#1 Skrevet August 16, 2010 EU kontrollen viste at jeg hadde co på over 7. Hvordan måler jeg Lamdasonden om den virker eller ikke. ER NG motor i coupen. Ellers er det å skifte plugger/luftfiler og olje. Noen andre tips mottas også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 16, 2010 Ikke ta dette som noen fasit, men mitt forslag er: Lamda sonden kan måles med et voltmeter av gamletypen. (Analogt) Mange digitale reagerer ikke raskt nok. (Dyrere digitale fungerer som oftetst) Den skal da generere 0-1v målt mellom signal kabelen og jord Signal kabelen er det enslige kabelen, de 2 eller 3 andre er til forvarming av sonden. Hvis du måler mellom 0-1v og denne pendler skal sonden være OK. Tett luftfilter kan være med på å øke CO. Elles så er falsk luft også en kjent synder... Om du bare skal ha bilen gjenn EU kontroll er det et kjent triks og fylle 50% eller mer E-85. Da faller CO. E-85 kan være litt for hard for gamlke gummislanger etc, derfor velger mange 50%. Men siden det er gammel bil kan det være greit å ikke fylle mye slik at det ikke blir stående i tanken lenge. Ha nesten tom tank med denne blandingen og fyll full tank rett etter kontroll så er du ganske trygg i forbindelse med gummislanger etc. Sikkert mange andre som kan denne motoren, de tipsene jeg kommer med er generelle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 16, 2010 for å verifisere om lambda er OK, så skal det måles som det sies med multimeter over lambdaen. hvis den fungerer som den skal vil du se at den veksler over/under 0,5v 8 ganger i løpet av 10 sek. 0,5V er det samme som 14,7:1 og fungerer som et "switch-point" mellem lean eller rich 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 16, 2010 EU kontrollen viste at jeg hadde co på over 7.Hvordan måler jeg Lamdasonden om den virker eller ikke. ER NG motor i coupen. Ellers er det å skifte plugger/luftfiler og olje. Noen andre tips mottas også. Skift lambdasonden din dersom du ikke vet hvor lenge siden den er skiftet, eller den er over 100 000 km gammel. Skift også temperatursensoren til styreenheten. Dette er et sted å begynne i alle fall... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 17, 2010 Skift lambdasonden din dersom du ikke vet hvor lenge siden den er skiftet, eller den er over 100 000 km gammel. Skift også temperatursensoren til styreenheten. Dette er et sted å begynne i alle fall... Hvor sitter temp.sensoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 17, 2010 Hvor sitter temp.sensoren? Den sitter såvidt jeg vet oppå flensen til øvre radiatorslange, delenr 034 906 161. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 17, 2010 Skift lambdasonden din dersom du ikke vet hvor lenge siden den er skiftet, eller den er over 100 000 km gammel. Skift også temperatursensoren til styreenheten. Dette er et sted å begynne i alle fall... Enig her, fikk beskjed om at lambdasonden bør byttes etter ca.160'km. Hadde samme problemet på samme motor, alt i orden etterpå( måtte også bytte innsugsgummi) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 17, 2010 Enig her, fikk beskjed om at lambdasonden bør byttes etter ca.160'km. Hadde samme problemet på samme motor, alt i orden etterpå( måtte også bytte innsugsgummi) Dersom CO'en fremdeles er skyhøy etter bytte av lamda og temperatursensor, hadde jeg inspisert systemet for vakuumlekkasjer. Dersom jeg hadde funnet vakuumlekkasjer, ville jeg tro at noen hadde skrudd på co-skruen for skjule vakuumlekkasjer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...