har 0 tråkk etter motoren er stoppet før pedalen blir hard. Dette er visstnok klar indikasjon på død bombe (var sånn med original bomba også). Kan en defekt bombe forårsake at pedalen synker? Har faktisk god bremseeffekt, men pedalen synker unna og det virker som bremsene tar "gradvis mer". Kan hoppe på bremsepedalen og den tar ikke særlig i starten... men når pedalen får synke litt inn så låser den greit hjulene på asfalt. Lurer på om dette kan være pga hydraulikksystemet må "fylle" en defekt bombe og det er derfor bremsene kommer litt etter hvert (når bomba er full etc). Ny bombe er anyways bestilt fra CAC og vil bli installert når den kommer. Får se hva som skjer da. Hva annet kan forårsake sånt? Som mange av dere tenker: "Dette er luft i systemet". Men nei pedalen er ikke myk sånn som på dårlig lufta bremser. Holder jeg jevnt trykk på pedalen synker den inn. Systemet er dessuten lufta ørten ganger uten noe resultat. Jeg har aldri skrudd på sånn bremsesystem før (kun vakum bremsekraftforsterker). Noen erfaringer? 2: Type bremser/Bremseskiver Bilen er ombygd fra 1984 Audi 100 til 1987 Audi 200 TQ. Selger var ikke han som bygde om og jeg vet ikke hva som kommer fra hvilken bil (evt fra andre biler). Før jeg kjøpte bilen hadde den stått lange perioder og vært lite brukt. Derfor er bremseskiver skikkelig rusta og klossene er utslitt. Jeg vet at jeg kan slipe ned osv, men vil gjerne kjøpe nye skiver og klosser både foran og bak. Hvordan kan jeg finne ut hva slags bremser/skiver jeg har? Har sett på skivene. De er tydeligvis ikke originale audi og har derfor ingen delenr. Prøvde å maile Blauparts i USA som tidligere har hatt genial kundeservice, men de hadde ikke bremser til typ 44 mer. Jeg kan ta ytre mål av skivene (selv om de er så rustne at det er vanskelig å være eksakt), men hvordan finner jeg ut hva slags skiver jeg har? Er dimensjoner på skiver oppgitt i ETKA? Har hørt at det var ganske mange forskjellige typer bremser/skiver oppigjennom årene for typ 44. Håper noen kan hjelpe. Mvh Chris 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 16, 2010 BUMP. Virkelig ingen her inne som har feilsøkt og banna på bremseanlegg på en audi 100 eller 200? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 16, 2010 sjekket bremsekraft forsterkeren din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 18, 2010 Hei Bomba di er nok defekt, ja. Hvis du skrur av motoren skal du kunne pumpe flere ganger på bremsen uten at pedalen blir kjempehard å tråkke inn Hvis den er som min - at den blir dønn hard med en gang du stopper motoren er den defekt. Den koster skjorta her i Norge, men mener å ha sett linker til tyske butikker her på forumet. Bare bruk søkefunksjonen her. Lønner seg sjelden å kjøpe brukt, da de har begrenset levetid uansett (på ca 8 år?? har jeg hørt) Mener også å ha sett en link til en svensk nettside der de viser hvordan man kan fylle den med nitrogengass igjen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 20, 2010 Hei. Ja håper virkelig det er bomba. Stein: har du da noe problemer med bremseeffekt med motor igang når bomba er gåen? Hvordan merker du dette? Virker som det på sett og vis blir bedre og bedre jo mer min brukes. Men enda litt for dårlig i forhold til det jeg ønsker av bremser. Jeg bestillte ny bombe fra Custom Auto Craft(CAC). Hyggelig kar. Bomba kostet ca 1000 kr. Men virker som frakt kan ta litt tid. Har ventet nå en uke siden han sente og enda ikke sett noe til den. Har ellers også funnet en side som heter brakes.no Der er de behjelpelig med å finne ut hva slags skiver og bremser jeg trenger. Ålreite priser og mye forskjellig å velge i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...