Anbefalte innlegg

Har slitt med mye svartrøyk fra min A6 med R5 AEL motor en stund nå.

 

Symptom:

Problemet kom plutselig, og har blitt noe værre etter jeg har kjørt med det noen mnd.

Ryker ikke ved javn gass i vanlig hastigheter, men vel litt godt pådrag og turtall over 2000, så røyklegger den noe helt hinsides. Ryker også noe ved "pen" akselering,

Syns ikke bilen går nevneverdig dårligere, men er litt usikker her siden jeg ikke kjører den så mye.

Bruker ikke olje og vann

Bruker ikke mere diesel en før.

 

Dette er gjort foreløpig:

 

Timing er sjekket i vagcom

Har trykktestet uten å finne lekkasje

Egr ventlig er blendet

Når jeg tar av kontakt til LMM så hører jeg ikke forskjell på tomgang, men ved kjøring så går den dårligere. Fortsatt endel svartrøyk selv om LMM er frakoblet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekket om det er lekkasje på innsugs-sida, den får sannsyneligvis for lite luft. Hos meg sprakk slangen mellom IC og innsug, da røykte den godt, men så var det ingen turbokick heller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg gjort Ref første post (trykktestet)

Fant ikke noen feil med en gang, men prøvde litt mere her i kveld.

 

Rett før ic så går det en tynn slange opp til en kon formet "ventil" sak på høyre side av motoren over turbo. Fra denne går det 2 slanger inn på toppdeksel, og en ned på blokka. Når jeg trykksetter innsugslangene, så blåser det litt igjennom denne "ventilen" og inn i toppdekselet. Da går det luft fra etter turbo, via "ventilen" og inn på innsug . Skal denne ventilen slipp igjennom luft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er helt sikkert inne på noe!

 

Vi har en 1,9 tdi passat som røyk noe helt forferdelig ved pådrag. Det var tydelig å høre at den feis! Den hadde sprekk i en gummihylse, fra turbo til luftkjøler (?) i skjermen på venstre side. En 2 cm lang sprekk langs med gummihylsa på undersiden.

Forresten så tror jeg den er laget av gull; 60mm lang og 40 mm i diameter, 2-3 mm veggtykkelse, vekt ca 20 gram tenker jeg, og Møller tar seg godt betalt: 960 kroner eller så, for en liten del til en 14 år gammel bil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Rett før ic så går det en tynn slange opp til en kon formet "ventil" sak på høyre side av motoren over turbo. Fra denne går det 2 slanger inn på toppdeksel, og en ned på blokka. Når jeg trykksetter innsugslangene, så blåser det litt igjennom denne "ventilen" og inn i toppdekselet. Da går det luft fra etter turbo, via "ventilen" og inn på innsug . Skal denne ventilen slipp igjennom luft?

 

Nede på IC er en oljefelle, den tynne slangen transporterer dermed olje opp i en oljeutskiller (du: kon formet "ventil" sak) slik at den derifra renner ned i bunnpanne.

 

Inne i oljeutskilleren er det kun spesielle veier luft/olje får lov til å ta da det er en enveisvenil inni der. Husker ikke helt hvordan den fungerer, men kan sjekke på en jeg har liggende løs. Det eneste jeg vet er at det er en slags "membran" som ryker med et kraftig smell hvis man setter masse trykkluft inn i feil slange:p

 

Personlig så har jeg ikke så mye tro på at det er oljeutskilleren som feiler, men jeg vet ikke.

 

Det som er litt mistenkelig er jo at den alltid har hatt litt for høyt forbruk, mulig det har vært noe delvis feil feks med pumpe men at dette nå har blitt værre. Men var ikke pumpa relativt ny? Sjekket vi om det var benyttet korrekt pumpe?

 

Forsøk å nappe ut de to ledningene til taktventilen i bunn av pumpa. På tomgang skal den da begynne å gå en del hardere dersom ventilen fungerer. Ventilen regulerer tenningstidspunktet.

 

Det rare er jo at den ryker mye mer men går like bra og har likt forbruk: klø :

Er det orginale dysespisser på den?

