Understellsbehandling av audi

Anbefalte innlegg

Hei sann.

 

Har en Audi A4 stasjonsvogn, 97mod. Som det ikke er gjort noe under på virker det som, det jeg lurte på, lønner det seg da å ta en understelsbehandling på den, det er ikke noe rust eller noe under den nå... Kan jeg evt ta understelsbehandlingen selv, evt kjøpe et spann med Tectyl på torshov, og evt smøre inn hele bilen under med den svarte guffa, eller er det andre måte å gjøre dette på?

 

Tenkte da på denne typen som man får kjøpt på torshov:

 

http://tectyl.no/tecside.aspx?nr=230

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen BØR stå på tørk helst i en lakkboks feks før tectyl feks påføres.. om det er noe snev av fukt der bilen behandles før behandling så lukker dette fukten inne og resultatet er rust mye raskere enn om du ikke hadde behandlet den.. Gjøres det riktig så er det en fin ting å gjøre:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal gjøre dette selv må du må bruke et tynnere produkt som man sprøyter på med en egen trykkluftssprøyte. Tectyl, Hagmanns og andre produsenter har disse på 1L flasker som man skrur under spøyta.

 

Uansett om du gjør det selv eller setter det bort anbefalles det å bruke "seige" produkter som "aldri" tørker helt inn. Dette for å hindre at flak løsner og fuktighet trenger inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først må du vaska bilen under med SKIKKELIG avfettning, og SKIKKELIG høgtrykkspyler for å få vekk alt av skitt.

Bør stå å tørke over natta, ikkje nøye kor den tørker så lenge den blir tørr.

Fjern så mykje som mulig av deksel og innerskjermer så du kjem til skikkelig.

Skal du bruke Tectyl (Valvoline) bør du bruke oljebasert. Bodysafe er bra!

Bør sprøytes på helst med skikkelig trykk på sprøyta. (verksted bruker 200bar) Eller du kan rett og slett pensle på..

Ikkje få noko på eksos eller bremser.

Tectylen bør helst tørke over natta.

 

Dersom det er noko som helst rust på bærebruer og lignande vil eg anbefalle deg å bruke rustomvandler.

Loctite rustomvandler 7500 er fantastisk (varer opptil 6 år før rust kommer tilbake)

 

For guds skuld må du ikkje få noko på lakken på bilen, dette får du ikkje vekk!

Du kan bruke "lakkvern" eller enkelt å greit maskere.

Du vil garantert stige bilens verdi med denne prosedyren:)

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor utsatte er disse A4'ene? Er det behov for slik innsats og påkostning?

 

Når jeg kjøper A6 C4 har jeg nesten sluttet å se under, det er aldri noe rust under på disse. Eneste unntaket er bakerst på kanalene dersom plastkappen har løsnet fra kanalen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

C4: Bremserør, bensinrør, tank, rammevanger bak, oppheng til bakstilling, bakluke.. Synes godt de kunne kostet på seg litt tectyl her og der, jeg.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal gjøre det enkelt på min 1990 Audi 100. Oljesprøyte. Godt som gull.

Den har nå gått to vintre etter at jeg hentet den fra Tyskland, og heretter skal jeg gjøre det en gang pr år. Det holder rusten langt borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor utsatte er disse A4'ene? Er det behov for slik innsats og påkostning?

 

Når jeg kjøper A6 C4 har jeg nesten sluttet å se under, det er aldri noe rust under på disse. Eneste unntaket er bakerst på kanalene dersom plastkappen har løsnet fra kanalen.

 

Eg jobber på Bilpleiesenteret Voss, der eg tyctylerer og sandblåser minimum 2 biler for dagen. Desverre for vag folket er eg litt skremt over rust på desse bilane! A4 er absolutt ikkje verste bilane :) Touran derimot! Og golf mk5 er verstingane. Eg skal spore opp nokre bilder som forklarer bedre enn eg gjer :)

Heldigvis skal det berre litt blåsing til så er alt vekk :)

 

Ein skikkelig behandling under bilen har masse å sei den dagen den blir solgt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først må du vaska bilen under med SKIKKELIG avfettning, og SKIKKELIG høgtrykkspyler for å få vekk alt av skitt.

Bør stå å tørke over natta, ikkje nøye kor den tørker så lenge den blir tørr.

