#1 Skrevet August 13, 2010 Audi 100 2,3 Avant Quattro 1991. For ca. en måneds tid siden, begynte pila på voltmeteret å gå nedover mot 12v, tok ut regulatoren med veldig korte børster, satte inn en annen med mye lengre børster, ingen forandring på voltmeter. Ladelampa lyser IKKE! Kan det bare være voltmeter som tuller? Har ikke hatt startproblemer i det hele tatt, men det er jo mildt iværet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 13, 2010 Ikke så veldig vanskelig å sjekke, bare start bilen og sjekk spenninga på batteri med voltmeter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 13, 2010 (endret) Ikke så veldig vanskelig å sjekke, bare start bilen og sjekk spenninga på batteri med voltmeter. Junior skal ta med seg et hjem fra jobben, så da får vi se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 13, 2010 gjør som mikkel sier, men er det noe forskjell om motorn går eller ikke? Om den lader så har den som regel litt høyere spenning når den går enn når den er stoppa, typ fra 12v til 14v ca 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 13, 2010 Audi 100 2,3 Avant Quattro 1991. For ca. en måneds tid siden, begynte pila på voltmeteret å gå nedover mot 12v, tok ut regulatoren med veldig korte børster, satte inn en annen med mye lengre børster, ingen forandring på voltmeter. Ladelampa lyser IKKE! Kan det bare være voltmeter som tuller? Har ikke hatt startproblemer i det hele tatt, men det er jo mildt iværet. Sett inn en regulator som gir høyere spenning. Monterte nettopp en fra Hella nettopp, lader 14.9 volt på kald motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 13, 2010 Sett inn en regulator som gir høyere spenning. Monterte nettopp en fra Hella nettopp, lader 14.9 volt på kald motor. Det sitter en motstand på den gamle regulatoren. Hva slags funksjon har den? På Mekonomen hadde de bare regulator uten motstand, påstod der at motstanden sitter der for å fjerne støy på radioen, og at den er der for å øke spenningen. Går det virkelig an å øke spenningen ved å sette inn en motstand? Skulle tro det motsatte var tilfellet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 13, 2010 Lader du 14v eller mindre på batteri så kjøper du deg ny regulator som gir 14.6 ++ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 13, 2010 Nettopp målt til 14.15v med motoren igang, sank til 13,5v da vi stoppet motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 13, 2010 Da er alt i skjønneste orden:) Voltmeteret i instrumentet ditt som er fuked:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 13, 2010 Da er alt i skjønneste orden:) Voltmeteret i instrumentet ditt som er fuked:) Ja, håper da inderlig det. Koster jo 4-5000 for en ny dynamo! Kan få tak i på høggern til 6-700 kr, men da vet en jo ikke hva en får! Takk for alle tips og råd! Har 10 tommeltooter og skifter helst bare plugger sjøl! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 17, 2010 Merkelige greier! I dag peker pila på voltmeteret så langt mot høyre som den ikke har gjort den tiden jeg har hatt bilen!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...