Drivnute / løs mellomaksel Passat

Anbefalte innlegg

Argh. Står litt fast nå. : klø : Har byttet bærekula på førersiden på en Passat 35i 96 mod, skulle flytte bilen etterpå og da spratt dritten ut - hadde muligens ikke fått tappen til bærekula helt på plass. Men hadde strammet godt til på låsebolten. Uansett - mellomakslingen løsnet også inn i ytre drivknute - og jeg får ikke denne på plass igjen. Har prøvd å lirke litt men treffer ikke i tannsporet. Får jo heller ikke løsnet senterbolten i skiva da drivknuten går fritt.

 

Fikk på plass bærekula og satt det sammen midlertidig. Men er det noen gode tips for å få satt på plass mellomakslingen (er det rett betegnelse? - hvertfall akslingen mellom indre og ytre drivknute).

 

Hele fjærbeinet gikk jo seff. i bakre del av skjermen og laget en fin liten bulk nederst. : bh : Skikkelig irriterende - men glad for at det skjedde på gårdsplassen og ikke på veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står ikke en låsering på akslingen eller i navet som hindrer splinsene å treffe rett?

Når jeg har byttet ytre ledd på diverse VW har det fulgt med en låsering som skal trees på før leddet trees på..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står ikke en låsering på akslingen eller i navet som hindrer splinsene å treffe rett?

Når jeg har byttet ytre ledd på diverse VW har det fulgt med en låsering som skal trees på før leddet trees på..:)

 

Stemmer. Hmm, må vel kanskje slippe ned bilen og prøve på å ta av senterbolten og demontere / remontere drivknuten? Det er vel kanskje eneste mulighet da?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer. Hmm, må vel kanskje slippe ned bilen og prøve på å ta av senterbolten og demontere / remontere drivknuten? Det er vel kanskje eneste mulighet da?!

 

Sentermutteren sitter veldig fast, er vel dratt til med rundt 200-250nm, så hvis knuten snurrer fint rundt i lageret så tror jeg du vil slite veldig med å skru den løs:o

 

Se på akslingen, ser du en låsering, alà den halvmåneformede på dette bildet ?

 

Hvis ikke se om du ser den i hullet på det ytre leddet..

 

Ett annet alternativ er å skru løs det indre leddet, nå er jeg usikker på om det er tapp eller utvendig feste med 6 unbrakoskruer hos deg, men er det sistnevnte så er det en smal sak å demontere, da kan du prøve å vinkle det ytre leddet som sitter fast nedover slik at du får tredd den nå løse akslingen på plass for å så skru på plass det indre leddet igjen.

For å skaffe deg bedre plass kan du skru løs bolten på bærekula samt 13mm skruen som holder øyebolten til stabstaget fast, nå kan du presse bærearmen ned, uten at det har betydning for hjulstilling når monterer :)

 

Edit: Fikset bildelinker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hatt akslingen helt ute av mansjetten - så har ikke sett om låseringen kom med. Men husker den var der da jeg monterte den for ca. 2 år siden. Jeg har utv. feste med umbrakoskruer på indre drivkledd - så jeg tror jeg skal prøve meg på det i morgen. Skal prøve og få ny mansjett på indre drivkledd i samme slengen - ser den er litt morken. Med den løs og bærebrua senket burde jeg vel lettere treffe sporet. Håper bare låseringen følger med slik at jeg ikke trenger å fiske etter den.

 

...13mm skruen som holder øyebolten til stabstaget fast, nå kan du presse bærearmen ned, uten at det har betydning for hjulstilling når monterer.
Det var nyttig tips - tenkte ikke på det.

 

Bør jeg demontere ytre mansjett og drivledd etterpå for å være sikker på å ikke få sand inn? Har ikke hatt akslingen ute - så hvis jeg tetter med en pose når jeg tar av akslingen og gjør den ordentlig ren før jeg monterer burde det vel gå bra?

 

Tusen takk for svar. :glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør jeg demontere ytre mansjett og drivledd etterpå for å være sikker på å ikke få sand inn? Har ikke hatt akslingen ute - så hvis jeg tetter med en pose når jeg tar av akslingen og gjør den ordentlig ren før jeg monterer burde det vel gå bra?

