Hvilke drivaksel passer S4 C4

Anbefalte innlegg

Jobber med å sette inn en RS4 B7 girkasse i min S4 C4. (kode ZWN)

Har fått den på plass, men sliter med drivakselen på førersiden.

Den er nye kassen like bred som den orginale 01E kassa, men har andre flenser ut: mad :

Og, annen innfestning på flensene inne i fremdiffen så det går ikke å bytte over...

Men, regner med at jeg kan bruke en aksel med samme lengde som den orginale og den nye kassen er like brede mellom flensene ut til framakslene, ca 27cm.

Orginal aksel er 610mm sammenpresset.

Bilde av flensen ligger lengre ned.

Litt info om den orginale drivakselen (Førerside)

innvendig, 28mm i diameter, 28 splines.

utvendig, 28mm i diameter, 27 splines.

Lengde med innvendig ledd helt sammenpresset, 610mm til bakkant av ytre del på indre drivleddet.

(Selve akselen stikker da på innsiden av drivleddet)

Akslingens lengde uten drivknuter, 565mm.

Har målt lengden fra ytterkant flens på girkassen til utvendig kant på spindelen, dette er 682mm når bilen henger med hjulene i friluft.

Bilde lengre ned i tråden.

(Avstanden fra utvendig kant på spindelen inn til ytre kant av drivleddet er 39mm.)

Mitt regnestykke er som følger at drivakselen må være 610mm sammenpresset, og min 643mm når den er strukket ut.

Som dere ser av bildet her er flensen på girkassen anderledes utformet i forhold til på S4 C4.

Her er det sekskantet flens kontra rund som det er orginalt.

Noen som vet om indre drivledd men korrekte mål/komplett aksel med korrekte mål som kan passe?

Haster litt da jeg gjerne skulle hatt bilen på veien igjen snart....

Håper noen kloke hoder her på forumet kan hjelpe meg!

På forhånd takk!

flens med mål.jpg

lengde.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter noen nye undersøkelser, tror jeg har funnet noe som kan fungere.

Drivaksel fra en 100 2,6l/2,8l, C4 med manuell kasse.

Utifra de bildene jeg fant på Empi sine nettsider skal denne være 616mm i lengde, men da målt helt i bakkant av drivknuten.

Denne bør kunne gjøre jobben, noen kloke hoder som ser som er enig eller ser noen åpenbar feil?

På forhånd takk!

Bilde av den aktuelle akselen.

aksel.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter noen nye undersøkelser, tror jeg har funnet noe som kan fungere.

Drivaksel fra en 100 2,6l/2,8l, C4 med manuell kasse.

Utifra de bildene jeg fant på Empi sine nettsider skal denne være 616mm i lengde, men da målt helt i bakkant av drivknuten.

Denne bør kunne gjøre jobben, noen kloke hoder som ser som er enig eller ser noen åpenbar feil?

På forhånd takk!

Bilde av den aktuelle akselen.

Det du skriver her utgår, da C4 2,3/2,6 har en drivaksel og 2,8 har en annen drivaksel. 2,8 har samme drivaksel som S4.

Lengden på en 2,3/2,6-aksel er mulig korrekt, men det bør sjekkes om flensene passer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for info.

Mulig jeg leste feil/eller at de er levert med andre aksler i USA.

Men da er det 2,3/2,6 jeg må se etter.

Skal selvfølgelig sjekke flenser!

Oppdatering kommer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du skriver her utgår, da C4 2,3/2,6 har en drivaksel og 2,8 har en annen drivaksel. 2,8 har samme drivaksel som S4.

Lengden på en 2,3/2,6-aksel er mulig korrekt, men det bør sjekkes om flensene passer...

2,3/2,6 har M8 festebolter, mens 2,8/S4 har M10 festebolter på flensene, og dertil tilhørende større hull på akselsiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vet tilfeldigvis ikke avstanden mellom festeboltene? CC mål?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senter senter =86,4mm

Utvendig dia = 100mm

Dette er på 2,6 manuell aksler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er disse vesentlig mindre da CC målet på min er 103,5...

Men vet du diameteren/ant splines på selve akslingen?

Har et indre drivledd som passer på kassa, men på dette er diameteren på akslingen 27,3mm og det er 34 splines.

(RS4 drivknute, men aklingen er for kort desverre...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke bytte over hele lokket inn til diffen med tilhørende flens? Var ute å målte på en flens til 01E kasse til 2.5TDI som jeg har liggende i deler, den er også sekskantet med var 116 mm CC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det som var planen opprinnelig.

Men 01E kassene jeg hadde hjemme var flensen festet med en lang 8mm skrue som låste den inne i diffen. men på den nye er den låst med en låsering.

Disse passer ikke omhverandre da 01e flensen er litt kortere og mangler låsespor.