Fjern så mykje som mulig av deksel og innerskjermer så du kjem til skikkelig.

Skal du bruke Tectyl (Valvoline) bør du bruke oljebasert. Bodysafe er bra!

Bør sprøytes på helst med skikkelig trykk på sprøyta. (verksted bruker 200bar) Eller du kan rett og slett pensle på..

Ikkje få noko på eksos eller bremser.

Tectylen bør helst tørke over natta.

 

Dersom det er noko som helst rust på bærebruer og lignande vil eg anbefalle deg å bruke rustomvandler.

Loctite rustomvandler 7500 er fantastisk (varer opptil 6 år før rust kommer tilbake)

 

For guds skuld må du ikkje få noko på lakken på bilen, dette får du ikkje vekk!

Du kan bruke "lakkvern" eller enkelt å greit maskere.

Du vil garantert stige bilens verdi med denne prosedyren:)

 

Lykke til!

 

200bar??? Hvaslags verksted kompressor leverer det?? : klø : 200bar er RIMELIG mye!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

200bar er det trykket som måtte til for å flytte betong fra bakkenivå og opp til toppen av Taipei 101.

100bar skjøt 75kg betong 60meter eller noe slikt. I følge Richard Hamonds program på Nat.geo :P

 

Så 200bar virket voldsomt mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer dette med 200 + bar. Kommer jo an på mengden væske/luft ved dette trykket også.

 

Selv bruker jeg Funderud antirust i østfold for oljebehandling. Sjekk hvor høyt trykk de bruker ved hulromshehandling her:

 

http://www.antirust.no/hulromsbehandling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags kompressor er det som leverer 200 bar, og hvilken sprøyte takler dette? : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

C4: Bremserør, bensinrør, tank, rammevanger bak, oppheng til bakstilling, bakluke.. Synes godt de kunne kostet på seg litt tectyl her og der, jeg.. :P

 

:) Her er jeg enig, selv om ikke karosseriet ruster har det aldri vært byttet mere bremserør, bensinrør o.l. nå i forhold til tidligere da nesten alle biler ble understellsbehandlet før levering til kunde i følge bransjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg jobber på Bilpleiesenteret Voss, der eg tyctylerer og sandblåser minimum 2 biler for dagen. Desverre for vag folket er eg litt skremt over rust på desse bilane! A4 er absolutt ikkje verste bilane :) Touran derimot! Og golf mk5 er verstingane. Eg skal spore opp nokre bilder som forklarer bedre enn eg gjer :)

Heldigvis skal det berre litt blåsing til så er alt vekk :)

 

Ein skikkelig behandling under bilen har masse å sei den dagen den blir solgt :)

 

Det er godt å se at dere bruker sandblåsing for å fjerne små rustanløp før eller under understellsbehandling. Blir dette fakturert etter tidsforbruk ?

 

Er valget ved bruktbilkjøp med eller uten understellsmasse, da er valget lett. :)

 

Fint hvis du kunne fortelle om hele prosessen med understellsbehandling, tynnstoff i hulrom osv har ikke vært tema tidligere i tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lasse, dette alternativet hadde ikke jeg begitt meg ut på. :)

 

Stian, Tectyl er et av mange understellsbehandlings produkt men blir ofte brukt som betegnelse for understellsmasse. Fremgangsmåten er bra, tynnstoff i hulrom bør påføres først.

 

Ole-Håkon, beskriver og anbefaler bra verktøy!

 

Erlend, beskriver produktet Loctite 7500 som jeg ble nysgjerrig på! Takk! Pensling blir nok en lang dryg prosess.

 

Dag, det er mange som svermer for oljesprøyting men jeg er litt tvilende. Har heller aldri hatt det på noen bil.

 

Ta en titt på Saga Antirust og klikk på Antirust i venstre meny for prosessen: Slik blir en antirustbehandling utført.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lasse, dette alternativet hadde ikke jeg begitt meg ut på. :)

 

Stian, Tectyl er et av mange understellsbehandlings produkt men blir ofte brukt som betegnelse for understellsmasse. Fremgangsmåten er bra, tynnstoff i hulrom bør påføres først.

 

Ole-Håkon, beskriver og anbefaler bra verktøy!

