#1 Skrevet August 17, 2010 1978 modell vw Derby 1,3ls (HH motor) Noen som vet?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 17, 2010 Alle VW siden engang langt ned på boblestadiet kan kjøre på blyfri, så null problem på din Derby. Edit: VW har en gang i tiden gått ut og fortalt at alle VW-motorer siden 1947 (trolig eldre også) og alle Audi-motorer siden 1971 er ok å kjøre på blyfri bensin. Sitat: Per Lindgren (leksikon) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 17, 2010 ok.. takk for det.. da lurer jg litt på hvorfor jg har brent ventil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 18, 2010 Er det noen som har en orginal bok somkan bekrefte dette?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 18, 2010 Jeg har ingen bok, men kan bekrefte at jeg har kjørt både min 1969mod VW Boble med 1300 motor og 1974 VW Scirocco TS med 1500 motor på blyfri i lengre perioder (år) uten skader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 18, 2010 Den informasjonen jeg nevnte, som Knut Arne siterer her, leste jeg i bladet Harald A. Møller ga ut til kundene, som het "Kjør Bedre", dette sto på trykk på tidlig eller midten av 90-tallet, da "blybensinen" begynte å forsvinne fra Norge. Jeg har også kjørt blyfri på alle mine VAG-produkter uten problemer. Hvorfor du har en brent ventil på din Derby er vanskelig å si, men jeg tviler sterkt på at det er mangel på bly/erstatning som gjør dette. Det er flere ting som kan ha innvirkning, f.eks. feil innstilt tenning, eller at det kan ha vært et fremmedlegeme som har satt seg fast på ventilen eller ventilsetet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 18, 2010 Jeg fant et bilde av denne motoren, og det kunne se ut som om toppen var av aluminium. Dersom det stemmer, kan du i alle fall kjøre blyfritt. 100% sikkert... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 18, 2010 Alle VW har vel alu-topper, både luft- og vannkjølte? Litt usikker med de tidligste Audiene men de fleste her har vel også alutopper, selv fra DKW og NSU-tiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 18, 2010 Alle VW har vel alu-topper, både luft- og vannkjølte? Litt usikker med de tidligste Audiene men de fleste her har vel også alutopper, selv fra DKW og NSU-tiden? Som sagt. Alle motorer med aluminiumstopper kan kjøre på blyfri bensin. Aluminium er såppas mykt så ventilsetet må være herdet, og derfor faller behover for bly i bensinen bort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 19, 2010 ja er alu topp, og skjønner nå at jeg kan kjøre på blyfri, toppen blir overhalt, portet og høvlet til neste uke så ordner vel alt seg.. takker alle for gode svar.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...