Kjøp av A8 D2 -Hvilken motor?

Anbefalte innlegg

Driver å lukter på ny(brukt) bil for tiden: klø :

Har i dag en 97 mod A6 avant med 2,5 TDI som jeg har hatt mye glede av.

 

Liker godt A8 D2 karrosseriet med litt senk og felg og riktig fargekombinasjon.

-Helt rått!: rock :

Lurer på å fortsette med diesel.

 

Ser det ligger ute en god del A8 med 2,5 TDI V6 motorer, men disse har jeg forstått det slik at er en del kluss med kammer, etc..

Nå står det riktig nok på de fleste at det nettopp har vært bytta

reg reim og kammer +++

Men det varer vel ikke så alt for lenge...?

 

Så finnes et visst en 3,3TDI. Noen som har egne eller andres erfaringer med denne motoren? Noe spesiellt jeg bør vere på vakt over?

 

Og bilen ellers?

Girkassa?

 

Nå veit jeg at noen liker bedre bensinhester i A8. -stillere, comfort, etc..

Jeg er åpen for forslag :)

 

På forhånd takk

 

Mvh

 

Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tiptronic kasser som det vel sitter i a8 er ikke av den beste typen girkasser

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har/har hatt 2,8l bensin og 4,2l bensin. Fornøyd med begge to.

v6 tror jeg blir for lite for en såpass stor bil.

 

Anbefaler deg 4,2l eller 3,3TDI. Når det gjelder feil på motor så har (dessverre) alle motorene sine problemer.. hehe. Men 4,2`en kommer vel best ut vil jeg tro.

 

Jeg ville tatt en titt på http://www.audipages.com/usedA8.html - der kan du få tips til hva du bør sjekke ol. ved befaring. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok... takker for tilbakemelding.

Mye tull med automatkassene? dyre reparasjoner? Jeg kjører mye og langt så den vil nok få kjørt seg...

Hvordan er det med delepriser til A8? Skrur det meste selv, men lurer selvsagt på om her er typiske gjengangere som er dyre..?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge man tar vare på automatkassa og skifter olje/filter en gang i blant (samt at det er gjort tidligere) så tåler de litt juling, men de har sine svake sider også.

Det er en A8, toppmodellen - delene ligger selvfølgelig høyere i pris enn vanlig. Ca 2-4 ganger vanlig priser, men kommer helt an på hva du skal handle. Automatkasse er dyrt f.eks. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,5 TDI V6 holder man seg enkelt og greit langt unna, problemer med lekkasjer, turbo, kamaksler, dieselpumpe etc.

3.3 TDI har støpejernsblokk som gjør at det er en tung motor, men har aldri hørt noe om store feil eller mangler. Google litt på nettet. Virker ikke som motoren er mye solgt i Norge.

2,8 V6 12 som finnes på tidlige modeller er en solid motor, men kan ha lekkasje fra toppakning noe som er en omfattende jobb. Ellers en fin motor, men lite kraftfull på en stor bil.

2,8 V6 30v er en fin motor uten store svakheter. Kan lekke fra bakkant av toppene, men dette er ikke dyrt å reparere.

3,7/4,2 V8 har samme blokk, men 3,7 har mindre slaglengde. Lider noe av samme svakhet som disse V8-motorene alltid har vært omfattet av; oljelekkasje fra toppakning fordi blokken vrir seg. Da lekker det foran fra høyre topp og bak fra venstre topp.

 

Automatkassene (5hp19 og 5hp24) er helt greie kasser, men lider begge av samme konstruksjonsfeil; feil med reversen. Viktig at olje skiftes hver 60 000 km selv om det ikke er spesifisert. Viktig at korrekt olje benyttes og at nivået er riktig. Lekkasje på inngående aksling er fullstendig krise, da er det bare å parkere bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrur du selv er det flest deler/motor/girkasser å få tak i til 4,2 på f.eks. bildelsbasen.se. Da blir det plutselig ikke så dyrt å ha A8. Brukte deler til A8 er nesten umulig å få tak i i Norge til en fornuftig pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare til info, 3,3 TDI er en V8. Diesel åtter er kult.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, takker for masse tilbakemeldinger.

Må tenke litt, men liker tanken på 3,3TDI... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en common-rail forresten? Er den brukt i andre biler fra vag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, så er 3,3 TDI en CR motor ja, og den er utelukkende brukt i D2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, så er 3,3 TDI en CR motor ja, og den er utelukkende brukt i D2.

 

Noe sier meg at 3,3 TDI V8 er en forbannet tung motor mtp at den har støpejernsblokk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.