Går lakkpleiemidler ut på dato?

Anbefalte innlegg

Bestemte meg for å polere bilen som jeg kjøpte for noen uker siden, da det er uvisst hvor lenge siden sist denne fikk noe voks på seg.

 

Jeg brukte 3M sin Machine Polish III, som jeg kjøpte for 2-3 år siden, og brukte Biltema's maskin med to hoder, samt Sonax pads. Jeg syns ikke 3M'en gjorde noen god jobb denne gangen, selv om jeg har vært meget godt fornøyd med denne tidligere. Det første jeg la merke til er at lakken ikke føltes glattere når jeg jobbet med den. Den var vanskelig å tørke av etterpå, til tross for at temperaturen var mer enn god nok (24 grader), men jeg lurer på om jeg la litt tykt på, da jeg er litt ute av trening. Lakken var like trå å dra fingeren over som før jeg begynte behandlingen, så helt bra var det tydeligvis ikke. Deretter tok jeg en ny runde med Autoglym SRP, og ble mere fornøyd med resultatet denne gangen. Det var mye enklere å tørke vekk SRP også.

 

Jeg kikket på 3M-flaska, og så at den hadde en "best før" merking, som selvfølgelig var gått ut. Derfor lurer jeg, går virkelig bilpleieprodukter ut på dato? Hva er det da som skjer, vil den rett og slett ikke fungere lenger? Flaska har forøvrig aldri vært utsatt for frost, selv om den har stått ganske kjølig over vinteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noen problemer med at det er dårlig etter utgangsdato.. Men åssen middel er Machine Polish? Grov el fin polish?

 

Husket du å claye først også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en fin eller ekstra fin polish, men nei, jeg clayet ikke, da jeg ikke hadde den nødvendige tiden, og lakkens totale tilstand (dvs rustflekker, riper etc) ikke forsvarer at jeg legger så mye arbeid i det.

 

(Jeg har ikke polish-flaska her hjemme, så jeg kan ikke sjekke nøyaktig hva den heter og dens egenskaper)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo ikke jeg den som har mest peiling på dette, men ristet du flaska godt før bruk? Kan jo være så enkelt at alle "godsakene" lå nederst i flaska.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, jeg ristet den godt i et par minutter, siden den har stått ganske lenge siden sist jeg brukte den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være bilen/lakke sin skyld også, kanskje den krever mer arbeid.

Prøv en gang til og se om det blir bedre. Om du ønsker et ordentlig glatt resultat ville jeg tatt meg tid til å clay'e først også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, så fikk jeg det resultatet jeg ønsket når jeg gikk over med SRP like etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, så fikk jeg det resultatet jeg ønsket når jeg gikk over med SRP like etterpå.

 

Sorry, leste ikke de 2-3 siste innleggene :)

 

Det er godt at SRP gjorde susen, jeg sverger til Autoglym selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et skudd i blinde ettersom jeg ikke kjenner til produktet ditt:

Det kan jo være at 3m's machine polish 3 er et rent korrigerende stoff, der SRP ikke korrigerer men fyller og renser, renser lakken og fyller riper.

For å korrigere bort riper må man på biler med hard lakk ofte kjøre på slik at man oppnår litt varme i lakken også, det er vanskelig med 2-hodet maskin.

 

Ut ifra det du skriver vil jeg anta at en blanding av flere årsaker er grunnen til at du ikke oppnådde ønsket resultat, ikke nødvendigvis at produktet har gått ut på dato.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ihvertfall sjekket flasken igjen i dag, og det sto klart og tydelig på den: "Use by 08/2007", en klar og tydelig datostempling der altså. Productet heter bare "Machine polish" og inngår i Perfect-It III serien. Denne har lyseblå kork, hvis det hjelper noe, og hvis man gidder å laste ned 3M's pdf-katalog så finner man den på side 33.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vet jeg iaffal hvilken klasse den er i, og jeg er ikke overrasket over at du syns den tok lite. :) Den er ultrafin.

Perfect-IT serien kommer i tre farger, gul-grønn-blå der gul har mest cut og blå har minst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men likevel bør man merke en forskjell før og etter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tviler jeg veldig på.

Best før-dato på kjemiske midler går stort sett på at produktene kan skille seg og slikt, men om du ikke merket noen forskjell fra sist, er det neppe det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spurte Øyvind hos Godkjemi (forhandler av 3M) om utløpsdato, og han sier det kun er at slipepartiklene synker, slik at om du rister GODT, så skal det ikke ha noe å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut! Kanskje jeg da ikke ristet flasken min godt nok? Hmm, får vel gi den enda en sjanse, og en enda bedre risting, før jeg evt hiver produktet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.