Men er flensen på 01E kasse til 2.5TDI kassen festet med 8mm bolt eller låsespor slik som på bildet under

(Bilde viser flensen på den kassen jeg har)

flens zwn.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, regner med at jeg kan bruke en aksel med samme lengde som den orginale og den nye kassen er like brede mellom flensene ut til framakslene, ca 27cm.

Orginal aksel er 610mm sammenpresset.

Lengde med innvendig ledd helt sammenpresset, 610mm til bakkant av ytre del på indre drivleddet.

(Selve akselen stikker da på innsiden av drivleddet)

Akslingens lengde uten drivknuter, 565mm.

Har målt lengden fra ytterkant flens på girkassen til utvendig kant på spindelen, dette er 682mm når bilen henger med hjulene i friluft.

(Avstanden fra utvendig kant på spindelen inn til ytre kant av drivleddet er 39mm.)

Mitt regnestykke er som følger at drivakselen må være 610mm sammenpresset, og min 643mm når den er strukket ut.

Dette er en morsom tråd, vil etterhvert egne seg godt som link i DIY-tråden om skifte automat-manuell dersom flere gjør som deg og meg og ikke velger org man S4-kasse.:)

Skal forsøke å resonere litt her, tar ikke ansvar for feil men håper det kan være til hjelp:

Siden du skal ha annerledes indre ledd enn orginalt så er det ikke akselene som skal være like lange. Derimot skal aksel med indre ledd (i min og max lengde) være like lange (siden begge kassene er 27cm).

Når du måler org aksel fra ytre ledd og til innerst på aksel så er spørsmålet: Hvor langt inn er da aksel presset ift indre ledd når dette er montert? Halvveis? Innerst? 2 cm vandring inover igjen? Husk at org aksel får lov til å presses en viss lengde innover i girkasseflensen, hvor mye utgjør dette? Altså: Hvor høyt over arbeidsbenken din kan du løfte indre ledd når aksel står oppreist i bordplata, og er det plass til hene denne lengden innover i orginal-kasseflensene?

For å finne bedre mål til sammenligning så anbefaler jeg at du tar følgende mål fra orginal aksel påmontert orginal kasse:

Forutsetning: aksel montert (ref aksel som kan bunne i flens).

1 -Lengde girkasseflens til ytterst på drivledd sammenpresset

2- Lengde girkasseflens til starten på ytre mansjett (der aksel får mindre dia) sammenpresset (i tilfelle noen har aksler med kun indre ledd montert, da er man avhengig av langden til mansjett-start).

3- Som 1 men strukket

4 - Som 2 men strukket.

5 - Akselens diameter på splines til ytre drivledd

6- Akselens diameter på splines til indre drivledd

Hvis du gir meg mål nr 2, 4, 5 og 6 så kan jeg rote litt inners i garasjen og se om jeg har videre ideer til hvilke biler det kan hentes fra, evt om jeg har noe liggende selv. Har du ikke alle disse målene så kan jeg ikke hjelpe deg med praktisk leting, dessverre.

Selv brukte jeg lang tids tankekraft da jeg gjorde en noe tilsvarende operasjon. 2,5tdi Q kasse inn i S4. Etter mye måling og fintenking så endte jeg opp med å benytte de orginale 2,5tdi Q akslene. Dette var bolt on. Om jeg ikke husker feil så er også 2,5tdiQ kassa 27cm mellom flensene, var ute tidligere og så på en 2,5tdiQ og en lynrask måling viser at dette stemte sånn ca. Kan ha vært fra 26-28cm.

2,5tdi Q akslene på S4 ga som resultat at akslene er akkurat halvveis innpresset i vandringen sin i indre ledd når bilen står på hjulene. Bilen var godkjent senket så den stod noen få cm lavere enn orginalfjærer. Har så langt ikke opplevd noen driftsproblemer med den bilen.

Flensene fra S4 automatkasse passet ikke direkte over på 2,5tdiQ kasse, tror det var noen ulikheter i senter mutter kontra senterskrue. Dette var opphavet til mine utfordringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det som var planen opprinnelig.

Men 01E kassene jeg hadde hjemme var flensen festet med en lang 8mm skrue som låste den inne i diffen. men på den nye er den låst med en låsering.

Disse passer ikke omhverandre da 01e flensen er litt kortere og mangler låsespor.