 

Erlend, beskriver produktet Loctite 7500 som jeg ble nysgjerrig på! Takk! Pensling blir nok en lang dryg prosess.

 

Dag, det er mange som svermer for oljesprøyting men jeg er litt tvilende. Har heller aldri hatt det på noen bil.

 

Ta en titt på Saga Antirust og klikk på Antirust i venstre meny for prosessen: Slik blir en antirustbehandling utført.

 

Jeg har sett mange biler - biler fra gamle dager - som er oljebehandlet siden de var nye som er tilnærmet rustfrie. Både motorolje og sagkjedeolje kan benyttes, så lenge man benytter NY olje, og ikke spillolje. Spillolje beskytter ikke mot rust...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett mange biler - biler fra gamle dager - som er oljebehandlet siden de var nye som er tilnærmet rustfrie. Både motorolje og sagkjedeolje kan benyttes, så lenge man benytter NY olje, og ikke spillolje. Spillolje beskytter ikke mot rust...

 

Bekjente av meg som har sprøytet selv vet jeg har brukt spill olje! Hva som brukes når bilen settes bort for behandling vet jeg ikke. Hva koster en behandling da? Hvis dette må gjøres hvert år blir det en del kroner etter hvert.

 

Vi har en 13 år gammel bil som vi kjøpte ny, den ble kjørt rett til understellsbehandling fra butikken. I etter tid har vi vært på en etterbehandling til noen hundrelapper og bilen er høyst oppegående den dag i dag (Opel Corsa) :) Ved service har jeg vært bevist på rustproblemer og kontrollert understellet hver gang og sprøytet litt penetrerende fett på utsatte karosseriskjøter hvis nødvendig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

C4: Bremserør, bensinrør, tank, rammevanger bak, oppheng til bakstilling, bakluke.. Synes godt de kunne kostet på seg litt tectyl her og der, jeg.. :P

 

Jo du har rett, disse delene kan være utsatte på C4. :o

 

Men jeg synes det er relativt grei sammenheng med lakken utenpå og hvordan de ser ut i lakken. Der det er mye lakkrust er det verdt å titte raskt under, men er C4'en med strøken orginallakk så er den som regel grei under. Siden jeg forsøker å unngå å kjøpe C4 med for mye rust i lakk så slipper jeg nesten å se under :P

 

Forøvrig, er det noen som sitter på mer fakta om spillolje kontra ny olje? Har alltid hørt at man skal bruke spillolje.......men om det bare er et gammelt økonomi-triks vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo du har rett, disse delene kan være utsatte på C4. :o

 

Men jeg synes det er relativt grei sammenheng med lakken utenpå og hvordan de ser ut i lakken. Der det er mye lakkrust er det verdt å titte raskt under, men er C4'en med strøken orginallakk så er den som regel grei under. Siden jeg forsøker å unngå å kjøpe C4 med for mye rust i lakk så slipper jeg nesten å se under :P

 

Forøvrig, er det noen som sitter på mer fakta om spillolje kontra ny olje? Har alltid hørt at man skal bruke spillolje.......men om det bare er et gammelt økonomi-triks vet jeg ikke.

 

Han som skal sprøyte bilen min tar kr 600. Gjør man det to år etterhverandre, så kan man droppe det et tredje år. Mao kr 1200 pr tre år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han som skal sprøyte bilen min tar kr 600. Gjør man det to år etterhverandre, så kan man droppe det et tredje år. Mao kr 1200 pr tre år.

 

Ja, grei pris og behandlingen funker nok mot rust men tynnstoff trenger du vel eller sprøytes olje inn i hulrom, kanaler og dører? Hvordan er det å skru på bilen da, blir det masse klin? Hva med å parkere en varm sommerdag på belegningsstein til venner og kjente?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt å se at dere bruker sandblåsing for å fjerne små rustanløp før eller under understellsbehandling. Blir dette fakturert etter tidsforbruk ?

 

Er valget ved bruktbilkjøp med eller uten understellsmasse, da er valget lett. :)

 

Fint hvis du kunne fortelle om hele prosessen med understellsbehandling, tynnstoff i hulrom osv har ikke vært tema tidligere i tråden.