 

Forsøkt å logge turbotrykket under kjøring?

 

Sjekk om temperatur før og etter hver av katalysatorene. Mulig det har kollapset noe i den ene slik at den er potte-tett? Ikke den teorien jeg har mest tro på men absolutt en mulighet, og disse 2,5tdiQ kattene tetter seg lett.

 

Ellers har jeg følgende deler som du kan låne hvis du vil gjøre noen forsøk: dieselpumpe (men den må jeg ha tilbake), N75, alle sensorer på motor, LMM, etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Steinar :)

 

Jeg har ikke satt på masse trykk (ca 1 bar) så tror ikke den membranen har ryki pga av dette. Men det er jo en seriøst liten slange som går fra ic og opp til oljeutskilleren, så jeg har ikke helt troen...

 

Pumpa skulle vel være av nyere dato, man har ikke sjekket om det er riktig pumpe. Har ikke tilgang på etka akkurat nå, så kanskje noen har et delenr?

 

Ang forbruk, så har den ligget på 0,7 nå som det er sommer, så syns ikke det er så værst

Den ryker jo ikke sort ved veldig lite gass, så det er nok årsaken til at forbruk ikke er så veldig høyt.

 

Jeg har ikke byttet dysespisser, så de er vel orginale, men har vært byttet for ikke lenge siden.

 

Har ikke logget turbotrykk, men kan jo prøve det. Hva slags makstrykk skal jeg ha?

 

Takk for tilbud om å låne deler :) Tror jeg kanskje trenger det.

 

Har du troen på at det kan være lmm som tuller når den får stor gjennomstrømning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må du ikke være så prippen, Thorvald! Kan ikke kjøpe diesel og klage på at det ryker ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må du ikke være så prippen, Thorvald! Kan ikke kjøpe diesel og klage på at det ryker ;)

 

Ptf... Forskjell på røyk og 007 : haha : Det er seriøst så mye røyk at hvis jeg øser på så ser jeg ikke bilen bak, og den må svinge utenom røyksoppen : fis :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering....

 

Demonterte cattene i dag, og dem var ganske fulle av sot. Banka ut innmaten og monterte igjen. Har gått over alle kontakter med elektronikkrens, og renset lmm. Bilen går nå MYE bedre pga cattene, og soter mindre, men er fortsatt ikke bra.

Skulle også bytte til nye større dyser i dag, men siden motoren må være kald så ble det ikke tid i kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg kjøpte bilen var kattene tette. SKiftet dem ut med noen i bra stand. Hvis de nå var delvis tettet så gir motoren for mye sot fra seg, eller du bruker turtallsregisteret alt for lite.

 

Venter derfor spent på en oppgradering med PP764.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg kjøpte bilen var kattene tette. SKiftet dem ut med noen i bra stand. Hvis de nå var delvis tettet så gir motoren for mye sot fra seg, eller du bruker turtallsregisteret alt for lite.

 

Venter derfor spent på en oppgradering med PP764.

 

Turtallet blir absolutt bruk.. Men forbruket har jo vært litt høyt, noe som kan medføre at det har vært litt soting som igjen har tettet cattene. Skal bytte dyser så fort jeg får tid, men som med alt annet som virker, så er det ikke på toppen av pri i en travel hverdag...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting tar tid, så har ikke rukket å bytte dysespissene, men etter å ha tømt cattene så har det noe høye forbruket jeg har hatt tidligere sunket til et fint nivå. Kjørt tur retur fagernes på 0,55L/mil nå, og det er jeg veldig fornøyd med. Har sunket med over 0,1L/mil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min r5 røyk veldig før. byttet turbo så nå er det bra. sjekk om det er mye olje klin ut fra turbo rør. bare et forslag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra å høre at du har fått kontroll på dette. Dog litt underlig ettersom cattene så relativt bra ut da jeg monterte dem.

Se å få på noen bra spisser nå, så blir det forhåpentligvis ennå bedre.

