#1 Skrevet August 14, 2010 eg har merka i det siste at bilen nykker ein del. den kommer ofte under 2000omdr, og kommer ofte i små motbakker og flater. det er ikkje kraftig nykking, men man kjenner at det nykker i bilen. det kan skje i alle gir. det er ikkje samme vibrasjon man kjenner med dobbelmassesvinghjulet. tok ein tur igår for å blåse ut litt eksos og når eg passerer 3000 omdr så ryker det ein del. gjorde dette eit par ganger og det vart mindre sot etterkvart. kan det vera egr ventilen, kokset innsug eller noko anna?? bilen har gått 105 000km og er chippet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 15, 2010 Vask egr ventilen i diesel med en liten børste og se om det hjelper.. vanlig at disse soter og derfor lukker tregt når ladetrykk kommer som fører til ladetrykkslekasje ut i eksos og følgelig tenningsfusk pga diesel overskudd i sylinder:) Værdt et forsøk:) Fort å demontere.. 3 skruer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 15, 2010 er da denne oppe til høgre?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 15, 2010 Jepp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 15, 2010 Noen er så ille som dette innvendig' 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 15, 2010 Se HER. Lignende symptomer som frøkna hadde på Passaten. Slangen som er rett til høyre for den røde ringen som var synderen der: Skiftet denne og slettet feilkoder, så var bilen god som gull igjen. Ikke helt likt, men verdt å sjekke, samt sjekke andre trykkslanger for lekkasjer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 15, 2010 det er ikkje alltid nykkinga kommer. feilkoder har eg ikkje, men kansje det er lekkasje der eg har koblet til vakummålaren igjen. eg skal ta ein titt i mårra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 17, 2010 da har eg har av egr ventilen, det var ikkje så sotete men eg fekk vaska den. men eg tok å "fingra" innsuget og drog ut denna klatten med drit. ganske seig masse, eindel hang igjen på hanskane. er det masse jobb å demontera innsuget, evt andre rense metoder?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 17, 2010 Hjalp det da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 17, 2010 Hjalp det da? eg har ikkje fått tatt ein skikkelig tur enda, bare ein liten ein. merka ingen forskjell men hørte ein del turbo suss ved max trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 21, 2010 fekk testa idag, men nykkinga er der enda. kommer oftes i motbakker med jevn fart og jevnt turtall. feks. 70 km/t og 1400 omdr. eg har bestillt to sett av dette. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=192941&highlight=egr tenkte eg skulle teste det. eg finner heller ingen lekasje på slanger heller. er det mulig å måle på vag-com?? dette kan vel du om stian;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 22, 2010 Kan jo legge ut dette her også Logg gjerne disse mvb: 1 (med clima av på tomgang), 4 (tomgang), 7 (helt kald motor på tomgang, verdien skal øke jevnt til den er varm), 13 (tomgang) og 23 på tomgang og i området der fuskingen oppstår. + når det ryker på full gass Og legg det ut her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 22, 2010 I tillegg så kan du gjennomføre dette: Kontroll av LMM g70 og agr system. Måleblokk 3 på tomgang. visningsfelt 1: turtall tomgang visningsfelt 2 spesifisert verdi for luftmasse fra ecu på tomgang ( somregel fra 220-350mg/s visningsfelt 3 aktuell innsugd luftmasse differansen mellom visningsfelt 2 og 3 skal ikke overstige 20mg/s.. dersom verdi 3 er mere enn 20mg/s mindre enn visning 2 så tyder det på at agr ventilen ikke lukker som den skal. Ladetrykk kan du sjekke i mvb 11 felt 1 turtall felt 2 spesifisert verdi fra ecu felt 3 skal følge verdi 2.. om den er for høy mulig feil på vtg styring på turbo eller feil på g71/g72, er den lavere så tyder det på det samme eller en lekasje i systemet. Du kan prøve dette også, gå på loginn motor loginnkode 12233- så tilpassingskanal 3 på motor hvor du så øker verdien som står det med 400 og lagrer. Dette minsker mengde eksos tilbakeføring. Mvh Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 23, 2010 eg er forsatt i opplæringsperioden på vag-com. men man går inn på engine i vag-com så mesauring blocks?? eg fekk desverre ikkje begynnt med kald motor, men er eg på rett spor her?? eg tok diverse printscreen underveis 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 24, 2010 Dette er riktig. får du lagt ut nr 23 også? Har du testet dette med å endre styringsverdien på egr som forklart i forrige innlegg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 31, 2010 Hei Jeg har akkurat samme symptomer på min 2.0TDI, har slitti med ette en lang stund, og fortsatt har ikke fagteknkkerne i Møller konsernet og andre funnet noen feil.( altså ingen feilkode kommet fram i VAG-Com). Vil det komme noen feilkode ved tilsmusset/tett EGR-ventil?.Har du mye susing /vinelyd i turboen din?.Fint vist du kommer med tilbakemeldinger om dette skulle ornde seg.Jeg skal ha bilen min inn til kontoll igjen til fredagen så da får vi se hva de kommer fram til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...