 

Fakturerer pr. pose med sand :)

 

- Demontering av innerskjermer

- Kraftig vask og tørk til dagen etter

- Er det rust blir dette sandblåst

- Plastfolie på bremseskiver

- Sprøyte lakkvern på heile bilen for at tectylen ikkje setter seg i lakken

- Sprøyte tynnstoff i absolutt alle hulrom som panser, kanaler, alle opninger ein måtte finna

- Sprøyte på tjukkstoff (tectylen) Ja, det er 200 bar :)

- La den tørke over natta

- Montere innerskjermer med nye klips

- Vask og fjerne tectyl-rester i hjulbuer og der det måtte vera.

- Anbefalt kvert 3 år ein slik behandling :)

 

 

Ta kontakt med meg dersom nokon vil ha ein slik behandling! :) Eg hjelper til so godt eg kan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lasse, dette alternativet hadde ikke jeg begitt meg ut på. :)

 

Stian, Tectyl er et av mange understellsbehandlings produkt men blir ofte brukt som betegnelse for understellsmasse. Fremgangsmåten er bra, tynnstoff i hulrom bør påføres først.

 

 

Hva er det du prøver å informere meg om her? :) Har tilbrakt ca 15 år av min oppvekst på min fars billakkerings/opprettingsverksted (som også selvfølgelig gjorde slike behandlinger) Så veit godt hva tectyl er.. og at det ikke er bare ETT produkt der ute.. Sa Tectyl da det er det folk stort sett bruker å kalle det uavhengig av hva produktet heter egentli;)

Har i grunn ikke spurt om noe forbundet med ditt svar her, derfor jeg lurer:) Har sett utallige misslykkede understellsbehandlinger som har endt opp med kraftig rust under et tilsynelatende bra understellsbehandling belegg. Finnes folk der ute som høytrykkspyler og deretter påfører understellsbehandlings middelet rett på våt bil.. som er som å be om rust.. ville bare påpeke det sånn at ingen går i den fellen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, grei pris og behandlingen funker nok mot rust men tynnstoff trenger du vel eller sprøytes olje inn i hulrom, kanaler og dører? Hvordan er det å skru på bilen da, blir det masse klin? Hva med å parkere en varm sommerdag på belegningsstein til venner og kjente?

 

Tar du en frisk tur på en grusvei etterpå så er ikke dét noe problem...

Golfen til bestefar ble da oljebehandlet, og det dryppet da aldri noe olje fra den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du en frisk tur på en grusvei etterpå så er ikke dét noe problem...

Golfen til bestefar ble da oljebehandlet, og det dryppet da aldri noe olje fra den.

 

:glad: Har hørt om den varianten når jeg tenker litt tilbake i tid ja!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det du prøver å informere meg om her? :) Har tilbrakt ca 15 år av min oppvekst på min fars billakkerings/opprettingsverksted (som også selvfølgelig gjorde slike behandlinger) Så veit godt hva tectyl er.. og at det ikke er bare ETT produkt der ute.. Sa Tectyl da det er det folk stort sett bruker å kalle det uavhengig av hva produktet heter egentli;)

Har i grunn ikke spurt om noe forbundet med ditt svar her, derfor jeg lurer:) Har sett utallige misslykkede understellsbehandlinger som har endt opp med kraftig rust under et tilsynelatende bra understellsbehandling belegg. Finnes folk der ute som høytrykkspyler og deretter påfører understellsbehandlings middelet rett på våt bil.. som er som å be om rust.. ville bare påpeke det sånn at ingen går i den fellen..

 

Det var ikke ment som kritikk eller info bare til deg, det var vel mere info i tråden, siterer: "men blir ofte brukt som betegnelse for understellsmasse" Jeg betviler ikke på noen måte dine kunnskaper. :)

 

Når det gjelder måten å utføre understellsbehandling er jeg enig, noen utfører jobben på en profesjonell måte som holder mål og det igjen koster litt ekstra kroner. Noen gjør ikke det! Erlend i tråden over her ser ut for å ligge i øvre sjiktet! :glad:

 

Jeg har levert mange biler til understellsbehandling men aldri hørt om arbeide på understellet utover vask og tørk. Det er heller ikke alle som demonterer hjul og locari.

 

Blir alle deksler demontert på nyere Audier da som ex A6 og A4, tenker da på plast dekslene under gulvet mm ved full behandling ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.