Men er flensen på 01E kasse til 2.5TDI kassen festet med 8mm bolt eller låsespor slik som på bildet under

(Bilde viser flensen på den kassen jeg har)

Låsebolt ja på 01E dieselkasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å finne bedre mål til sammenligning så anbefaler jeg at du tar følgende mål fra orginal aksel påmontert orginal kasse:

Forutsetning: aksel montert (ref aksel som kan bunne i flens). Den kan bunne flensen uten at dette påvirker lengden

1-Lengde girkasseflens til ytterst på drivledd sammenpresset: er 610mm

2-Lengde girkasseflens til starten på ytre mansjett (der aksel får mindre dia) sammenpresset (tilfelle noen har aksler med kun indre ledd montert, da er man avhengig av lengden til mansjett-start): er 435mm

3- Som 1 men strukket: er 635mm

4 - Som 2 men strukket: er 460mm

5 - Akselens diameter på splines til ytre drivledd: 28mm, 27 splines

6- Akselens diameter på splines til indre drivledd: 28mm, 28 splines

På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er forskjellen til DSY-kassa som står på S4tt? Kan du få en flens fra den som løser biffen kanskje?

Her ser det ut som Elijah bruker standard drivaksler på DSY, i hvertfall.

http://www.elektro.com/~audi/01E/DSY/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare sette på flenser fra 01E bensinkasse da? alle problemer løst da

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare sette på flenser fra 01E bensinkasse da? alle problemer løst da

01E flenser passer ikke da disse festen på en annen måte inne i senterdiffen.

(dette var min opprinnelig plan)

Går ikke å bytte om diffene heller da det er andre dimensjoner på selve akselen til diffen og lagerbanene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

01E flenser passer ikke da disse festen på en annen måte inne i senterdiffen.

(dette var min opprinnelig plan)

Går ikke å bytte om diffene heller da det er andre dimensjoner på selve akselen til diffen og lagerbanene.

Har du noen mål på flensen som sitter i RS4 kassa da?

Har en haug med flenser liggende her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er forskjellen til DSY-kassa som står på S4tt? Kan du få en flens fra den som løser biffen kanskje?

Her ser det ut som Elijah bruker standard drivaksler på DSY, i hvertfall.

http://www.elektro.com/~audi/01E/DSY/

DSY Kassa har samme innfestning på flensen som CBL eller andre 01E kasser (som jeg vet om)

De jeg har sett på av 01E kasser har alle bolt gjennom flensen og en "mutter brikke" inne i front diffen.

Men på den jeg skal sette inn er det låsesplint inne i frondiffen som på tegningen vist lengre opp

Denne girkassen jeg skal ha til å passe er ikke en 01E kasse, denne er vel i serien 0A3 (ikke skyt meg om dette er feil...) Koden er i alle fall ZWN / JMH. delenr: 0A3 300 040P

Men så i går kveld at det på A6 C5 finnes flere kasser med samme låsing inne i font diffen som det jeg er på jakt etter og 108mm flens slik som på 01E kassene.

Dette er noe jeg kommer til å se mere på utover kvelden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noen mål på flensen som sitter i RS4 kassa da?

Har en haug med flenser liggende her

Har ingen akkurat nå på stående fot, men det er samme diameter og antall splines som på 01E.

Men er noe lengre (låsesplinten sitter sånn ca det 01E flensen stopper)

Som jeg skrev i forrige post ser det ut som at A6 C5 (og sikkert andre) kan ha samme innfestning som RS4 flensen. Men om du har mange liggende så tar jeg gjerne ut flensen fra RS4 kassa og tar noen skikkelige mål. Bare gi meg beskjed så løper jeg ned i garasjen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan kikke om jeg har noen som kan passe om du har noen mål

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde med mål.

Begge aklingene har samme diameter på selve akslingen og i bunnen ved simringen ut av girkassen.

Selve akslingen er 30mm, 37 splines men i bunnen ved simring er begge 45mm.

01E flensen er 108mm, med 6 bolt innfestning.

Så om du har noen med dette målet hadde det vært perfekt!

RS4 FLENS MED MÅL.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har noe som lingner her ja. men målet ditt er 92,7 er mitt 97,5

75,8 er det til toppen av låsering? min er 74,3 til toppen av låsering

høyde på der simring er da? min er 17,2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har noe som lingner her ja. men målet ditt er 92,7 er mitt 97,5

75,8 er det til toppen av låsering? min er 74,3 til toppen av låsering

høyde på der simring er da? min er 17,2

75,8 er til topen ja, målt fra kanten av den delen av akslingen som ligger ann mot simringen.

Høyden på den delen av aklingen som ligger ann mot simringen er 15mm.

Men hvor lang er aklingen din etter øvre del av sporet til låseringen?

Tanken min da var om det gikk å dreie av 1,5mm av den tykke delen av akslingen slik at låseringen får korrekt avstand. Og om målet stemmer dreie av aklingen til korrekt lengde...

Høres dette ut som en mulig løsning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fra toppen av låsering og opp er 6.3

total lengde på splines er 33

vet ikke å lett det er å dreie den ned da den er herdet.

Mulig du får den ti å passe uten å gjøre noe som helst

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fult mulig at denne passer ja, men dobbelsjekk. Den er for 108mm drivaksel m/6 hull, 10mm?

Hvor mye skal du ha for de?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.