Men da dukker nok et nytt problem opp, så mye moment at det blir romling i svinghjulet på full gass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det går fremover. Soter ille enda, men fornøyd med forbruk og kraft nå. Skal få bytta spisser snart, men har bare en bil om dagen så er ikke så enkelt å få tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering igjen her. Etter å ha kjørt med med tømte katter en mnd tid, så begynnte bilen å gå mye bedre og soter nå nesten ingen ting lengere. Hører og kjenner at turbo lader mye bedre.

Mulig at turbo/wastegate har vært fullt av sot som ikke har kommet ut pga tette katter.

 

Fornøyd nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra.

Da får vi vel anta at det lå en del sot ett eller flere steder i eksossystemet.

 

Men jeg lurer på når dette er (ref post 11) :P

så fort jeg får tid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra.

Da får vi vel anta at det lå en del sot ett eller flere steder i eksossystemet.

 

Men jeg lurer på når dette er (ref post 11) :P

 

Hehe... Litt av problemet er at vi bare har en bil... TTT!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F...:dødhest:

 

Da er sotingen tilbake. Bilen går som den skal, og dysespissene ble byttet for en stund siden.

Virker da altså som at problemet kommer med varmere vær.

Fortsatt ingen feilmeldinger med vag com

Kan det være en temp sensor el. som kødder det til siden problemet har vært fraværende i vinter for å så komme tilbake igjen?

 

Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekket om det er lekkasje på innsugs-sida, den får sannsyneligvis for lite luft. Hos meg sprakk slangen mellom IC og innsug, da røykte den godt, men så var det ingen turbokick heller..

 

er det denne slangen du snakker om? slik såg min ut når jeg vasket i går:(

 

noen som kan gi meg et navn på denna slangen slik at jeg vett hvilken type slange jeg skal kjøpe?:P

lufstlange 1.JPG

luftslange 2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som kan gi meg et navn på denna slangen slik at jeg vett hvilken type slange jeg skal kjøpe?:P

 

"Innsugsslangen mellom intercooler og innsug, den dere tar nesten en tusenlapp for".

 

Det er nok neppe denne som er Thorvalds problem, da ville gilen gått dårligere samtidig som den ville gitt nevnte røyk.

 

Thorvald, kanskje du skulle låne en av hver av tempsensorene? Si fra neste gang du skal til Oslo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det denne slangen du snakker om? slik såg min ut når jeg vasket i går:(

 

noen som kan gi meg et navn på denna slangen slik at jeg vett hvilken type slange jeg skal kjøpe?:P

 

Det stemmer godt det, var vel den som var revnet hos meg og.. Fikk uansett lappet den med sykkelslange som vulketape, strips og litt macgyver-tape til jeg fikk ny :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering igjen her. Etter å ha kjørt med med tømte katter en mnd tid, så begynnte bilen å gå mye bedre og soter nå nesten ingen ting lengere. Hører og kjenner at turbo lader mye bedre.

Mulig at turbo/wastegate har vært fullt av sot som ikke har kommet ut pga tette katter.

 

Fornøyd nå :)

 

disse kattene som du snakker om hvor er de? vanskelige og skru ut? tenkte eg sko sjekke om mine ikke er fulle av sot også:P mulighet for noen og legge ut bilde etc?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

disse kattene som du snakker om hvor er de? vanskelige og skru ut? tenkte eg sko sjekke om mine ikke er fulle av sot også:P mulighet for noen og legge ut bilde etc?

 

Det sitter to katalysatorer ved siden av hverandre på siden/under girkassa.

 

Du må gjøre følgende:

1. Skru av ca 10 muttre som holder plata som stiver av karosseriet rett bak katalysatorene, dette er enkelt.

2. Forsøke å skru av de 11 boltene som skjøter ekosrørene rett foran og 40 cm bak katalysatorene, disse er ofte rustet fast og må kappes. Det er ikke alle av disse som er enkle å komme til med vinkelsliper, så en bajonettsag forenkler jobben.

 

Demontering tar 30 min - 2 timer, avhengig av om du kun har ramper eller bukk og hvor effektivt du får av boltene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har bukk i nærheten så satser på at det går fint;) takk for tips steinar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.