Justering av dieselpumpe Transporter 2,5 TDI 1999 mod

Anbefalte innlegg

Har prøvd å få liv i transporteren etter at dieselreimen tok kvelden, men lite suksess med det.

Så er det noen som har en god beskrivelse på hvordan det skal gjøres? Er der andre merker enn det på svinghjulet og det på pumpa? Hvordan sjekke om det er på "rett" TDC før jeg stiller inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På DIY-underforumet http://forum.vwaudi-club.no/forumdisplay.php?f=165 finner man en samletråd om 2,5tdi R5 (hovedsaklig for 100/A6, men mye er likt din), her er samletråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562

 

I samletråden finner du regremskifte, der er innstilling av register og pumpe rem beskrevet (må justere begge for at det garantert skal bli bra. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=119565

 

Den eneste endringen av vesentlig betyding for transporter-motorene er at stempelløftet i pumpa skal stilles inn til 0,55 og ikke 0,25mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en god beskrivelse det der viss jeg hadde alt av spesial utstyr og skulle ta hele jobben. Men jeg må bare få bilen til å gå til jeg får noen til å justere den for meg. Så er det en "enkel" måte å treffe godt nok til at den starter? Blir litt enklere å få noen til å fikse det viss bilen er mulig å flytte på.

Er det det lille v merket på innsiden av startkransen som er det rett på svinghjulet? Sett gjennom det runde hullet påtoppen av girkassa.

Og er det hakket midt nede på innsiden av "svinghjulet" på dieselpumpa som skal stemme med merket på pumpa? Har sett i div papir at det skal være et merke på branketten men det er det ikke på denne bilen. Her er det bare på selve pumpen. Men ut i fra tegningen så er det på ca samme plass som det merket som skal være på branketten.

Noen andre ting som må til for å få start på den? Hvordan vite om det er på rett TDC?

Det som er rart er at bilen gikk når 1/3 av tennene manglet på reimen. Alle tennene som er vekk er på rad, er det vanlig? Noe annet en trøtthet som kan ha forårsaket det? Andre ting som kan gjør at bilen ikke vil starte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må andre gi deg hjelp, jeg husker ikke helt hvordan merker på svinghjul og pumpe ser ut på transporteren.

 

Så helt kort hvordan få plassert pumperemmen slik den gamle stod:

 

Motor på ØD syl nr 1.

Pumpe ca på merke for tenning nr 1, men slik at det er "slarkete", dvs ikke noe stempelløft inne i pumpa.

Pumpehjulet dreies for hånd med klokka (sett fra førerside) til det kjennes motsand og deretter ca 0,5 cm, da er det litt hardt å holde det der med en hånd. I denne posisjonen skal remma på, og strammes rett.

En tann feil og motor går svært dårlig, eller starter ikke i det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen går nå og sjekket med vagcom, da viste den 38 og skulle etter det jeg vet vise 55. Går det greit å bare justere den å se på vagcom?

Det er TO merker på svinghjulet, og ingen er lett å se. Må stå på førersiden å kikke innom startkransen. Jeg har prøvd å justere etter feil merke :P

Det T|O merket på reimhjulet har jeg ikke sett i beskrivelsene som jeg fann tidligere, men det skal iallefall stå nesten rett ned som du skrev i beskrivelesen din. Men fann ikke det hakket på blikket bak reimhjulet.

Det stemmer ganske bra det du sier over her med slarkete og dreie den litt mot høyre. Så nå er merket på svinghjulet på pumpa litt over merket på pumpa. Hørte med en som hadde gjort det endel ganger at det var mest vanlig at det skulle være litt under.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.