Merkelig startproblem Audi A4 B5 - Trenger hjelp fra VAG geni!

Anbefalte innlegg

God dag.

 

 

Når jeg skal starte bilen, og drar på starteren, starter bilen som normalt, men stopper brått etter 2 sekunder. Ettersom jeg har lest her på forumet, så er dette startsperren som kødder.

 

Når jeg prøver på nytt, går starteren rundt uten å ta tak i svinghjulet. Hvis jeg venter 2-3 min, og prøver, så vil den så vidt starte, ved at jeg jobber med gassen, og drar den på starteren. Da hoster den og jobber på 1-2 sylindre, før den blir bedre og bedre. Når motorvarmen har steget litt, går den helt normalt.

 

Jeg merker heller ingenting når jeg kjører vanlig, bilen starter også som normalt når den er varm.

 

Jeg har sjekket alle kontakter, sjekket og renset luftmengdemåler. Da bilen gikk ujevnt på tomgang tidligere, skiftet jeg tempsensor, og det ble bedre. Alle pluggene er ganske ferske, og jeg har sjekket pluggledningene, jeg har dog ikke byttet dem enda, men tror ikke det er problemet i dette tilfelle.

 

Noen som har råd eller erfaringer?

 

Motoren er en 1,6 liter bensin

 

Edit:

 

Har nå byttet

 

-Starter

-Plugger

-Lambda

-Veivakselpos. sensor

-Kamakselpos. sensor

-Gasshusspjeld

-LMM

-Tempsensor for kjølevæske

-Rotor

-Fordelerlokk

 

Og problemet er der fremdeles... Jeg skjønner ingenting!

 

Jeg har ikke prøvd å lodde startsperra enda, men det er uansett merkelig at jeg får alle de andre problemene når jeg forsøker en gang til etter startsperra har slått inn..

 

Er det noe annet jeg bør bytte? Jeg har problemer med bensinmåleren, så kan jo hende pumpa er sliten, dette er jo et problem på disse bilene..Men pluggene blir våte.. Jeg er også litt på tanken om å bytte coil. Når det gjelder VAG COM, så får jeg bare feilmeldinger jeg ikke skjønner noe av.

 

Er det et VAG geni som kan hjelpe meg? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge verkstedet bilen har stått på, er kompresjonen jevn, men dårlig, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det burde egentlig allerede vært postet som en selvfølge, men kabelen ligger et annet sted, så må få henta den først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket at innsuget er tett? Jeg har hatt lignende symptomer etter å ha glemt å koble innsuget på igjen etter å ha fjernet det for å få lettere tilgang til andre deler.

 

Det høres veldig rart ut at starteren skulle gå uten å ta tak i svinghjulet, og jeg kan ikke noen sammenheng mellom dette og de andre symptomene du beskriver.

 

...og jeg skjønner ikke helt poenget med å bytte masse deler uten først å finne ut av hva som faktisk er galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får rimelig mye feilsøk hos en tekniker på audi for prisen av dette: Har nå byttet

 

-Starter

-Plugger

-Lambda

-Veivakselpos. sensor

-Kamakselpos. sensor

-Gasshusspjeld

-LMM

-Tempsensor for kjølevæske

-Rotor

-Fordelerlokk

;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, det er mye mulig, men det er byttet da det er erklært defekt på vag com, og i samsvar med enkelte av symptomene. Har også sleti mye med nøkking, og det ble borte etter dette ble byttet. Bilen var i tillegg veldig ujevn på tomgang. Jeg vet ikke om delebyttet er i direkte tilknytning til det nåværende problemet, men jeg nevnte det for å kanskje utelukke noe av det som en potensiell årsak.

 

Har fått "intake manifold pressure - too low" på vag com, men har gått over med startgass, uten resultater.. feilkoden gikk vekk etter bytte av gasshus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jo nevnes at den delelista ikke ble så dyr som den kanskje fremstår. Det meste ble kjøpt på ebay, og tenningsdelene fikk jeg. Gasshuset og starteren, som er det dyreste, ble kjøpt for en veldig rimelig penge på ebay. Lambda og LMM ble kjøpt hos huggern. Men likevel, er det gått med litt penger, men som sagt, så ble dette byttet med tanke på at jeg hadde start og tenningsproblemer, + feilmeldinger - og trodde helt ærlig at dette ville hjelpe.

 

Jeg syns det bare er skikkelig merkelig at starteren oppfører seg sånn, men det er jo mulig det er startsperra som jukser.

 

Sammenhengen fra min side er bare det at den ikke tar tak etter 2. forsøk, noe jeg syns er merkelig.

 

 

Takker for svar så langt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket batteriet på bilen? dårlig batteri kan lage mange feil..

At starteren ikke får tak kan være lite strøm på batteriet/dårlig kontakt o.l, slitt startkrans,innslaget på starteren er dårlig kombinert med dårlig batteri..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel dette høres ut som et godt forslag. Jeg har aldri misstenkt batteriet for å være dårlig, da det er ganske ferskt, men dog ikke splitter nytt. Når det gjelder startkransen mener jeg å huske at den var grei. Starteren er helt ny.

 

Men da skal jeg sjekke batteriet. Takker for tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første du bør gjør er å få fjernet startsperren om den driver å slår seg inn.. kan vær vrien å få start på igjen etter at den har slått inn. Når start sperra på min dreiv å slo seg inn så sleit jeg med å få start på neste forsøk slik som du beskriver.

Ellers har jo du kjøpt lambda å LMM brukt går jeg utifra å det er vel de to tingene som bør kjøpes nytt når du først skifter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At starteren ikke får tak kan være lite strøm på batteriet/dårlig kontakt o.l, slitt startkrans,innslaget på starteren er dårlig kombinert med dårlig batteri..

 

Er ikke starteren såkalt "pre-engaged"? I så fall er det ikke noe innslag, tannhjulet på starteren drives av en enveiskobling, som bakhjulet på en tråsykkel, og er alltid i kontakt med tannkransen på svinghjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.