#1 Skrevet August 17, 2010 Jeg har fått meg et aldrig så lite på problem på bruksbilen min, en 1999 Berlingo 1.4. Akkurat ferdig med mangelappen fra PK (bremser/foringer osv) når det begynte å lekke kjøleveske inn i coupeen. Typisk! Regner med at det er varmeregisteret som har fått seg en sprekk og må byttes evt loddes ettersom det kommer kjølevann ut den laveste luftdysen når jeg vrir på varmluft. Er det noen som har noen erfaringer med bruk av div radiator tettninger som man heller i systemet? Vill den evt tette sprekk i varmeregistet? Finnes jo et hav av ulike produkter så gjerne kom med erfaringer eller tips. Dersom varmeregisteret må ut må HELE dashen demonteres. Utrolig lite sugen på denne jobben ettersom jeg var tenkt å bruke tiden på litt kosejobbing med 1.8T min istedet. Hater franske biler!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 18, 2010 Har testa et fludium som heter Radveld eller noe slikt. Funka som bare det på min bil, men det er vel avhengig av hvor stort hullet er. Det finns flere typer, så du får prøve å se om det funka på bilen din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 18, 2010 Jeg har brukt litt ymse. Enkelte har en lei tendens til å farge kjølevannet ditt bæsjebrunt, for så å klumpe seg på tilfeldige plasser. Andre kommer ikke lengre enn ned i ekspansjonstanken før det klumper seg. Uansett ser jeg på radiatortett som en midlertidig nødløsning. Dersom sprekken har litt størrelse, og tutene på registeret er i plast (som på biler flest) er jeg redd radiatortett vil funge dårlig. Spesielt pga sprekken er så langt inn i systemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 18, 2010 Martins super sealer tror jeg stoffet heter. Finnes på MECA. Ser ut som et fint aluminiumsfarget pulver. Funger fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 18, 2010 Da har jeg gått til innkjøp av en flaske Omega 101-"flytende kork", kostet ca 11 x mer enn biltema sin så får håpe den er 11 ganger bedre også! Tenktet jeg skulle bytte all kjølevesken før jeg heller i mirakelkuren slik at forholdene er optimale. Får krysse fingrene.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 18, 2010 Andre kommer ikke lengre enn ned i ekspansjonstanken før det klumper seg. Du heller vel ikke dette rett i ekspansjonstanken vel, det er ihvertfall bortkastede penger. Et bedre sted er rett i slangen mellom motor og toppen av radiator. Tøm ut en skvett fra slangen først, minst tilsvarende det volumet av vidundermiddel som er i boksen, og etterfyll opp til maxmerket etterpå etter en runde eller fem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 18, 2010 Du heller vel ikke dette rett i ekspansjonstanken vel, det er ihvertfall bortkastede penger. Ring produsenten som skriver bruksanvisningen på boksen, der det står at den skal helles i ekspansjonstanken når motoren går og er driftsvarm, og fortell det. På andre har det stått noe tilsvarende som du skriver, uansett mener jeg fortsatt at det er en nødløsning og en midlertidig fiks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 18, 2010 En mekaniker jeg kjenner sa engang at en like godt kunne bruke kanel, for det var det disse midlene inneholdt.... Har ikke testet det selv, da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 15, 2010 Kan bekrefte at Omega 101 gjorde jobben, eneste minuset er eimen som kommer ut av varmeapp. men regner med det avtar med tiden. Får krysse fingrene for at det holder seg tett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...