 

Tusen takk for svar. :glad:

 

Skal holde å ta av mansjetten på ytre ledd, ta en kjapp titt om du ser noen fremmedlegemer.

Er en gyldig mulighet til å smøre opp både dette og det indre leddet, jeg har brukt slangeklemmer istedenfor de originale låsestripsene for å ha å lettere kunne gjøre dette ved behov :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, de klemmene som følger med er noe møkk hvis du ikke har verktøy for å klemme de sammen og uansett funker de bare en gang. Får håpe de har mansjetten på lager på en av sjappene her i Bodø.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått av indre drivledd med aksling. Var jo enklere enn jeg trodde. Har det noe for seg og legge indre ledd i bensinbad e.l. for å få det rent før jeg gugger til med nytt fett? Boltene til indre ledd var av type "spline drive" størrelse 8. Stabstaget har 17mm bolt som sitter i øyebolten og 16mm som låser av bærekula på denne passaten.

 

Låsesplinten kom også med akslingen - så da burde det vel være greit å få dette sammen. Montere først ytre ledd med bærebroa senket, så montere indre ledd for så å feste hele fjærbeinet inn i bærebroa. Høres det rett ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stabstaget har 17mm bolt som sitter i øyebolten og 16mm som låser av bærekula på denne passaten.

 

Ja, når du nevner det så stemmer det nok at Passaten har litt grovere stabstag enn Golf 3, my bad :)

 

 

Montere først ytre ledd med bærebroa senket, så montere indre ledd for så å feste hele fjærbeinet inn i bærebroa. Høres det rett ut?

 

Det høres overkommelig ut ja.

Se om du finner en gummiklubbe, eventuelt legg en trebit mellom hvis du trenger å banke litt for å få akslingen helt på plass :)

 

Det vil nok lønne seg å smøre opp det indre leddet hvis du har muligheten ja:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gått litt tregt her i gården. Men nå er alt på plass og det ble bra til slutt. Men ble litt usikker på en ting. Skal ytre mansjett på venstre side gå helt ut til rillene på akslingen? Legger ved et bilde slik det er nå.

 

Synes den blir litt vel strekt hvis jeg skal ha den helt inn, pluss at når jeg strammer slangeklemmen så glir den litt tilbake. Takk for gode svar. Kjekt og ha arbeidsbilen på veien igjen :)

IMG_5104.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gått litt tregt her i gården. Men nå er alt på plass og det ble bra til slutt. Men ble litt usikker på en ting. Skal ytre mansjett på venstre side gå helt ut til rillene på akslingen? Legger ved et bilde slik det er nå.

 

Synes den blir litt vel strekt hvis jeg skal ha den helt inn, pluss at når jeg strammer slangeklemmen så glir den litt tilbake. Takk for gode svar. Kjekt og ha arbeidsbilen på veien igjen :)

 

 

Det viktigste er at mansjetten dekker kulelageret og som du sier, ikke blir for mye strukket slik at den f,eks løsner inne mot navet :)

Er i hvert fall slik jeg har gjort på mine biler..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skaff deg noe anna og bruke som klemme enn slangeklemme da gitt

 

 

beste er og bruke perma-quick klemmene som følger med i nye sett med mansjetter :) tenker sånn balansemessig. ikke at det utgjør stort. men noe utgjør det

 

men, var jo svært så sær denne akslingen din var da. aldri sett slik jeg, ser ikke slik ut på passat akselen jeg har

 

feil mansjett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skaff deg noe anna og bruke som klemme enn slangeklemme da gitt

beste er og bruke perma-quick klemmene som følger med i nye sett med mansjetter :) tenker sånn balansemessig. ikke at det utgjør stort. men noe utgjør det

 

La oss ikke overdrive Dan :)

Tviler for at de ekstra få gram som justeringsdelen av en slangeklemme utgjør noen som helst betydning, altså når en vet at hele drivlinja er utsatt for elementene og samler opp alskens møkk, at belegget på akslingene kan flasse av delvis osv osv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke noe særlig om perma-quick klemmene. Og enig med Bjørn at slangeklemmer utgjør vel pent lite i den store sammenheng. Lettere og komme til ved senere inspeksjon. Dette er en standard aksling i allefall på 1Z motoren, er seff annerledes på h.s. Og riktig uorginal mansjett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.