nykking med golf v 1,9 tdi

Anbefalte innlegg

eg har merka i det siste at bilen nykker ein del.

den kommer ofte under 2000omdr, og kommer ofte i små motbakker og flater.

 

det er ikkje kraftig nykking, men man kjenner at det nykker i bilen.

det kan skje i alle gir.

det er ikkje samme vibrasjon man kjenner med dobbelmassesvinghjulet.

 

tok ein tur igår for å blåse ut litt eksos og når eg passerer 3000 omdr så ryker det ein del. gjorde dette eit par ganger og det vart mindre sot etterkvart.

 

kan det vera egr ventilen, kokset innsug eller noko anna??

bilen har gått 105 000km og er chippet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask egr ventilen i diesel med en liten børste og se om det hjelper.. vanlig at disse soter og derfor lukker tregt når ladetrykk kommer som fører til ladetrykkslekasje ut i eksos og følgelig tenningsfusk pga diesel overskudd i sylinder:) Værdt et forsøk:)

Fort å demontere.. 3 skruer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er da denne oppe til høgre??

 

DSC_3723.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen er så ille som dette innvendig':)

PD150-01.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se HER. Lignende symptomer som frøkna hadde på Passaten.

 

Slangen som er rett til høyre for den røde ringen som var synderen der:

attachment.php?attachmentid=147364&d=127

 

Skiftet denne og slettet feilkoder, så var bilen god som gull igjen. Ikke helt likt, men verdt å sjekke, samt sjekke andre trykkslanger for lekkasjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikkje alltid nykkinga kommer.

feilkoder har eg ikkje, men kansje det er lekkasje der eg har koblet til vakummålaren igjen.

eg skal ta ein titt i mårra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har eg har av egr ventilen, det var ikkje så sotete men eg fekk vaska den.

men eg tok å "fingra" ;) innsuget og drog ut denna klatten med drit.

 

DSC_0634.jpg

 

ganske seig masse, eindel hang igjen på hanskane.

er det masse jobb å demontera innsuget, evt andre rense metoder??

 

DSC_0635.jpg

 

DSC_0631.jpg

 

DSC_0630.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjalp det da?

 

eg har ikkje fått tatt ein skikkelig tur enda, bare ein liten ein. merka ingen forskjell men hørte ein del turbo suss ved max trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fekk testa idag, men nykkinga er der enda.

kommer oftes i motbakker med jevn fart og jevnt turtall.

feks. 70 km/t og 1400 omdr.

eg har bestillt to sett av dette.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=192941&highlight=egr

 

tenkte eg skulle teste det.

eg finner heller ingen lekasje på slanger heller.

 

er det mulig å måle på vag-com?? dette kan vel du om stian;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo legge ut dette her også:) Logg gjerne disse mvb: 1 (med clima av på tomgang), 4 (tomgang), 7 (helt kald motor på tomgang, verdien skal øke jevnt til den er varm),

13 (tomgang) og 23 på tomgang og i området der fuskingen oppstår. + når det ryker på full gass

Og legg det ut her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg så kan du gjennomføre dette: Kontroll av LMM g70 og agr system.

Måleblokk 3 på tomgang.

visningsfelt 1: turtall tomgang

visningsfelt 2 spesifisert verdi for luftmasse fra ecu på tomgang ( somregel fra 220-350mg/s

visningsfelt 3 aktuell innsugd luftmasse

 

differansen mellom visningsfelt 2 og 3 skal ikke overstige 20mg/s.. dersom verdi 3 er mere enn 20mg/s mindre enn visning 2 så tyder det på at agr ventilen ikke lukker som den skal.

 

Ladetrykk kan du sjekke i mvb 11

felt 1 turtall

felt 2 spesifisert verdi fra ecu

felt 3 skal følge verdi 2.. om den er for høy mulig feil på vtg styring på turbo eller feil på g71/g72, er den lavere så tyder det på det samme eller en lekasje i systemet.

 

Du kan prøve dette også, gå på loginn motor loginnkode 12233- så tilpassingskanal 3 på motor hvor du så øker verdien som står det med 400 og lagrer. Dette minsker mengde eksos tilbakeføring.

 

Mvh Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg er forsatt i opplæringsperioden på vag-com.

 

men man går inn på engine i vag-com så mesauring blocks??

eg fekk desverre ikkje begynnt med kald motor, men er eg på rett spor her??

 

eg tok diverse printscreen underveis

 

Utennavn-1.jpg

 

Utennavn1.jpg

 

Utennavn3.jpg

 

Utennavn65.jpg

 

Utennavn76.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er riktig. får du lagt ut nr 23 også? Har du testet dette med å endre styringsverdien på egr som forklart i forrige innlegg? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har akkurat samme symptomer på min 2.0TDI, har slitti med ette en lang stund, og fortsatt har ikke fagteknkkerne i Møller konsernet og andre funnet noen feil.( altså ingen feilkode kommet fram i VAG-Com). Vil det komme noen feilkode ved tilsmusset/tett EGR-ventil?.Har du mye susing /vinelyd i turboen din?.Fint vist du kommer med tilbakemeldinger om dette skulle ornde seg.Jeg skal ha bilen min inn til kontoll igjen til fredagen så da får vi se hva de kommer fram til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.