#1 Skrevet August 13, 2010 Heisann Brodern har en Passat 3B 98Mod 1.6L som batteriet tapper seg på... har byttet batteri flere ganger (han og fattern) da de trodde de hadde fått feilvarer. Første problemet med bilen var at vindusheisene ikke virket, det fikset jeg ved å skjøte ledningene som ligger under teppet på førersiden da de hadde irret og ikke hadde noe kontakt lenger. Men nå så har jeg målt med Amper-meter og bilen trekker 0.4A, da har jeg dratt ut alle sikringer unntatt "styrestrøms" sikringen til Vindusheis, instrumentlys og sentrallås. Noen som har noen tips om hva jeg skal feilsøke på her? er så ork å sjekke hele ledningsnettet til vindu og sentrallås da det ikke er min bil Batteriet tappes fort vekk på 2 dager selv med kjøring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 14, 2010 Har bilen comfort-lukking av vinduene? (kan lukkes med nøkkel i dørlåsen holdt i låsepositon) Skjekk at alle bryterene til vindusheisene er i orden. Hvis en er def. kan dette føre til mange rare feil. Se også etter brudd/kortsluttning på ledninger i dørgjennomføring. Ps. Haynes service manual har el skjema og kan skaffes hos biltema. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 14, 2010 Det er comfort-lukking av vinduene ja, sjekke at bryterne er i orden? mener du om de virker? alle vinduene og knappene virker når jeg tar av ledningene nede ved comfort-boksen og måler med en og en mot + så får jeg ca 0.08A på hver. så jeg vet ikke om det skal være sånn eller hva det er? men med det strømforbruket som er nå så tappes jo batteriet på under 160timer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 15, 2010 Disse to systemene for låser og vinduer skal ikke bruke strøm i det hele tatt når de er inaktive. Er ikke sikker på hvordan de er integrert i hverandre mtp. lukking av vinduer med dørlås osv. (derfor henviste jeg til Haynes). Kan være endebrytere eller lignende som som ikke kutter strømmen til heisemotorer når vinduene kommer helt opp/ned. Prøv for eksempel å måle strømforbruket til sikringskretsen når alle vinduene står litt åpne for å utelukke eventuelle endestopp feil. Måling av boksen uten ledningsnettet tilkoplet gir ikke noe fornuftige verdier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 15, 2010 takk for svar skal prøve det nå å måle forbruket med vinduene litt nede. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 15, 2010 målt forbruket med vinduene nede, litt åpne osv, ingen forskjell. Prøvde å koble fra alle ledninger på Dynamo for å se om den hadde noe å si ikke noe der heller... begynner å bli rimelig lei den drittbilen her nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...